Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Tajuplný cizinec na koni, který se usadí v horské vesnici, aby zde přečkal zimu, přináší do uzavřené komunity nedůvěřivých obyvatel neklid. S přibývajícím množstvím záhadných úmrtí začne být jasné, že jeho příjezd nebyl pouhou náhodou. Alpský western je svěží variací na oblíbené žánrové motivy. (MFF Karlovy Vary)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (115)

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet €6,350,000Tržby USA Tržby Celosvetovo $2,390,000▐ V podvečerných hodinách na filmovom festivale prišlo na veľké prekvapenie s filmom Temné údolie (Das finstere Tal, 2014). Film z rakúsko-nemeckej koprodukcie ponúkne veľmi nevšednú tému z týchto končín, žánrovo ide o western o klasickej pokrvnej pomste ale v danom podaní dostáva príbeh ráznosť, ktorá upúta hneď od samého začiatku. Aj keď dejovo sa to nejak zvlášť neženie dopredu ale skôr to necháva diváka vychutnávať vtedajšiu atmosféru skromných ľudí žijúcich v mierne nehostinných podmienkach pod diktatúrou rodiny Brennerovcov, pre ktorých sú sväté len sebe blízke pravidlá-zákony. Príbeh natočený v krásnych prírodných vysokohorských lokácia len pridá na akejsi neokukanej nevšednosti. Takže pokiaľ v prvej polovici príbehu sa zoznamuje z okolím a postavami, v tej druhej už príde na dravosť, drsnosť a temnotu. Režisérsky ide o veľmi zručne natočení snímok, kde vyniknú pre nás neznámi herci na čele s výborným anglickým hercom Sam-om Riley, dej s minimom dialógov vsádza skôr na obrazovú kompozíciu, kde vizuálne poňatie spraví svoje penzum, k tomu tu je strhujúca akcia keď príde na nejakú tu prestrelku, čo nemôže chýbať v poriadnom westerne, je tu hmatateľná temná drsnosť, k tomu tu je dynamická a dravá hudobná vložka. Jednoznačne takýto tématický film stojí za pozornosť, pre fanúšika westernu nevyhnutnosť. /videl v kine: 80%/(filmový festival Cinematik 2014) ()

kulyk 

všechny recenze uživatele

Nejprve se milý divák vyděsí, že tempo není zrovna strhující, rázné a postrádá spád, zkrátka, že to jde jako když ,,sere a maluje", později však kvituje pečlivě budovanou atmosféru a spokojeně potřásá hlavičkou. Výborná záležitost, v níž Shane místo doliny ve Wyomingu volí údolí alpské. I zde se, stejně, jako v díle písmáka Schaefera, hrdina nedá popsat jako stoprocentně kladný. Přichází, vykoná potřebné, znaveně odjíždí zapadající lavině vstříc, a to s tíhou svých vin někde na ramenou. A tak jedinými zásadními rozdíly jsou osobní angažovanost x principiálnost a to, že Shane ,,byl pistolník s očima jako len, štíhlej jako řeholník" a Sam Riley je blbeček. ()

Reklama

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Rakouská filmová tvorba nepatří mezi ty nejproslulejší. Na něco velice zajímavého se ovšem přeci jen v tamní filmové tvorbě narazit dá. Například právě na western Temné údolí z roku 2014, který pravděpodobně patří mezi to nejvýraznější z rakouské tvorby posledních let. Ihned to ovšem automaticky neznamená, že by dorazil převratný filmový zážitek.   Film režiséra a scenáristy Andrease Prochasky je adaptací novely Thomase Willmana. Sází na zimní prostředí v městečku v rakouských Alpách, víceméně pomalu budovanou atmosféru a pak vlastně skutečně drsnou podívanou, kde počet mrtvých začíná narůstat. Vzniká velmi slušný western, který je natočen filmařsky velmi zručně, kameraman Thomas W. Kiennast vykonává opravdu dobrou práci a když dojde na lámání chleba, rozhodně je o co stát.   Doba než dojde na lámání chleba je ovšem příliš dlouhá. Prochaska se přitom snaží o budování atmosféry, které mu ovšem ve finále tak úplně nevychází. Temné údolí navíc trvá téměř 2 hodiny a především v první polovině se tak trochu opírá o hluchá místa. Ono pomalá snaha o budování atmosféry je ve finále tak trochu k ničemu a předtím než dojde k nějaké katarzi, trvá to příliš dlouho.   Spíše než scénářem stojí Temné údolí za zmínku díky oné velice povedené vizuální stránce. Scénář Prochasky a Martina Ambrosche ve finále zůstává víceméně ohranou záležitostí, kde alespoň ta vizuální výraznost pomáhá zapomenout na pocit celkové nevýraznosti filmu.   Kromě kamery přitom za zmínku určitě stojí i solidně zvolené lokace, fajn kostýmy a celkově povedená řemeslná stránka. Herecké výkony kdovíjak pamětihodné nejsou, přesto jsou určitě minimálně fajn. Jen Sam Riley je hlavní role možná tak trochu zvláštní volba. Celkově ve scénáři chybí kdovíjak zajímavé a propracované postavy. A to budování atmosféry skutečně ve finále k ničemu nevede, teprve v druhé polovině se ovšem začne pořádně něco dít a na tu zoufalou snahu v první polovině se dá snadno zapomenout. Jako celek to ovšem přeci jen nefunguje.   Temné údolí je určitě zajímavou záležitostí, přece jen ovšem není kdovíjak světoborná. Je to vlastně solidní rutina, která ovšem těží spíše z vizuálního zpracování než příběhu. Žánr western má sice své nejlepší časy dávno za sebou, přesto alespoň v jistých momentech nechává Temné údolí na zlaté časy tohohle žánru pomyslet. I tak by se ovšem za posledních pár let našli rozhodně zajímavější a kvalitnější westerny...... ()

Terva 

všechny recenze uživatele

CITÁT - Jsou věci o kterých se nemluví, věci z minulosti....... Kamera: Thomas W. Kiennast. Natočeno podle stejnojmenného románu Thomase Willimanna. Těžko říci, jak ten cizinec našel cestu až do vysokohorské (až skoro do oblak se tyčící) vesnice. CITÁT - Kdo jsi? Co tu hledáš?......... Cizinec byl fotograf (má zrcadlo co si pamatuje obrázky) a s ním do údolí přišla temnota. Tak mě napadá, zas tak vysoko to není, jak tvrdí vypravěčka, protože jsou v údolí. Ale to je jen maličkost, protože se zvýšil počet mrtvol a nic jim nepomohlo, ani to, že jsou tak vysoko v údolí. Vesnickou elitu začne někdo eliminovat. A divákovi je jasné, že je to cizinec, ale jen Bůh a pastor, ví proč. CITÁT - Hej! Kdo je tam?.......... Není to špatný příběh, řekl bych, že je , na Němce, až moc dobrý, ikdyž jsem čekal něco mystičtějšího, ale nakonec je to dost lidské. Okolo 90 minuty je krásná přestřelka, podpořená povedeným hudebním doprovodem a zajímavými zpomalenými záběry. Znáte ten slogan, že barman umírá poslední a kovář je kliďas? Tady je to trochu jinak. CITÁT - Prosím tě, zkrať to....... Zajímavě jsou řešené závěrečné titulky, to jsem dlouho neviděl a je to skoro slast pro oči. Titulky tak trochu jinak. PS - Při úvodních titulcích zazní song Sinner Man z úst zpěvačky, která si říká Clara Luzia. ()

Fiftis 

všechny recenze uživatele

Podľa mňa je to niečo úžasné. Nepostrehol som vo filme žiadne hluché miesto. Príbeh je zaujímavý. Čo sa týka hudby, tak rovnako ako v Django Unchained si človek povie, že takáto hudba sa do westernu predsa nehodí, ale akonáhle sa započúvate, tak ste v tranze. Narážam na priebeh približne deväťdesiatej minúty, kedy je akcia na maxime, všetko sa spomalí, všade lietajú gulky a do toho skvelá pieseň. Už dlho ma asi takto film nepotešil a zároveň zdvihol náladu. Film odporúčam aj ľuďom, ktorí nemajú westerny v láske. Možno po tomto filme zmeníte názor. Na Rakúsko - Nemecký film je to skutočne bomba. Netajím sa, že Nemecké filmy nenávidím, ale po tomto som si spravil chuť. Vychválim hlavne Tobiasa Morettiho, známeho zo seriálu Komisár Rex. ()

Galerie (31)

Zajímavosti (3)

  • Natáčelo se v italském Val Senales. (Terva)
  • Film měl premiéru na 25. ročníku televizní a filmové tvorby Romy Gala 2014, kterou pořádá TV ORF a Thomas W. Kiennast si odnesl cenu za Nejlepší kameru. (Terva)
  • Rakousko zaslalo snímek do kategorie Nejlepší cizojazyčný film na 87. udílení Oskarů. Film však neprošel nominací. (Terva)

Související novinky

Das Filmfest 15. – 23.10.2014

Das Filmfest 15. – 23.10.2014

08.10.2014

Odvážné dokumenty odhalující praktiky světa vysoké ekonomiky či pozadí moskevských procesů s Pussy Riot, prestižními cenami ověnčené snímky bojující o Oscara, filmové adaptace slavných bestsellerů… (více)

Reklama

Reklama