Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Celovečerní dokument Stanley Kubrick: Život s filmem (2001) je zatím nejobsáhlejším portrétem proslulého režiséra. Jeho režisérem a producentem byl Kubrickův švagr Jan Harlan, který měl samozřejmě přístup k jeho rozsáhlému archivu a také vlastní zkušenost z dlouholeté spolupráce. Stanley Kubrick (1928-1999) patří k nejvýše ceněným filmovým režisérům a svým dílem si vydobyl takovou míru tvůrčí svobody, o nichž se většině jeho kolegů mohlo jen zdát. Nad svými filmy uplatňoval důslednou kontrolu, včetně jejich reklamní kampaně a distribučního nasazení. Jako filmař proslul až obsesivním perfekcionismem (při němž neváhal jít daleko za rámec běžně dostupných technických prostředků) a mimořádným vizuálním cítěním. Většina z jeho třinácti celovečerních filmů znamenala ve své době událost, s napětím očekávanou nejen diváckou obcí, ale celou filmařskou komunitou. Harlanův dokument podrobně mapuje jeho život i dílo. Zachycuje nejen jeho tvorbu, již tu reprezentují podstatné úryvky z jeho filmů, ale také jeho pečlivě chráněné soukromí i neúnavnou práci při shromažďování materiálů na další (často nerealizované) projekty. Ve filmu vystupuje Kubrickova manželka Christiane (Harlanova sestra) a řada jeho spolupracovníků, herců i obdivovatelů (mj. Woody Allen, Arthur C. Clarke, Paul Mazursky, Malcolm McDowell, Jack Nicholson, Sydney Pollack, Martin Scorsese, Steven Spielberg). Původní komentář namluvil hlavní představitel jeho posledního snímku Eyes Wide Shut (1999), slavný herec Tom Cruise. Tento dokument zahajuje přehlídku šesti Kubrickových filmů (2001: Vesmírná odysea, Mechanický pomeranč, Barry Lyndon, Osvícení, Olověná vesta, Eyes Wide Shut), jež ČT uvede v rámci pondělního Filmového klubu. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (148)

nascendi

všechny recenze uživatele

Aj keď som Stanleyho Kubricka prepašoval do mojej desiatky najobľúbenejších režisérov, nikdy som k nemu nepociťoval nekritický obdiv a iba dvom filmom som dal plný počet hviezdičiek. Dokument, ktorý som práve dopozeral je veľmi kvalitné dielo, ktoré mi poskytlo množstvo kultivovaných a zasvätených názorov na Stanleyho a prispelo k tomu, že môj názor na jeho život a dielo je menej radikálny, než bol predtým. Neznamená to však, že začnem jeho filmom pridávať hviezdičky skôr, než ich budem opakovane vidieť. A možno ani potom. V každom prípade som rád, že o takej významnej režisérskej osobnosti niekto nakrútil dokument, ktorý zvýraznil to, čím sa odlišoval od priemerných a dobrých. ()

fishki 

všechny recenze uživatele

Nikdy som z réžie Stanleyho Kubricka neodpadával, ani som v nej nehľadal niečo magické. Dokonca ho ani nepovažujem za jedného z najlepších režisérov histórie. Stanleyho beriem ako solídneho režiséra - experimentátora, ktorý mal veľký talent. Jeho filmy mám rád pre ich tématickosť a špecifickosť. Ten film je vždy o niečom. Niektoré m mám radšej, iné menej. Niektoré ma zasiahli, iné len tak prešumeli. Ale každý jeden z nich vždy rád odporúčim. A čo sa týka dokumentu, tak tvorcom gratulujem. Podarilo sa im zmapovať filmovú aj životnú cestu tak, aby nenudila a pobavila. Bodajby mal každý režisér po svojej smrti takýto pekný tribute. ()

Reklama

shyster 

všechny recenze uživatele

Jako snad každý dokument o velké osobnosti i tento má několik klasických nedostatků. Jeden z těch největších je nekritičnost k dané osobě. Proto se v téměř každém obraze dozvíme, jak byl Kubrick geniálním režisérem (o tom není pochyb), ale pokud jde o jeho tyranie při natáčení a jeho perfekcionalismus, která dováděla ostatní lidi k šílenství, tak zde najdeme jen pár odkazů, které toho moc nenabídnou. Škoda. I tak je to hodnotný dokument. ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Nezbývá než zmínit několik univerzálních problémů, na něž dokument mezi řádky reaguje: 1, Proč Kubrickovo dílo setrvalo, když skutečnosti, kterých se dotýká, byly řešeny ve spoustě jiných filmech? Je to dáno emocionální prázdnotou Kubrickových filmů. Zatímco Bresson rozkládal drama na elementy a emoce tím vysával, Kubrick zabránil hned v prvopočátku, aby mu nějaké emoce do filmu vůbec pronikaly. Při natáčení tak vehementně působil na herce, že se veškerý sentiment a cit odbyl na place a na samotné filmy žádný nevyzbyl. Herci byli pro Kubricka jen prostředky ke ztvárnění výsledné kompozice - postihoval jimi pravdu světa jako boží oko, jako nezaujatý, zcizující pohled vizionáře, který sice nemá lidi rád, ale rozumí jim a jeho uvědomění paradoxně předčí mnohé přisluhovače empatie. A v tom je ta síla, krása a čistota jeho díla, a tedy setrvalá hodnota. 2, Kolik natočil Kubrick celkově filmů? Všechny jsou sice sevřené kvalitou, ale otevřené v tématu, jako by každý točila jiná osoba, nebo spíš tatáž osoba, ale v různých stavech schizofrenie. A nejen, že je každý jiný, ale i při opětovném sledování toho kterého filmu máte pocit, že sledujete jiný. 3, Co vůbec ztělesňuje v umění požadavky a kritéria lidu? Kubrickovy filmy se přes počáteční ostych při premiéře setkaly s obrovskou popularitu a jsou přímým důkazem toho, že obyčejní lidé chtějí víc, než je jim dáváno. 4, Může vizionář, pokud je navíc charakterově handicapovaný (uzavřenost, odstup, pedantnost), komunikovat přímo s lidmi? Nemůže. Vyjadřovací schopnosti k tomu nestačí. Může promlouvat pouze skrze své dílo. Snění doma v gauči a polopatické blábolení po hospodách a mýtincých postrádá smysl, stejně tak je pomíjivé se handrkovat s bulvárem a s publicisty. Kubrick se stavěl stejně přehlíživě k ovacím, jako ke kritice – věděl, že ani jedno není věčné. To je jen dílo. 5, Proč byl Kubrick „zlý“? Nejen díky vrozenému genofondu. Předně za to mohla média, diletanti a filmoví pisálci, kteří mu nerozuměli. Jak by mohli při své omezenosti. Všechny jeho filmy tak došly slávy v pozdějších letech. 6, Lze analyzovat Kubrickovy filmy? Pokud filmová kritika upozaďuje režiséra a při analýzách velí hodnotit dílo samotné, jak si počínat s tvorbou tak silné osobnosti? V případě Kubricka paradoxně velice snadno. Přestože se výrazně podílel na scénářích, stál za kamerou a filmy si takříkajíc řídil skrznaskrz kompletně od začátku do konce, nebyl autorským režisérem. 7, Jaká je souvislost mezi Kubrickovou povahou a jeho filmy? Kubrick v sobě propojil vizionáře a pragmatika, konzervativce a novátora, příkladného rodiče a existencialistu, uzavřeného nemluvu, který byl nucen 24 hodin denně komunikovat s celým štábem. Závěr: Přes svou výpovědní hodnotu dojme dokument víc než 98% filmů a po jeho zhlédnutí se chce ocenit všechny filmy Kubricka maximálním hodnocením. Je evidentní, že máme do činění s někým opravdu výjimečným, ale přitom tak dosažitelným, že mám přímo chuť vzít kameru a pustit se do toho. Ostatně samotný Kubrick přes svoje zanícení stěží očekával, čeho všeho dosáhne, a začínal jako každý druhý – od píky. () (méně) (více)

MrPierc 

všechny recenze uživatele

Kubrick měl vždy výjimečné filmy. V dokumentu ale glorifikují úplně všechny a to si myslím neprávem. Nejlepší je dle mého 2001: Vesmírná odysea, Mechanický pomeranč a Stezky slávy. Životopis promíchaný se záběry z jeho života. Nic víc, nic míň. Jedna důležitou věc jsem ale zjistil - Martin Scorsese mluví rychle jako kulomet. ()

Galerie (3)

Reklama

Reklama