Režie:
János SzászKamera:
Christian BergerHrají:
András Gyémánt, László Gyémánt, Piroska Molnár, Ulrich Matthes, Ulrich Thomsen, Lajos Kovács, Orsolya Tóth, János Derzsi, Miklós Székely B., Péter Andorai (více)Obsahy(1)
Fascinující a jako úder pěstí razantní adaptace kontroverzní románové prvotiny maďarské spisovatelky Agoty Kristofové o třináctiletých dvojčatech nucených strávit poslední léta druhé světové války po boku kruté babičky kdesi v pohraničí. Označení uhrančivý nebylo už dlouho tak přesné jako v případě nového filmu renomovaného filmaře a divadelníka Jánose Szásze. (MFF Karlovy Vary)
(více)Videa (2)
Recenze (38)
,,NEJVÍC NEBOLÍ FACKY, TY VYDRŽÍME. JSME SILNÍ A TRÉNOVANÍ. BOLÍ, KDYŽ NÁS ROZDĚLÍ… TO NÁS ZABÍJÍ…“ /// Maďarská vesnice počas války, pohledem dvou kluků, navíc puberťáků, který maj trotlovský nápady (třeba držet hladovku jako ten voják, co umřel hlady). Pak je tu ,,stará mama“ – drsná bába, která je má na starost. Kluci si plněj svoje ,,bobříky“, který se jim později budou hodit a mně se tenhle neHollywoodskej příběh děcek, který se o sebe dokážou postarat líbí, i když nezapře festivalový ambice. A zatím co Zlodějka knih byl hezká a dojímavá, tak tohle je dětsky drsnější a filmově syrovější. Navíc ty dvojčata – ty to snad ani nehráli. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Stejnojmennej román, kterej v roce 1986 napsal Ágota Kristof, jsem nečetl. 2.) Nevím, jak zocelit parchanty. 3.) Thx za titule ,,ZuzanQa13“. /// PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE * NAPĚTÍ * ()
Ano, Szász skutečně nedostál své pověsti nekompromisního a svojského filmaře, kterou nosil v 90. letech. Velký sešit vypadá spíš jako východoevropská produkce HBO - poměrně komorní výpravou, opakováním totožných lokací i tím, že je zrežírovaný poměrně usedle. Pokud odmyslím od těchto druhotných kategorií, pak námitka může směřovat ještě ke scénáři, který až příliš závisí na předloze Agoty Kristof. Na jednu stranu z ní čerpá drsné a syrové monology, na stranu druhou občas dost kostrbatě motivuje to, co v knize zřejmě působilo přirozeně. Nehledě na to si mě Szász těmito lekcemi v otrlosti, odříkání a utrpení podmanil. Ústřední duo "vlčat" je výtečné, bába sladká a některé vedlejší postavy neodolatelné. Zejména střed filmu, v němž se prolíná zmar mateřské lásky s proudem nadávek a drastických výjevů, zachycených pouze výtvarně v sešitě, je famózní. Válka do světa chlapců proniká jako odlesk, vedou svojí vlastní s cílem porazit emoce a vykořenit veškerou lásku. Proud úderů a deviantních epizod završený drastickým činem dýchá zatuchlou, nepříjemnou atmosférou, jež vzdáleně připomene Hanekeho Bílou stuhu. Škoda nedotažené stylizace, ale i tak výrazný zážitek. ()
Závidím Maďarům, jak nekompromisně a přitom lehce dokáží ztvárňovat látky své moderní historie. Velký sešit, mimojiné první vlaštovka vzkříšeného státního dotačního systému, se svoji trýznivou neúprosností v mé filmové zkušenosti okamžitě zařadil mezi velká díla, zabývající se dopadem válečného konfliktu na psychiku jedince. Silná předloha byla na plátno převedena s obdivuhodnou obratností a na mysl se ani na chvíli nevkrade podezření z pouhé mechanické ilustrace. Tohoto pocitu zbavuje nepolevující sugestivní atmosféra dotvářená až magneticky vtahujícím světem plnícího se sešitu. Mrazivý artefakt plní svůj původní účel a schraňuje pro otce stopy hluboké psychologického přerodu, kterým dvojice chlapců prochází a až s děsivou samozřejmostí se mu otevírá. Zcela nové vnímání až mrazivě "propojených" dvojčat je tak naprosto přirozeně provázáno s vnějším světem a tato optika se brzy stává neoddělitelnou a všudypřítomnou. Ačkoli je možné namítnout, že už příběh příliš tlačí na pilu a blíží se přehlídce nejhlubšího zmaru a necitelnosti, nařknout film z chladné vypočítavosti rozhodně není na místě. Odkud by se pak například vzala ve vykreslení vztahu chlapců ke kruté a nelidské babičce svíravá emoce a představa krásného, leč neviditelného pouta? Sám nevím, jestli se na mém hodnocení nepodepsala trochu i zkušenost dvojčete, snad kvůli ní na mě závěrečná metafora působila nečekanou silou, jakkoli jde o symbolické vyjádření absolutního cíle chlapci zvolené cesty. Na druhou stranu si říkám, jestli už není trochu stereotyp přistupovat k dvojčatům jako k nevypočítatelné dvojjediné bytosti, za sebe můžu říct, že naše menšina je skutečně neškodná .) ()
Obstojné drama využívající druhou světovou válku pouze jako prostředek k vykreslení špatných časů, strachu a nebezpečí číhajícího za rohem. Výsledkem je mrazivá atmosféra posilující sepjetí dvou bratrů, kteří se na vlastní pěst zocelují v nehostinných podmínkách. Filmu trošku chybí tah na branku, nějaká výraznější peripetie, kterou by si bratři museli projít, přesto se v žádném případě nedá říct, že by Velký sešit podsouval diváku jen (polo)prázdné stránky. Projekce je v podstatě v každém momentu intenzivní a já doufám, že si maďarský režisér získá řadu ještě nadšenějších fanoušků než jsem já... 7/10 ()
Děj "velkého sešitu", komixového deníku, mně stále něco připomínal, nic však trvale. V začátcích "otužování" Pana Theodora Mundstocka od Ladislava Fuchse, v období "propadání zlu" jednu z novel Elfride Jelinekové, a skutečně jsem čekal, že svoji lekci krutosti (měli přece povinost stále se učit) ukončí rituálem "utopení kočky". Mystický akt "rozdělení" dvojčat, při kterém bylo třeba přejít mrtvé tělo jejich otce, zřejmě žádnou literární obdobu nemá. "Vlčata" (viz Marigold ****) působí skutečně uhrančivě, je obtížné se otrhnout od jejich vyzývavého pohledu. Krutost však není plodem války, válka ji jen tříbí a usměrňuje. Každé dítě má svou sbírku mrtvých brouků. Pozn.: Uměleckým dílem je ovšem i samotný "sešit". ()
Galerie (25)
Photo © Pretty Pictures
Zajímavosti (3)
- Bratři (András Gyémánt, László Gyémánt) nastraží do kamen maďarské pěchotní granáty 42 M. (ČSFD)
- Vo filme, ktorý je snímkom o druhej svetovej vojne, sa trikrát objaví osobný automobil Volkswagen 181, ktorý sa vyrábal až od roku 1968. Táto chyba je ľahko rozoznateľná podľa odlišnej siluety a stavby vozidla - objaví sa vo filme v 34., 52. a 69. minúte. Vo filme sa snaží podobať na nemecký vojenský osobný automobil KdF 82 (Kübelwagen alebo VW 82), ktorý bol najrozšírenejším nemeckým ľahkým osobným automobilom v druhej svetovej vojne (vyrobených bolo cca 50 000 kusov). (k4li)
- Když se v závěru filmu otec objeví na statku, vzadu za ním, v pravém horním rohu je možné postřehnout projíždějící auta. Jejich rychlost a hustota provozu však do 40. let nepatří. (=woody=)
Reklama