Režie:
Walter SallesScénář:
Jose RiveraKamera:
Eric GautierHudba:
Gustavo SantaolallaHrají:
Gael García Bernal, Rodrigo de la Serna, Mía Maestro, Mercedes Morán, Sergio Boris, Matías Strafe, Bárbara Lombardo, Antonella Costa, Alberto Granado (více)Obsahy(1)
Je mu třiadvacet, studuje medicínu - a ještě netuší, že vstoupí do dějin jako Ernesto Che Guevara. S kamarádem Albertem Granadem se vypraví na cestu po Latinské Americe na staré motorce Norton 500. Píše se rok 1952 a před nimi není nic jiného než volná silnice - bez turistů, hotelů a map, jen s čerstvým větrem v zádech. Dostat se z Argentiny až do Venezuely, to je sen, který výlet dlouhý 8000 kilometrů mění v realitu. Snímek inspirovaly Guevarovy deníky Notas de viaje a Granadova kniha Con el Che por America Latina. Záměrně apolitický pohled pro nás objevuje Guevaru jako ikonu, jež jako by se na film obtiskla z čistě vypraného trička: jen oklikou totiž připomíná postavu příštího kubánského revolucionáře. Film získal Cenu BAFTA a François Chalais Award a Cenu ekumenické poroty na MFF v Cannes 2004. (MFF Karlovy Vary)
(více)Videa (1)
Recenze (145)
Tři holky sledují Motocyklové deníky, z toho dvě říkají, že se nudí a kdy se to rozjede. Ta třetí (já) se pořád ptá jestli to myslí vážně a "vždyť to není vůbec nudný" a nechybělo ani "on je tak krásnej". Film jsem ještě druhý den vstřebávala a přemýšlela jsem, jestli byl ten Che Guevara teda hodnej nebo ne. ()
U některých filmů nelze odmyslet, o čem jsou. A tohle je výprodej specificky latinoamerické rebelie na globální trh. Problém není v sociální citlivosti, ale v nepřenositelnosti podmínek, za jakých vznikla mesiášská legenda okolo Che Guevary. Tenhle film neodhaluje kořeny jejího vzniku, ale mytizuje je. ()
Standardní road movie, která je zajímavá především místem svého konání - Jižní Amerika je možná nejnádhernější kontinent ze všech. A právě proto mi přišlo docela líto, že nedostala více filmového prostoru. Dokonale emotivní hudební doprovod na kytarové nástroje ke vzájemnému spojení přímo vybízel. Zpočátku pohodově nepohodová jízda působí svěžím dojmem, ale je cítit, že pokud se něco výrazného nestane, bude to pro náročnějšího diváka málo. A vzhledem k hlavní postavě, Ernestu "Che" Guevarovi, je jasné, kterým směrem se výprava bude ubírat. Ve druhé polovině tak film sklouzává do sociálních odpovědí. Neklade otázky, neboť jsou zřejmé. Samozřejmě, že manipuluje a mystifikuje, oslavuje toho svého hrdinu, ale to hollywoodské filmy (nepřímo) oslavující kapitalismus taky - nebýt soukromého vlastnictví, tak Bruce Wayne maká v JZD, na bat-věcičky nemá prachy a těžko by z něj byl superhrdina... ;) Ale v konečném účtování je nejdůležitější pocit z filmu a ten, ať tak či onak, zůstává rozporuplný. Stejně jako pocity mladého Che z celého jeho výletu. [srpen 2006] ()
Gael García Bernal vyrostl ve výborného herce. Jeho Che Guevara je uvěřitelný, ale podle mě příliš citlivý. Film na něm stojí a je to znát, ale nestačí jeden dobrý herec a jedno velké putování, když vám jeho cesta nic moc neřekne. na 128 minutách se toho moc neděje a asi Guevarova psychologie není nijak složitá, jako by byla úmyslně postrčena do pozadí, aby Che byl vnímám jako obyčejný člověk co vnímá a na konci se z něj prostě stane osobnost, co svým způsobem změní "svět" (minimálně Latinskou Ameriku...). Dostal jsem příliš málo na to, abych byl spokojený a nepoznal jsem Guevaru tak, jak bych chtěl. Snad jednou uvidím nějaký dokument o něm, který mi ukáže, zda Bernalův Che je přesně takový jaký má být a já jen nepochopil symboly, které mi film dává. ()
Velmi zajímavý a nadprůměrný film, latinskoamerická road-movie, adaptace slavných deníků Ernesto Che Guevary, tedy autobiografie jedné z ikon 20. století, jehož tvář zdobí mnohou hruď evropského adolescenta, ale o jehož životě toho tady v Evropě zrovna příliš mnoho nevíme... I přes své nesporné levicové zaměření a akcent kladený na špatnou sociální situaci dělnických a rolnických vrstev v jižní Americe jde o film zdařilý, jeho slabina je pouze v tom, že je určen pro poučeného a vyhraněného diváka, tedy že mainstremové publikum asi jen těžko osloví. A to je při režijních a hereckých kvalitách a hlavně celkovém vyznění tohohle snímku škoda... ()
Galerie (32)
Photo © Focus Features
Zajímavosti (6)
- Rovnako ako dej filmu, tak aj jeho natáčanie prebiehalo po celej Južnej Amerike, predovšetkým však v Argentíne, Čile, Peru, Kolumbii a Venezuele. Filmári natáčali aj na ostrove Kuba. (MikaelSVK)
- Píseň "Al otro lado del río" (Na druhé straně řeky) uruguayského skladatele Jorge Drexlera se stala teprve druhou neanglickou písní, která získala Oscara (na ceremonii ji zpívali Antonio Banderas a Carlos Santana). Tou první byla "Ta paidia toy Peiraia" (Děti z Pirea) řeckého skladatele Manose Hatzidakise z filmu Pote tin Kyriaki (Nikdy v neděli, 1960). (džanik)
- Ve filmu si Alberto stěžuje, že v deníku "El Diario Austral" popletli jeho příjmení, když místo Granado uvedli Granados. Když se točil film, tak o tom tentýž deník přinesl článek a příjmení uvedl po 50 letech opět špatně (tentokrát ale záměrně). (džanik)
Reklama