Režie:
Alan ClarkeScénář:
Roy MintonKamera:
Phil MéheuxHrají:
Ray Winstone, Mick Ford, Julian Firth, Ray Burdis, Philip Jackson, Danny John-Jules, Perry Benson, P. H. Moriarty, Phil Daniels, Sean Chapman, Patrick Murray (více)Obsahy(1)
Surový, násilný a šokujúci Scum je podmanivý príbeh, zasadený do nápravného zariadenia. Rozpráva o živote v polepšovni, kde násilie a brutalita je cestou, ako si vybojovať cestu na vrchol a vládnuť ako “Daddy“. Rovnako si získa rešpekt chovancov a sadistických dozorcov. Jeden z najspornejších filmov aké boli kedy vyrobené v UK je tiež filmom, ktorý zapríčinil rozruch pri jeho zverejnení. Hlavnú rolu hrá Ray Winstone, ako Carlin, pripravený sa presadiť aj napriek nepriazni a stať sa šéfom v systéme, ktorý chce zničiť. (humpass)
(více)Videa (2)
Recenze (35)
Příběh z kriminálu pro mladistvé (takové tvrdší polepšovny, chcete-li)... Není to v ústavu veselé prostředí, což je - a na to režisér, zdá se mi, místy zapomíná - dáno zejména jeho chovanci, kteří se tam neocitli náhodou. Na druhé straně, mohou si užít řadu zajíamavých aktivit, jako je např. ping-pong, poznávat jiné kultury, pěstovat květiny a v neposlední řadě i na nějakou tu romanci ve skleníku dojde. ()
Hned od první scény bylo jasný, že tohle nápravný zařízení rozhodně nebude žádná procházka růžovym sadem. A to se potvrdilo až do úplně poslední scény. Film je syrovej, surovej a plnej násilí od začátku do konce. Žádnej happy end se tady nekoná. Ale je to hlavně o tý beznadějný atmosféře, dějově to je trochu slabší a často předvídatelný. Momentálně má film 75% a s timhle hodnocenim se celkem shodnu. ()
Názov “Spodina” dokonale vystihuje dojem či pocity z tohto počinu. Nie preto, že by nemal kvalitu, ale z dôvodu, že je takmer nakomplet o negatívnych emóciách, postavách, zlých rozhodnutiach, činoch či slovách, a to nebudem bližšie špecifikovať postavy, ktoré boli doslova extrémne nesympatické. Každopádne, dej ma vtiahol veľmi rýchlo. Takéto snímky majú silu .. ()
V rámci snímků o nefunkčnosti kárného systému s přístupem "silnější pes mrdá" ten vůbec nejsilnější pes na žánrovém dvorku. O to znepokojivější (a úměrně tomu i působivější), že je o mladistvé svoloči, která sice potřebuje tvrdou ruku, nekompromisní řád a disciplínu, ale již ne šikanu, ponižování, prznění a takové ty jiné milé věci. Beznaděj zdejšího začarovaného kruhu "vzpurní sígři versus zamindrákovaní dozorci" (vrcholná je v tomto ohledu především scéna Archerova přátelského pokecu s jedním z bachařů), kdy se již nápravný systém stává parodií sebe sama natolik, že plodí a učí tomu, proti čemu byl v první řadě vytvořen, snad nikde jinde nebyl zachycen tak naturalisticky, depresivně, mrazivě a přitom nemravokárně. ()
V punkové době konce sedmdesátek určitě pecka, dneska už ovšem na podobné sociálně kritické filmy shlížím s velkým despektem, když vidím, kam až dospělo kdysi zdánlivě pokrokářské vykreslování všemožných grázlů jakožto obětí nespravedlivého, krutého, rasistického a já nevím jakého ještě společenského systému. Dlouhodobé nahlodávání a rozežírání mentality obecného lidu i společenských struktur podobnými "angažovanými" díly dospělo až k naší dnešní bezzubé, změkčilé, zdegenerované společnosti (mám samozřejmě na mysli západní společnost celkově). Z filmového (scénáristického) hlediska je to pak dílo místy poněkud nevyrovnané, kostrbaté, ale jeho stáří je polehčující okolností. ()
Galerie (21)
Photo © G.T.O. Films Ltd.
Reklama