Režie:
Jaroslav BalíkScénář:
Jaroslav BalíkKamera:
Jaroslav BrabecHrají:
Magdalena Wołłejko, Josef Abrhám, Viktor Preiss, Jana Štěpánková, Rudolf Hrušínský ml., Karel Gult, Ota Sklenčka, Jan Teplý st., Radúz Chmelík (více)Obsahy(1)
Maloměšťácké pozůstatky v myšlení a jednání lidí ztrpčují život mladé ambiciózní učitelce, která se po mateřské dovolené vrací do školy. Snaží se žít podle svých značně idealistických představ, chce i v soukromí dodržovat názory, jaké hlásá v hodinách občanské výchovy. A zákonitě naráží na nepochopení a odmítavé postoje, dokonce i u svého zpohodlnělého manžela zubaře. Vznikla ideově příkladná, ale přesto značně mondénní moralita, která dnes sotva někoho osloví. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (21)
Tohle bylo dost málo uvěřitelné drama a to z jednoho prostého důvodu. Hrdinka učitelka ČJ a občanské výchovy!!! - je po návratu z mateřské zděšena všudypřítomným morálním úpadkem společnosti a tak se hlavně těm svým studentíkům snaží nastavit zrcadlo pravdy. OK, pokud by se vrátila ze Západního Německa, možná bych i jejímu šoku věřil. Ale ona byla učitelka občanské nauky. Nauky, která krom snahy vštípit mladým základy slušného chování také vštěpovala do hlav kydy o socialistickém člověku a socialistickém zřízení pod všudypřítomným dohledem strany a její vůdčí role. Pokud se pamatuji já na svoji ,,občanku'' největší kovaná komunistka a komunista na škole byli právě učitelé tohoto předmětu. Pokud tedy soudružka úča nespadla z Marsu, ale řádně dostudovala pajďák, musela mít hlavu i osnovy a učebnice plnou ideologie a politických keců. A to jí nevadilo? Navíc ta doba opravdu nebyla k tomu aby si v ní každý pouštěl hubu na špacír kdykoliv s něčím nesouhlasil. Hrdinka tak činí velmi drze, netakticky a až sebevražedně. Tohle prostě byl totalitní režim a tyhle remcače uměl velmi rychle vyřídit i s potomstvem. Buď byli odstraněni povýšením někam, kde nebylo o nich slyšet, nebo byli naopak odsunuti do zapomnění na nějaké podřadné místo. Tahle ale nebyla žádná bojovnice za demokracii a pravdu s láskou, spíš notorická remcačka. Je dobré se ozvat a přátelům říci občas upřímně co si myslím, ale znám i takové, co mají potřebu sdělovat své názory na cokoliv upřímně a neustále čímž jsou nesnesitelní. Docela se divím Abrhámovi, že to dal... Dávám za dvě vytržené osmičky. * * ()
Tento film asi moc nezaujal komisiu, nepamätám sa že by sa vysielal , alebo hral v kinách. Námet filmu je " neuveriteľný " , korupcia v školstve za socializmu??? Tak sa pustili do boja proti, ale kde skončili , to sa nik nedozvedel, lebo bol koniec filmu... Zato sme sa dozvedeli, že hlavná hrdinka sa pri prvej hádke s manželom okamžite vyspala s kolegom a okamžite sa priznala manželovi a ten jej prepáčil. Naozaj scenár hodný génia. 45%. ()
slabé studené, nevěryhodné, balíkovské. Polovina osmdesátých let, nastupuje Gorbačov a společnost se mění, ale pan Balík stále točí ideální obrázky jak by to mělo být za socialismu, čemuž on sám může stěží věřit. Slušní herci, ale slabý scénář i režie a hlavně jak říkám, namalované obrázky. Tehdy kolovala anekdota - jedou Gorbačov Honegger (NDR) a Husák autem a to se zastaví. Co dělat - Honegger říká - vystoupíme a řidič bude tlačit. Gorbačov - budeme tlačít všichni a Husák: Zůstaneme sedět, budeme dělat brrrm brrm jako že jedeme. Tak je tohle - jako že je to nějak. ()
Eva je ideálním prototypem dnešní nezávislé ženy, která nechce jako někteří muži spasit svět klackem, ale jen svojí umíněnou představou o ideálním světě a ideálních lidech. Nemrzely mě ani tak hloupé dialogy s manželem (Josef Abrhám), které neměly ani hlavu ani patu a vždycky spíš skončily v hysterii Evy, která svojí absenci argumentace vždycky nějak doječela. Co bylo ošklivější byl vztah Evy k jejímu synovi Tomášovi, který byl založený na "nedělej, nech toho, neumíš, ne" a celkově je to film spíš pro nějakou nespokojenou holku, co ještě o světě nic neví. A navíc jak se dozvíme je Eva expert na morálku. :) ()
Shlédnuto ze zvědavosti kvůli natáčení v Mladé Boleslavi, chtěl jsem si připomenout staré autobusové nádraží s nadchodem, k vidění ale moc nebylo. Víc se toho řešilo na střeše. Natáčet ve městě kde jsou v těsné blízkosti hory, třeba v Liberci nebo Jeseníku tak to pochopím, ale v MB mi to přijde nelogický, ze střechy vidíte jen další střechy. Panička řeší bejkárny a je velmi nesympatická, i zásluhou dabingu. Nedokoukáno. ()
Galerie (3)
Photo © Filmové studio Barrandov
Zajímavosti (3)
- Magdalenu Wołłejko (Eva) nadabovala Veronika Žilková. (griph)
- Film sa natáčal v Prahe a Mladej Boleslavi. (Raccoon.city)
Reklama