Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Dozvědět se pravdu znamená navždy ztratit iluze. Mladá novinářka Marta najde na Nový rok v předzahrádce hlavu svého bratra, zabalenou v igelitové tašce. Strašlivý nález ji vtáhne do příběhu, ve kterém se mocní představitelé státu neštítí žádného zločinu, jen aby si upevnili pozici neomezených vládců. První rok mladé slovenské republiky je důvodem oslavy pro řadu lidí – například krále podsvětí Efendiho nebo pro Prezidenta. Jen Předseda nemá důvod se radovat. Kdysi pomohl do funkce Prezidentovi, jenže ten teď odmítne jmenovat ministrem Předsedova syna. Jak tedy hlavu státu přinutit, aby poslouchala? O několik měsíců později Prezidentova syna za bílého dne zmlátí organizovaná skupina útočníků a odvleče jej do zahraničí… Slovenský film režisérky Mariany Čengel-Solčanské je politickým thrillerem, natočeným podle skutečných událostí, jež v polovině 90. let otřásly republikou a jež mají dodnes neblahý vliv na slovenskou společnost i tamní politickou scénu. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (263)

vyfuk 

všechny recenze uživatele

Únos začal velmi slibně. Je téměř bez pochyb na koho odkazuje, ale vlastně nejmenuje, nechává v sobě určité tajemství a taje, které prostě musíte časem objevit sami. Celé to funguje na skvělém principu, který dost dobře funguje. Ale poté už to není tolik o hnusných praktikách na vládní půdě jako spíš praktikách na půdě mezi lidmi obecně. To už se mi lehce vymykalo z mého vkusu. I tak má film co nabídnout. Ve velkém měřítku. Slováci si očividně uvědomují vlastní chyby. A nebojí se o nich dělat filmy, i když jsou rány ještě čerstvé. To by se v Česku stalo spíše náhodou. Důležitý film a důležité téma. Ne, že ne. ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

O tom, že bol Mečiar diktátorský mafián, to je všeobecne známe, žiaľ tá sviňa nikdy potrestaná nebude. Ale prevedenie tohto filmu je maximálne amatérske. Všetka úcta ku Kramárovi, ale aké atribúty má on s Mečiarom spoločne? Ani sa na neho nepodobá, ani mimika, ani gestikulácia. Ďalšie postavy vzbudzujú u diváka stratenosť. U Neslováka stopercentnú, pretože bez predošlého preštudovania prípadu nemá ani šajnu, o čom sa točí. I ja znalý tejto kauzy som mal problém, čo sú to za detinské prezývky, Chalanisko, či Efendi, odkiaľ má divák prísť na to, o koho ide? Bez lustrovania internetu nemá šancu. Jediné, čo stojí za reč, je výkon Milana Ondríka a samotná podstata filmu, pretože je dobré, že vôbec vznikol ešte za života mnohých zainteresovaných. Celkovo mohol byť tento film pecka, ale tvorcom namiesto kvality viac šlo o naplnenie kín a zárobok. Tak to potom dopadne. ()

Reklama

Karamanlis 

všechny recenze uživatele

Neadresný zlepenec notoricky známych udalostí z temného obdobia éry mečiarizmu, interpretovaný v mätúcej a nekompaktnej podobe. Je to škoda, nakoľko takýto parádny námet by si zaslúžil impozantnejšie spracovanie. Tvorkyňa filmu Mariana Čengel-Solčanská sa tu rozhodla nepomenovať veci pravými menami (Strana, Predseda, Chalanisko, Efendi, Bines a pod.) a obsadiť do titulných rolí Mečiara, Sýkoru či Križanoviča ich vzhľadové protipóly Maroša Kramára (ten bol herecky obzvlášť slabý), Daniela Heribana a Petra Oszlíka, čo bolo podľa mňa dosť nešťastné rozhodnutie. ()

mchnk 

všechny recenze uživatele

Marně tápu, jaký byl záměr tvůrců, zřejmě v každém záběru zobrazit někoho s cigárem v hubě, což se jim dařilo, naopak na nějaký silnější a smysluplnější obraz mafiánských praktik v nejvyšší politice či na atmosféru česko-slovenského divokého západu devadesátých let, se nějak nedostalo. Ve finále mi vše vyznělo jako hraná, rychle sestříhána investigativní reportáž či dokument. Za posledních dvacet minut filmu a Hanákovu slovenčinu přidávám jednu hvězdičku navíc, jinak pro mě velmi slabé. ()

troufalka 

všechny recenze uživatele

Už jsem věděla, co mě čeká, tak jsem se s mírným odstupem podívala znovu a nezaujatě. Jde o velice dobré zpracování, správně bych měla hodnocení navýšit, ale neudělám to. Tím, co na filmech hodnotím nejvíc, je osobní přínos. Jakýkoliv film s velkou mírou násilí mám problém dokoukat do konce. A je celkem jedno, jestli to natočil Kubrick nebo Tarantino. Je to můj osobní postoj, který nikomu nevnucuji. ()

Galerie (20)

Zajímavosti (19)

  • Vo filme sa dá zachytiť hneď niekoľko dobových nezrovnalostí. Bratislavský hrad bol v dobách, kedy sa film odohráva hnedý, nie biely ako je tomu v súčasnosti. Na automobiloch môžeme pri únose vidieť na prednom skle nálepky z emisnej a technickej kontroly, pričom sa v deväťdesiatych rokoch lepili tieto nálepky na ŠPZ. V jednej scéne sa tento nedostatok snažili zakryť čiernou páskou. Policajné vozidlá mali vtedy  modré osvetlenie výstražných majákov. Vo filme sa objavujú vozidlá s červeno-modrými, ktoré boli zavedené neskôr. V scéne, kde je hlavná hrdinka Marta (Rebeka Poláková) na policajnom riaditeľstve, je v pozadí vidieť prechádzajúcu električku, ktorá bola zavedená do prevádzky v našom hlavnom meste až v roku 2015. Na bankovkách hodnoty 5000,- Sk bol pridaný ochranný irizujúci povlak až v roku 1999. Nitrianske pivo Corgoň malo v tých rokoch iný druh etikety. (Lukoh)
  • Tvorcovia Únosu majú prvenstvo v tom, že veľkú a pritom stále živú politickú kauzu ešte žiadni filmári pred nimi do kín nepriniesli. Pustili sa do nej napriek tomu, že právnici ich vyzývali k opatrnosti. „Nakrútiť Únos bolo peklo, nemal som veľa spriaznených duší,“ hovorí producent Milan Stráňava. „Až som začal pochybovať, či má oň niekto záujem. Audiovizuálny fond bol dlho jediný, kto k Únosu pristupoval ako k filmu a nezaoberal sa ním ideologicky. Ostatní partneri sa pripojili až neskôr a aj to veľmi opatrne.“ (Raccoon.city)
  • Film videlo na Slovensku 278 763 divákov, čím sa stal tretím najsledovanejším slovenským filmom dekády 2010 – 2019 a v čase uvedenia štvrtým najnavštevovanejším slovenským filmom od roku 1993.V historických tabuľkách návštevnosti slovenských filmov na Slovensku bol v čase uvedenia na prvej priečke – cez takzvaný otvárací víkend si ho v kinách pozrelo 69 354 divákov. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama