Režie:
James IvoryScénář:
Ruth Prawer JhabvalaKamera:
Tony Pierce-RobertsHudba:
Richard RobbinsHrají:
Anthony Hopkins, Emma Thompson, James Fox, Christopher Reeve, Peter Vaughan, Hugh Grant, Michael Lonsdale, Patrick Godfrey, Peter Cellier, Ben Chaplin (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Sloužili svým pánům lépe než sami sobě. Anthony Hopkins a Emma Thompsonová v hlavních rolích nenaplněného milostného příběhu... Celý svůj život zasvětil svému povolání. V něm, v jistotě a bezpečnosti tradice, nacházel smysl své existence. Svou malou armádu služebných dokázal ovládat stejně mistrně, jako své pocity a svou tvář. Vždy dokonalý, perfektní, bezchybný majordomus pan Stevens, nejtypičtější představitel typicky anglického fenoménu loajality a služebnosti, dokonale zvládnuté profese, které padá za oběť soukromí i individualita. A přece i v jeho životě nastaly chvíle, kdy se tento neměnný řád zdál být ohrožen. To bylo tehdy, když na Darlington Hall přišla jako nová hospodyně slečna Kentonová. I pro ni byla až dosud služba alfou a omegou její existence. Na rozdíl od pana Stevense jí však v hrudi tlouklo srdce, toužící po lásce... Snímek režiséra Ivoryho a jeho stálých spolupracovníků (scenáristka Ruth Prawer Jhabvalaová, producent Ismail Merchant, kameraman Tony Pierce-Roberts, skladatel Richard Robbins) je – podobně jako Pokoj s vyhlídkou či Howards End – opět dokonalou sociálně-psychologickou dobovou studií. Jeho předlohou se stal román Kazua Ishigura, Japonce žijícího od r. 1960 v Anglii, působivý obraz dnes již zaniklého světa anglických šlechtických sídel. Odehrává se ve dvou časových rovinách: jednak ve druhé polovině padesátých let, jednak – a zejména – před druhou světovou válkou, v rozsáhlých retrospektivách, mapujících kromě osobního života obou protagonistů i naivní snahy jejich pána, lorda Darlingtona, o politiku appeasementu. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (264)
Krásná anglická atmosféra. Úžasně suše britský sir Hopkins(!), kterému role padla na holé tělo. Komorní, romantickej, ale přesto né kýčovitej milostnej příběh. Tísnivý pocit jiskření a očekávání mě provází celým filmem. U závěrečných titulků jsem vždy plná pocitů a je jedno, po kolikátý film vidím. A to je u mě jedno ze zásadních kritérií hodnocení filmů. ()
║Rozpočet $15miliónov║Tržby USA $23,237,911║Tržby Celosvetovo $64,000,000║ Anthony Hopkins brilantne ovláda postavu majordoma, celé to je intenzívne, vypäté, anglicky chladné všetko tu sedí ako má, dokonca to napätie vzťahov medzi Hopkinsom a Emmou Thompson je neskutočne silné a v závere ani nehovoriac /75%/ ()
Appeasement. Pán s pocitem, že něco dluží, jej naivně prosazoval vůči nacistickému Německu, jeho majordomus s přesvědčením, že oddanost je nadevše, ho zase uplatňoval, když ustupoval potlačování vlastních citů. Oběma čas ukázal, jak hluboce se mýlili. Jeden přišel o důstojnost, druhý o to, co už se nikdy nedozví.. Sir Hopkins v roli muže, u něhož byla na prvním místě práce a na druhém nic, nepřekvapivě precizní, stejně jako výstavba Ivoryho dramatu o aristokratických a citových ulitách, které své majitele přehnaně chrání před okolním světem.. ()
Vynikající knižní předloha jde znát, ale samotná nestačí k tomu, aby i filmová adaptace dosahovala její geniality. Díky výborné režii a ještě lepšímu herectví ústřední dvojice se jí však tato adaptace málem vyrovná. Nebýt několika málo příběhových zkratek a především jednoznačnému odsouzení kontroverzní politiky lorda Darlingtona, která v knize měla poměrně důležitou roli a byla záměrně prezentována naivně racionálně a tak nějak sympaticky, mohly se alespoň pro mě stát The Remains of the Day stejně důležitým filmem, jako je předloha pro anglický kánon. Každopádně je zde Anthony Hopkins v životní roli, kterou doposud nepřekonal a i těch zbylých 7 Oscarových nominací svědčí o mnohém. ()
Chvilku jsem si zvykal na pomalejší tempo vyprávění, abych se posléze do příběhu totálně ponořil a to především díky výborně zachycené atmosféře, EXCELENTNÍMU Anthony Hopkinsovi ( tady se již stírá hranice mezi hraním a skutečností), člověku se nechce věřit, že Anthony " pouze hraje roli " . Jeho mistrné herectví člověku bere dech. Důstojnou hereckou patnerkou mu je zde vynikající Emma Thompson, to vše za citlivé režie Jamese Ivoryho. V závěru jsem nechtěl uvěřit, že těch 134 minut uběhlo tak rychle. Hodně silné 4*! ()
Galerie (17)
Zajímavosti (14)
- Hugh Grant prohlásil, že je Soumrak dne nejlepším filmem celé jeho filmografie. (D3VIL)
- Navzdory tomu, že se jedná o romantický snímek, tak se ve filmu neobjeví jediná romantická scéna. První a poslední pokus slečny Kentonové (Emma Thompson) o sblížení byl majordomem (Anthony Hopkins) rázně odmítnut. (chelseaman22)
- Uvažovalo se o obsazení Anjelicy Huston a Jeremy Ironse. Nabízenou roli odmítla Meryl Streep. (D3VIL)
Reklama