Režie:
Mick JacksonKamera:
Theo van de SandeHudba:
Alan SilvestriHrají:
Tommy Lee Jones, Anne Heche, Gaby Hoffmann, Don Cheadle, Jacqueline Kim, Keith David, John Corbett, Michael Rispoli, John Carroll Lynch, Laurie Lathem (více)VOD (5)
Obsahy(2)
V Los Angeles je zemětřesení běžná věc, a proto je zde úřad krizového řízení, jehož vedoucím je Mike Roark. Roark má právě dovolenou a má u sebe na prázdninách dceru Kelly, když přijde další zemětřesení a on musí do práce. Doktorka Amy Barnesová ze seismologického ústavu oznámí, že šlo jen o mírné zemětřesení, ale sleduje Asfaltové jezírko, v němž stoupla teplota, a je tím znepokojená... Záhy nato zemřou kvůli extrémnímu žáru pracovníci v kanálu pod MacArthurovým parkem. Mike Roark vleze do tunelu ještě se svým pomocníkem a nechápe, kde se tam mohl takový žár vzít. Do parku přijede i Amy Barnesová a chce kanál prozkoumat, ale park je hlídán policií a Roark ji nechce do kanálu pustit. Amy mu začne vysvětlovat, že se možná jedná o sopečnou činnost, ale aby mohla varovat obyvatele, musí mít důkaz. A ten může nalézt jen v podzemí. Roark ji tam stejně nepustí, ale Amy s kolegyní Rachel do kanálu vlezou tajně před úsvitem. Jenže v tu chvíli dojde k dalšímu zemětřesení a Rachel zahyne... Amy měla pravdu o sopečné aktivitě. To uzná i Roark, který se nedostane do úřadu krizového centra, protože z Asfaltového jezírka začala tryskat láva. Roark pošle svou dceru Kelly se zraněnými a lékařkou Jaye Calderovou do nemocnice a zůstává, aby mohl řídit záchranné akce. Amy se k němu připojí... Amy řekne Roarkovi, že je potřeba lidi evakuovat, lávu není možné zastavit, jen zpomalit. A to sopečná činnost ještě neukázala vše. Roark nechá postavit železobetonové zábrany, o něž se láva na chvíli zastaví a hasiči na ni podle rady Amy stříkají hektolitry vody. Láva vytvoří škraloup, nepřelije se přes zábrany a všichni se radují. Jenže Amy je přesvědčená, že láva teče i pod městem, v tunelu metra. Jeden vlak tam uvízl, takže to chce jít prověřit. Zavolá Roarka, který se sám přesvědčí a zjistí, že láva se řítí na čtvrť, kde je nemocnice, kam Roark všechny posílal do bezpečí – včetně své dcery... (TV Prima)
(více)Recenze (270)
Každý katastrofický film má dva své hrdiny: toho lidského (tady šéf městských záchranářů) a toho přírodního (tady nekonečný proud hořící lávy). Další příspěvek k seismologickým katastrofickým kouskům natočil tvůrce Osobního strážce, velmi limonádovým způsobem ukázal, jak je Los Angeles připravené čelit smrtící pohromě a jak prověří schopnost Kaliforňanů přežít. Některé triky jsou hodně průměrně (i průhledné), u dalších jakoby se sešla úplně jiná skupina trikařů, kteří přišli se solidním nápadem. Tommy Lee Jones tradičně slušný. Na tři hvězdy se to drápe stěží, ale dám je. ()
Celkem zábavný pohled na boj se sopkou, nad kterým člověk nesmí raději přemýšlet, jelikož některé scény jsou opravdu velmi úsměvné. Jinak je film celkem vydařený, neměl jsem pocit, že by mi na něm něco vyloženě vadilo. Obsazení se určitě povedlo a tak celkově lze říct jen tolik, že jsem se celkem bavil, ale podobně jako u filmu Rozpoutané peklo je i tento nutné brát s velkou nadsázkou. ()
Nikdy bych nechtěl žít v USA, natož v New Yorku nebo v Los Angeles. Důvod? Chci mít klid a žít v bezpečí! Vemte si, že během několika posledních let bych musel kromě stovek masových vrahů a teroristů, kterým byl jejich pokus o zničení země na poslední chvíli překažen čelit útoku ufounů (ID4, Válka světů), pádům meteoritů (Drtivý dopad, Armageddon), nájezdům obřích nestvůr (Godzilla, Monstrum) a dokonce do budoucna různým virům, které vyhubí většinu lidstva (Já, legenda, Stalo se). Ale úplně nejhorší jsou přírodní katastrofy, před těma mě nikdo neuchrání (Den poté). A vzhledem k tomu, že mi taky může uprostřed baráku vytrysknout gejzír lávy, opravdu na to kašlu! Navíc když vidím, že Jones s Heche jsou celkem saláti. ()
Jeden z najnepodarenejších hollywoodských katastrofických filmov z konca minulého storočia. Nezmyselný námet o výbuchu sopky priamo v centre Los Angeles sa Mickovi Jacksonovi podarilo ešte viacej znemožniť jeho planou réžiou. Tommy Lee Jones tam tiež len pobehuje ako pajác a snaží sa vypadať akčne. Všetci sa náramne snažili, ale nejak sa im to nepodarilo. ** ()
Vidět ten film po letech je pozoruhodné už proto, že dneska podobné nevznikají. Ten příběh se sopkou ve velkoměstě je samozřejmě z hlediska jakékoli pravděpodobnosti přitažený za vlasy, ale o to působivější je hravost při nakládání s klasickými žánrovými motivy na jedné straně a funkčním rozvrhování postav na narativní mapě na straně druhé. ___ Zajímavé je už to, jak se pracuje se zdvojováním center: dva klíčové parky v první části, lávový proud a nemocnice coby dvě centra dění v druhé části - z nichž každé navíc dostane svoje vyvrcholení ve třetí části. Každá jedna důležitější postava z první části navíc dostane svůj malý příběh: nejen oba hrdinové, ale i hrdinova dcera, šéf správy metra, doktorka a její přítel, rasistický policista a černý mladík či výraznější záchranáři. ___ Je to tak pečlivé následování osvědčených hollywoodských tradic, až to mlátí dveřmi, ale jak můžeme vidět zejména v posledních letech, tento typ řemeslné důslednosti zdaleka není samozřejmý. Je za ním spousta poctivé scenáristické, režijní i střihačské práce, která se na bezprostřední úrovni projevuje zejména ve schopnosti dlouze v dynamickém rytmu gradovat jednotlivé scény i sekvence v členitém prostoru. ___ Bavila mě v tomto ohledu pečlivě budovaná expozice s dvěma parky, scéna s autobusem, lávou a žebříkem... či finální sbíhavá montážní sekvence hledání dcery, dceřina hledání, přípravy výbuchu, evakuace... i hrdinského mikrodramatu dvou záchranářů v podzemí, o němž se nikdo kromě nás ve fikčním světě nikdy nedozví. Současně mě zaujalo i to, jak moc film z poloviny devadesátých let napříč vyprávěním v různých podobách akcentuje protirasistické téma či pracuje se silnými ženskými hrdinkami. ___ Vždycky jsem měl raději ROZPOUTANÉ PEKLO, ale zpětně myslím, že se SOPKOU ani tak nesoupeří, jako se coby komentáře k jedné spíše pozapomenuté, byť opakovaně znovuobjevované žánrové tradici filmů o obyčejných lidech na pozadí neobyčejných katastrof pěkně doplňují. Ano, jak jsem říkal, ten příběh je jistě praštěný, ale film samotný ne... byť mu tak půl hvězdičky přidávám s ohledem na to, jak nelítostně je odmítán spíše kvůli svému námětu a schematickým prvkům, aniž se bralo v potaz, jak s nimi naložil. ()
Galerie (36)
Photo © 1997 20th Century Fox
Zajímavosti (15)
- Pro natáčení byl v Los Angeles postaven obří model části Wilshire bulváru v 70% velikosti. (warner)
- Špeciálne efekty zabezpečovali spoločnosti VIFX, Digital Magic Company a Light Matters Inc. (Greenpeacak)
- Na výrobě speciálních efektů se podílelo na 300 techniků. (Terva)
Reklama