Režie:
Karel KachyňaKamera:
Josef PávekHudba:
Zdeněk LiškaHrají:
Jaroslava Schallerová, Oldřich Kaiser, Milena Dvorská, František Velecký, Hana Houbová, Jiří Pleskot, Vladimír Šmeral, Věra Uzelacová, Helena Loubalová (více)Obsahy(1)
Své milostné okouzlení prožívají nejen mladičtí hrdinové filmu šestnáctiletý Petr a stejně stará dívka Andrea, ale i jejich rodiče, kteří se po letech znovu setkali. Rádoby poetické ladění je však místy násilné stejně jako střídání barvy s černobílými pasážemi. Láska patří mezi Kachyňova normalizační díla, která postrádají osobitost, nahrazuje ji křečovitou stylizací, která postihuje všechny složky filmu. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (54)
Vcelku průměrné rodinné drama, které se za každou cenu snaží působit jako něco víc, možná proto je tu zmíněna i kategorie "poetický". To však znamená náhodné střídání barevnosti obrazu a pak záběry na polní aktivity, což asi mají být snad až snové výjevy, ale ve skutečnosti jsou to záběry na partu teenagerů (včetně Krause a jeho bandy ze Saxány) co různě skotačí po strništi za přítomnosti různých rekvizit. Někdy jsou to elpíčka, jindy dechovka, bicykly a také až absurdní hopsání na skákacích míčích. ()
Láska nebeská v sedmdesátkovém pubertálním outfitu Karla Kachyni. Nemohu říci, že se mi to nelíbilo, ale ani že jsem z toho byl nějak šíleně nadšen. Ty dvě roviny dospělé lásky a lásky dospívajícíh byly zajímavé. To mezi tím byla trochu křeč. Ačkoliv snové poetické předěly docela chápu, mně to tam fakt rušilo. Ani by mi tak nevadila barevná elpíčka rozházená po louce a uprostřed bosatá Jarka. Ale prudila mne ta rádoby lidová hudba a mladý motogang záporáků. Další co bylo divné byl dabing některých herců. Například Veleckého daboval Kostka (to kvůli tomu, že byl Slovák?). Co bylo zajímavé bylo mládí nejednoho z herců a na kom jsem mohl oči nechat byla samozřejmě Valérie Schaleřice... Ta byla tehdy fakt kus krásné holky! Dávám za 3 schované dopisy. * * * ()
Kachyňův rukopis lze rozeznat na poetickém vyznění filmu. Jiné zvolené metody ale působily rušivě, jako třeba hudební vložky či přeskakování mezi barevným a černobílým filmem. Ale paralela budování vztahu - lásky - mezi dvěma dospělými a jejich pubertálními dětmi mě bavila. Romantika versus rozum, poznávání vůči nedůvěře a zklamání. ()
S tímto osazenstvem se dalo udělat daleko víc. Co se škárlívá, to se rádo mívá a naopak. Úvaha na téma láska a její skutečná podoba a to hned dvougenerační. Blázni...nejdřív se milujou a potom si jdou po krku. I když je dvojice Kaiser s Jarkou výborná, stejně tak Dvorská - Velecký, vše zadrhává na samotném ději, který je, mírně řečeno, moc jednoduchý. Také pohled na mládež 70. let zde mohl být daleko otevřenější, tři páskové, vyzbrojeni baterkami na kolech a pomstychtivými úmysly, působili bohužel dětsky. Liška také pouze jen zremixoval lidový hit Lásko, bože lásko, ale jinak se v podstatě neprojevil, až na pár dobových tónů. Celkově jsem čekal silnější příběh, takhle mě překvapily jen odvážné šatičky a minisukně poeticky smýšlejících studentek. Kaiser se zde připravuje na Setkání v červenci a Kachyňa s Liškou na Smrt mouchy. Rozhodně lepší tři. ()
Přestože nemám pocit, že je Kachyňa pedofil a je to potvrzeně oprávněný pocit, tenhle film se mu moc nepovedl. Podivný umění, který ale nikam nevede a nic neřekne. Pro jakou věkovou kategorii to mělo být? Všechny ty blbosti určitě stály hodně peněz a času a pro diváka je to jen takový úlet, chvíli se nudíte a chvíli jen nevěříte vlastním očím. A taky, Milena Dvorská určitě nevypadala starší, jak kolega Velecký a interpretace lidových písní je otřesná! ()
Galerie (14)
Photo © Filmové studio Barrandov / Jaromír Komárek
Zajímavosti (2)
- Natáčanie filmu prebiehalo v Písku a okolí. (dyfur)
- Podobně jako ve filmu Markéta Lazarová (1967) byl i zde František Velecký předabován českým hercem Petrem Kostkou. (mchnk)
Reklama