Reklama

Reklama

V přístavu

  • USA On the Waterfront (více)
Trailer

Bývalý boxer Terry Malloy (Marlon Brando) se klidně mohl stát šampiónem, místo toho ale dře pro Johnnyho Friendlyho (Lee J. Cobb), předáka ve zločinem prolezlých docích. Když Terry nevědomky zaviní smrt jednoho ze vzpurných dělníků, pronásleduje ho pocit viny. Ale až láska k Edie Doyle (Eva Marie Saint), sestře zabitého muže, Terrymu ukáže, jak hluboko padl. Pak násilnou smrtí umírá i Terryho bratr Charley (Rod Steiger), protože odmítal vlastního sourozence zavraždit, a Terry se rozhodne Friendlyho zločinecké impérium rozbít. Nezapomenutelné drama o Terryho vykoupení patří mezi nejuznávanější filmy všech dob. (Bontonfilm)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (141)

Radyo 

všechny recenze uživatele

Možná jsem jednodušší, možná jsem se na tento film díval ve špatném rozpoložení, možná mi něco (nebo všechno?) uniklo... Bohužel za svou osobu musím konstatovat, že oslavovaný film V přístavu mi nijak úžasný nepřipadá a už vůbec mi nepřipadá jako oscarový megahit. Vlastně jsem dlouho váhal, zda mu vůbec dát ty tři hvězdičky. Nakonec jsem mu je dal hlavně za ta velká jména, která se na jeho vzniku podílela. Snad nejvíce ze všeho mě zklamal scénář, který byl podle mě napsán zmatečně, přisuzuje postavám nevěrohodné charaktery, nutí je chovat se občas ne zcela logicky a říkat repliky, jež do daných situací pasují jen velmi kostrbatě. Ale když tady vidím, že skoro všichni tomuhle filmu dali vysoká hodnocení, tak si říkám, že asi bude fakt chyba ve mně... ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Několik poznámek ke způsobu, jakým je celá tahle podívaná odvyprávěná. 1, Přístav je ze své podstaty otevřené místo, z něhož se dá kdykoliv utéct, přesto jako by nebylo kam. Jako by byl spíše vězením. Tohle film vyjadřuje skrze mimetický popis děje, tedy skrze maximum informací (tzv. nepotřebné detaily přístaviště), které vytvářejí dojem, že se vypravěč drží reality. 2, Celý film vystavuje kolem ústřední postavy Marlona Branda tři úrovně vyprávění. (i) Hlavní linie spočívá v zavraždění jednoho z mužů. Tato linie ovšem nemá jakýkoliv vliv na děj, pouze ho iniciuje. (ii) Tématická vyprávění (různé vložky a analogie) zastupují dělníci coby nosiči tezí, jejich nářky a trudné živobytí. (iii) Vyprávění bez přímé vazby představuje přístav samotný. Pouhá oblast veškerého dění, distancovaná od obyvatel, a zároveň jako by vyprávějící svou vlastní historii skrz tyto obyvatele. 3, Postavy filmu se zdají živé v tom smyslu, že jejich stanoviska neovlivňuje režisér ani scénárista. To je ovšem problém. V několika momentech se nedostává filmu nových impulzů a bylo by tedy vhodné, kdyby buďto vypravěč nějakou osobu dočasně zastoupil a pohnul s dějem, anebo by základní schéma zůstalo, ale rám obrazu by se zahustil více informacemi (falešnými i dějovými). 4, Vypravěč nezřídkakdy dění pouze pozoruje a nechává na postavách, jak si vyřeší svoje spory. Především v milostném vztahu Brando – blondýna zcela absentuje a zanechává dvojici v intimitě. A pak zasáhne, zničehonic vyostří situaci. A pak zas jen pozoruje. Nikoliv tedy že by neustále drobnými posuny hýbal s dějem. Problém je, že při flirtování dvojice vzniká ohromná propast mezi postavami a divákem, kteří nemůžou být ve vztahu jakkoliv zainteresováni. ____ Jestliže marxismus hlásal základnu (vzbouření dělníků...) a nadstavbu (...zasazené do fiktivního příběhu), film se nám pochopitelně snaží namluvit opak. Snaží se nám namluvit, že nebyl natáčen dle schématu, nýbrž životně a svěže. Přirozeně tomu tak není. Proto nemusí vypravěč tak často vstupovat do postav a korigovat děj. Protože vše ovládá ideologie a autor, jakýsi strůjce obrazů a loutkář v pozadí, stojící nad samotným vypravěčem. ()

Reklama

Radiq 

všechny recenze uživatele

Když byl ten film novej, tak musel asi působit mmnohem lepším dojmem, než dnes. Dnes už ničím nepřekvapí. Víte, jak to dopadne i ten meziděj. Takže zub času na tom zanechal šrám v podobě nudy a předvídatelnosti. Marlon Brando jako mladičká mlátička je to jediný, co mě na tom zaujalo. A taky ti holubi (ne z nosa). Jinak průměr. ()

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Přestože se v tomto filmu vytáhl Elia Kazan, přestože Eva Maria Saint a především Rod Steiger odehráli jeden ze svých životních výkonů, přes vynikající scénář, kameru i Bernsteinovu hudbu celý film stojí a NEPADÁ na osobě Marlona Branda, který tu, snad i díky novátorské Stanislavského metodě, předvedl jeden z nejcitlivějších, nejpropracovanějších a nejsilnějších výkonů celé filmové historie. Téma boje jedince proti všemocné skupině, zvláště vděčí-li jí právě onen jedinec za mnohé, konfliktu mezi vztahy rodinnými a láskou samo o sobě může vyznít úplně jalově, pokud ovšem vnitřní přerod hlavní postavy není ztvárněn tak přesvědčivě, jak se to zde podařilo geniálnímu Brandovi. ()

classic 

všechny recenze uživatele

Na nábreží” rieky Hudson, leží malé, ospalé mestečko Hoboken, ("kde majú vskutku ozaj hlboko do peňaženiek"), patriace pod štát New Yersey, zároveň je i jednou zo súčastí aglomerácie New Yorku, odkiaľ je priam skvelý výhľad na ostrov Manhattan, v podstate sa jedná o mestskú štvrť, v ktorej prekvitá práca v prístavných dokoch... Nevravím, že tam výhradne pracujú úplne všetci obyvatelia, no i napriek tomu, je väčšina z nich neustále vykorisťovaná mimoriadne odporným a skorumpovaným, mafiánskym, odborovým predákom Michaelom J. Skellym, ktorý si inak hovorí, že je akože veľký "Johnny Friendly" , pričom vôbec nie je takým »priateľským« , akým sa vonkoncom ani (nikdy) nejavil byť, skôr práve naopak, keďže si jeho oddaní odborárski pätolízači neustále diktujú podmienky, ako vlastne ráno rozdelia robotu..., tak nič nie je dopredu isté, kto všetko si zarobí zopár drobných na živobytie ? Ak by sa napríklad niektorý z robotníkov, nedajbože rozhodol vypovedať pred štátnym vyšetrovacím výborom, aké otrasné pomery panujú na „pracovisku,” tak ho môže kľudne postihnúť naprosto rovnaký osud, ako hneď Joea Doylea, ktorého títo hnusní bastardi zhodili zo strechy, lebo sa obávali snáď toho najhoršieho, teda následkov z toho vyplývajúcich ? Bonzákov v žiadnom prípade nestrpia. Von ho sprvoti vylákal Terry Malloy, niekdajší to boxer, ktorý mal pritom sľubne naštartovanú kariéru, no vďaka vplyvom najrôznejších vedľajších elementov, nakoniec rezignoval, a tak dnes už chová len holuby, ktoré mu prinášajú aspoň nejakú tú cenu útechy. Ináč má tiež i staršieho brata Charleya, to jest, akási « pravá ruka » poradcu samotného Skellyho, ktorý bude raz postavený pred extrémne zložitú skúšku svojho doterajšieho života, no k tomu dôjde až potom, keď sa udalosti začnú vyvíjať v neprospech vykorisťovateľov. Kazateľ Pete Barry sa taktiež akosi príliš angažuje v tejto veci, aby už konečne začal niekto (ďalší) hovoriť, čím by sa vari prelomili ľady, no niektorí zúčastnení o tom nechcú momentálne ani počuť. Na tieto »stretnutia« dochádza i sestra zavraždeného, Edie Doyleová, pričom pár lavíc za ňou sedí aj osamotený T. Malloy, ktorého nastrčil Skelly, aby sa povyzvedal nejaké užitočné informácie, aké sa tam kujú plány ? Istou zhodou okolností, nadviažu konverzáciu, ktorou sa čochvíľa prehupnú i do milostného vzťahu, čo nevonia ani jednej zo strán. Protagonista pociťuje dilemu, ktorá postupne čoraz viac naberá na obrátkach. Ďalší podlý čin, už konkrétne tretí v poradí, ho napokon prinúti, aby sa posledný-krát ešte pokúsil prehodnotiť svoj postoj, ktorým si síce neskôr narobí samých nepriateľov, no súčasne s ním sa vyriešia i mnohé, doteraz maximálne tolerované skutočnosti, ktoré boli viac-menej iba otázkou času, keď sa opäť dajú do normálu... ?! / Nielenže postava Terryho Malloya bola udavačom, ale aj rovnako režiséra, tureckého pôvodu, Eliu Kazana, tiež ! Vo filme tomu človek ešte rozumie, prečo, no už v šialenej ére mccarthismu, keď vo Výbore pre protiamerickú činnosť UDÁVAL svojich, hollywoodských kolegov, ktorí sympatizovali s komunistami, je už podľa mňa naprosto neodpustiteľné, kvôli čomu stratil miesto v prestížnom rebríčku režisérov, odkiaľ som ho musel naozaj veľmi nerád vyhodiť ! Našťastie film beriem, ako celok, a tak, čo sa teda týka - najobľúbenejších (najlepších) snímkov všetkých čias, sa v rebríčku udržal ! Vyznie to ako hotový paradox, ale je to vskutku holý fakt ! Toto legendárne veľdielo z roku 1954, má veľa ďalších, pozitívnych vlastností, prečo je tomu tak. Začal by som s ústrednou postavou Terryho Malloya, ktorú s neuveriteľnou bravúrou stelesnil MARLON BRANDO, a podal druhý najpresvedčivejší herecký výkon v histórii kinematografie ! Herecký ansámbel je skvostný. Minimálne s „Mladenom Georgeom Sekulovichom,” sa dobre pozná. Eva Marie Saintová, sa vôbec po prvýkrát predstavila na striebornom plátne, a hneď za to vzápätí obdržala prestížneho Oscara, na tú dobu. A na svoj požehnaný vek, vyzerá veľmi dobre, čo sa už trebárs nedá vôbec prehlásiť o takej Kim Novak. Ďalej, Lee J. Cobb a Rod Steiger, sú výborní, pričom prvý menovaný pán, zachádza do oveľa väčšieho extrému, než sa na prvý pohľad môže zdať. Novátorstvo filmu bolo dané už scenárom, ktorý vychádzal zo série článkov Malcolma Johnsona o brutálnych pomeroch panujúcich v newyorskom prístave, a tak autor scenára Budd Schulberg, túto techniku ešte viac zdokonalil. Pochválim následne aj Kazanovu réžiu, bez ktorej by sa to skrátka nezaobišlo. Kaufmanova imidž a Milfordova montáž, nemajú absolútne žiadnej vady na kráse, a k tomu skladateľ Bernstein, skomponoval hádam jeden z najgeniálnejších soundtrackov, aké som mal možnosť si vypočuť. A iba 13 fanúšikov filmu na CSFD, je vskutku i (ne)obyčajnou hanbou ! () (méně) (více)

Galerie (62)

Zajímavosti (34)

  • Postava, kterou hrál Karl Malden, je založena na Fr. Johnovi "Pete" Corridanovi. Klobouk a kabát, který nosí ve filmu Karl Malden, patřila Fr. Corridanovi. (J.A.K.)
  • Slavná scéna na zadním sedadle taxíku vznikla díky improvizaci Marlona Branda a Roda Steigera. Podle scénáře měl Steiger Branda z taxíku vytáhnout a namířit na něj pistoli. Brando ale řekl Kazanovi, že nevěří tomu, že by něco takového udělal bratr bratru. Kazan nakonec s návrhem souhlasil a celý Brandův monolog o zkaženém dětství byl improvizovaný. (Cimr)
  • V roce 2007 byl film zařazen mezi nejlepšími filmy všech dob Americkou filmovou institucí na 19. místo. (J.A.K.)

Reklama

Reklama