Reklama

Reklama

Frigo na mašině

  • USA The General (více)
Trailer

VOD (1)

Obsahy(1)

Buster Keaton, akrobat s kamennou tváří zvaný Frigo, ve svém nejslavnějším filmu, kde mu sekunduje stejnojmenná lokomotiva... (oficiální text distributora)

Zajímavosti (27)

  • Paradoxní je, že jak si Američané většinou pečlivě hlídají autorská práva, tady došlo ke značnému pochybení, proto je film de facto veřejně přístupný a z toho důvodu existuje na internetu i streamovacích webech mnoho variant s různým vročením – většinou se jedná o kopie velmi špatné kvality i střihu. (classic)
  • Jeden čas se zdálo, že film, sestříhaný z 200 000 stop (téměř 61 km), nebude zachován. Po 2. světové válce se nepodařilo nalézt žádnou kopii, až herec James Mason po koupi Keatonova (Johnnie) domu našel ve skříni filmové pásy. Díky tomu mohl být Frigo na mašině v roce 1989 zařazen do Národního filmového registru jako kulturně, historicky nebo estetický významný film. (classic)
  • Natáčelo se v Oregonu, a to z důvodu existence úzkorozchodných tratí, po nichž mohly jeho lokomotivy jezdit. Dvouměsíční pobyt, během nějž filmový štáb převezl na místo natáčení tři stroje a 18 vagónů, rekvizity a kulisy (z nich postavil filmové městečko Marietta), financoval producent Joseph M. Schenk částkou 400 000 amerických dolarů. (classic)
  • Buster Keaton (Johnnie) si na pyrotechnika zahrál při ranách z děla – první výstřel byl příliš silný a Buster málem přišel o prsty. Posléze ladil intenzitu kanonády dávkováním střelného prachu za pomoci pinzety. (classic)
  • Nikoho asi příliš nepřekvapí, že většinu kaskadérských kousků si Buster Keaton (Johnnie) naordinoval pro sebe, přitom některé ho mohly stát život. Když odhazuje z kolejí pražec, vše bylo vypočítáno na vteřinu a milimetry, kdyby došlo k jakémukoli zaváhání, mohla ho lokomotíva zabít. To samé platí pro jeho posez na spřáhlech Generala. Stačilo, aby jej kousek oděvu uvízl v soukolí nebo jiné části a Buster by byl vtažen do pojezdu lokomotivy. (classic)
  • Keatonův manažer Bert Jackson sehnal pro natáčení další dva stroje. Lokomotiva Texas #44 (1881) přežila, další nejmenovaná dostala ve filmu specifickou roli. (classic)
  • Buster Keaton měl původně přislíbeno použití skutečného Generala, ale když se majitelé dozvědeli, že se má jednat o humorný příběh, povolení zamítli. Prostor tedy dostal stroj Oregon Pacific 12, vyrobený v roce 1866 v Pattersonu (New Jersey). Jak tato lokomotíva, tak i General jsou dnes v muzeích. (classic)
  • Nezaměnitelný komik Buster Keaton, zvaný též „Kamenná tvář”, postavil ideu filmu na memoárech Williama Pittengera „Velká železniční honička”. Ačkoliv sám pocházel z oblasti Unie, rozhodl se změnit historii a příběh vytvořil z pohledu otrokářského Jihu. Navíc mu hodlal vtisknout komediální ráz, což mu přineslo nemalé problémy. (classic)
  • Vrak lokomotivy zůstal v řece a stal se po dvacet let turistickou atrakcí. Teprve za druhé světové války byl odvezen do šrotu. Když ale klesne hladina Row River, je v ní i dnes vidět několik kolejí a také želené pláty z lokomotivy. (Duoscop)
  • Do bojů ve filmu zapojil Buster Keaton asi 500 příslušníků oregonské národní gardy, kteří nejdříve postupovali zleva doprava v unionistických uniformách a poté zprava doleva v jižanských uniformách. (Duoscop)
  • Značnou část rozpočtu spolkla scéna s hořícím mostem. Propadnout do vod Row River se měla záložní třetí lokomotiva nahrazující Texas a Buster Keaton (Johnnie) odmítl jakékoli riziko, že se jeho záměr nepovede – neměl totiž peníze ani na další stroj, ani na případné zbudovaní nového mostu. Na místo nainstaloval šest kamer, tisíc komparzistů, k nimž se přidaly další tisíce čumilů. Pád do řeky se povedl a Keaton celou situaci ještě vyšperkoval figurínou strojvůdce v kabině Texasu. Okolní diváci si toho nevšimli a křičeli hrůzou, že muž na svém stanovišti zahynul. Tato scéna stála 42 000 amerických dolarů, navíc hořící most přeskočil do lesa a způsobil požár, k jehož likvidaci přispěl i filmový štáb a komparzisté. (classic)
  • Na natáčení scény, kdy lokomotiva spadne do řeky, se přišlo podívat několik tisíc lidí. (Duoscop)
  • Film stál na svou dobu neuvěřitelných 750 tisíc amerických dolarů, z toho scéna padající lokomotivy vyšla na 42 tisíc dolarů. Jde o nejdražší scénu z éry němého filmu. (sator)
  • Kvůli vysokým produkčním výdajům a diváckému neúspěchu – film nebyl přijat zřejmě kvůli tomu, že diváci čekali jednoduchou komedii a místo toho dostali historické drama s gagy – byl Buster Keaton donucen podepsat nevýhodnou smlouvu se společností MGM, která mu sebrala prakticky veškerou tvůrčí svobodu. (Rosana)
  • V roce 1972 zorganizoval britský filmový časopis Sight & Sound velkou mezinárodní anketu, ve které měli filmoví historici a publicisté vyjmenovat 10 nejlepších filmů všech dob. Frigo na mašině obsadil 8. místo a byl v této anketě uveden jako nejlepší filmová komedie vůbec. (sud)
  • Americký filmový institut označil v roce 2007 Friga na mašině jako 18. nejlepší film všech dob. (Kulmon)
  • Časopis Premiere zařadil film v roce 2006 mezi 50 nejlepších komedií všech dob. (Kulmon)
  • Příběh je založen na pravdivé události, která se udála během americké občanské války. (Kulmon)
  • Marion Mack o mnoho let později v rozhovoru přiznala, že neměla žádnou představu o tom, že má promoknout ve scéně, kdy Johnnie a Annabelle znovu naplní vodojem vlaku. Buster Keaton jí dopředu nic neřekl a tak je její otřes opravdový. (Kulmon)

Reklama

Reklama