Režie:
Ester KrumbachováScénář:
Ester KrumbachováKamera:
Jiří MacákHudba:
Angelo MichajlovHrají:
Jiřina Bohdalová, Vladimír Menšík, Ljuba Hermanová, Helena Růžičková, Jana Hana Duffková, Olga Jungová, Jindřiška Gabriela Preissová, Angelo Michajlov (více)Obsahy(1)
Lepší sněžný muž, nežli žádný muž... Asi čtyřicetiletá žena (Jiřina Bohdalová) žije navzdory své inteligenci a hezkému vzhledu sama. Občas na ni dolehne „tesknice“ a ona zatouží po společnosti muže. Jednoho dne se jí telefonem ozve přítel z mládí, Ing. Bohouš Čert (Vladimír Menšík), kterého si ona pamatuje jako štíhlého mladíka. Pozve ho na večeři, kterou připraví s mimořádnou péčí. Stejně tak si dá záležet na svém vzhledu. Jaké je její překvapení, když se ukáže, že ing. Čert ztloustnul a stal se z něj zanedbaný, drzý, poživačný a nevychovaný sobec. Delikátní večeři zhltne s hlasitým mlaskáním a srkáním a nadto sní i veškeré zásoby z ledničky. Ona mu však všechno odpouští, neboť doufá, že Čert se jednou vyjádří a požádá o její ruku. Jenže ani ženská trpělivost není nekonečná… (Česká televize)
(více)Recenze (162)
Na film jsem narazil náhodou na programu CSFilm v nedělní večerní hodiny a po shlédnutí prvních pár minut jsem se již nemohl odpoutat od TV. Velmi zajímavě pojatá komorní tragikomedie o vztahu muže a ženy, která v některých scénách přechází až do poctivého surrealismu. Výborné expresivní herecké výkony Bohdalové a Menšíka jsou zarámovány zajímavým vizuálním zpracováním. ()
Ester Krumbachová v 60. letech výrazně k lepšímu posunula desítky filmů (její zdejší filmografie je jen velice výběrová), kde kromě kostýmní výtvarnice často fungovala jako další dramaturgyně. Jenže jak ukazuje její jediný pokus, k režijní práci talent neměla. Takže zbyla jen hříčka pro dva herce v jednom bytě. Mnohým to ale evidentně stačí... ()
„Husa už se v troubě peče, čert z chomoutu neuteče.“ Distingovaná dáma vs. poživačný hochštapler v odvěkém souboji Marsu s Venuší. Ďábelsky trefná, pekelně jízlivá a do křupava vypečená satira. Opuštěným ženám dá satisfakci, ty vdavekchtivé odradí a nám, jako medvěd chlupatým (ověřeno) pánům tvorstva, nastaví zrcadlo. Z Bohouše to buranství přímo kape, na podlahu, z níž by se dalo jíst. Menšík se vyřádil. Žere jak zjednanej, zálibně v rukách otáčí obranou kostru husy, olizuje si mastné prsty a rozšafně hovoří o Freudovi: „To si přečti. Jedinečné vysvětlení vztahů mezi oběma druhy člověků.“ Kreativně mixuje darwinismus s křesťanstvím: „Já jsem z opice, ty jsi z mého žebra!“ a chytrá žena mu mazaně lichotí, jak je inteligentní. „Já vím, jak potěšit pány.“ KULINÁŘSKÉ OKÉNKO: [][] Když paní Dubová kdysi poprvé přišla na večeři, co jsem připravil? ◘ Předkrm: Bohoušova tlačenka i s kůžičkou, Švankmajerův párek. ◘ Polévka: zabijačková. ◘ Hlavní chod: Husa na klíně. ◘ Desert: pudding mortel à la Grande bouffe. [][] Protože láska prochází… i žaludkem Faustky :-)). ()
Bezejmenná osamělá žena očekává pánskou návštěvu. Její byt je malým muzeem antikvárních předmětů; vše od divanu po poslední lžičku je malým uměleckým originálem. Bude ing. Bohouš Čert stejně výjimečný? Žena připravuje večeři o mnoha chodech a dává si nesmírně záležet na estetické stránce věci. Ing. Čert dorazí, všechny pokrmy do sebe mechanicky nahází, aniž by si všímal jejich rafinovaností, natáhne se na divan a mezi trávením ženu blahosklonně poučuje citacemi Schopenhauera a Freuda. Z dětství jsem měl na ten film zmatené vzpomínky. Vybavovaly se mi záhadné fragmenty jako Menšík, okusující nohy od nábytku, Jiřina Bohdalová, promlouvající na kameru ze zdobných oválů starých fotek a sténavý nápěv písně o sněžném muži. Vražda ing. Čerta je opravdu neobvyklý film, zašifrovaný do nečitelných gastronomicko-sexuálních symbolů, z kterých by měl i Sigmund Freud oči navrch hlavy. Připomíná mi trochu Sedmikrásky, ale bez jejich nabubřelé hysterie, trochu Ferreriho nudart Dillinger je mrtvý, ale s propracovanými dialogy a neotřelým humorem. Nemůžu říct, že bych se nudil; je to jako když nemůžete vstát od rozluštěné křížovky a říkáte si, to by v tom byl ing. Čert, abych tu tajenku nevyluštil. :-) Jenže vždycky se zadrhnu nejpozději u místa, kde Bohdalová s Ljubou Hermanovou navštíví vousatou kartářku a ta začne významně mluvit o sušených hrozinkách. Walter Matthau pronesl v jedné komedii větu "Použili jsme tolik metafor, že jsem zapomněl, o čem vlastně mluvíme." Ta věta vystihuje víc než co jiného můj dojem z Vraždy ing. Čerta, přesycené vlastním symbolismem. 60% ()
Na tohle je třeba se dívat sytý. Bohdalka v kuchyni řádí, jak zjednaná a vaří neskutečný dobroty a Menšík požírá s takovou chutí vše co mu přijde pod ruku, až máte pocit, že praskne. Ale vůbec se mu nedivím. Ovšem ohlodávat nožičky od nábytku a požírat rostliny, to už je trošku moc. Tohle se Ester moc povedlo. Bohdalka s Menšíkem jsou k sežrání, mezi něma to jiskřilo vždycky a v tom kouzelném bytečku je radost se dívat, jak se špičkují. ()
Galerie (16)
Photo © NFA
Zajímavosti (7)
- Ing. Čert (Vladimír Menšík) ihned po předkrmu vypije všechny 3 skleničky, které má před sebou. Když dáma (Jiřina Bohdalová) nese jako další chod špagety, jsou všechny tři sklenky již opět plné. Když začne inženýr hodovat, jsou opět prázdné. (DexMASTER094)
- Manžel Ester Krumbachové režisér Jan Němec o filmu Vražda Ing. Čerta prohlásil: "Neznám blbější film." (raininface)
- Natáčelo se od 29. srpna do 27. listopadu 1969. (GASTON73)
Reklama