Režie:
Marc BrummundKamera:
Judith KaufmannHudba:
Anne NikitinHrají:
Louis Hofmann, Alexander Held, Stephan Grossmann, Katharina Lorenz, Max Riemelt, Uwe Bohm, Enno Trebs, Langston Uibel, Anna Bullard, Justus Rosenkranz (více)Obsahy(1)
Léto 1968: studentské nepokoje, Rolling Stones, minisukně, sexuální revoluce. Změny 60. let se v severoněmeckých maloměstech ale prosazují jen pomalu. Čtrnáctiletý Wolfgang je rebel nejen ve škole, bouří se i proti nevlastnímu otci. Je proto poslán do církevního ústavu pro těžko zvladatelné mladistvé, kde se z něj má stát „řádný mladík". Wolfgang je vržen do přísně hierarchického světa útlaku, kde je násilí běžnou praxí nejen ze strany dozorců, ale i mezi samotnými chovanci. I přes nepříznivé podmínky se rozhodne systému odporovat, přestože cena může být vysoká... (Das Filmfest)
(více)Recenze (51)
Jestli je to opravdu podle skutečných událostí, tak je děsivé, co se v Německu - tak slavně poválečně demokratickém - mohlo léta odehrávat, ale současně úctyhodné, že si to Němci o sobě dokáží natočit. Trošku to připomíná Frajera Luka, jen s mnohem těžší tonáží a depresivním vyústěním - neboť je podle skutečnosti. ()
Ďalšia z obľúbených filmových tém v opakovane klišéovitom spracovaní. Nápravný ústav s prísnymi podmienkami. Riaditeľ rovná sa Čisté zlo. Rôzne sadistickí vychovávatelia (dozorcovia), predstavujú výhonky Zla. Cirkev pritakáva zlu a posväcuje chovanie majiteľov prevýchovného objektu. Chovanci za dverami ústavu vykreslení ako mládežnícki sympaťáci. Trpia pod knutou dozorcov, tu symbolizovaných čiernobielou palicou jedného z nich. Ich násilné chovanie je len odrazom sadizmu ich nadriadených. Isteže terapia neprispôsobivých stredoškolákov tvrdou prácou nikomu nevonia, no aspoň šlo o zmysluplné kopanie priemyslom a poľnohospodárstvom požadovanej rašeliny. Pre vznik divákmi oceňovanej drámy sa ale žiada spracovanie na línii - rebeli vs. autorita. Rebel sympaťák, autorita - sadista. No záverečné autentické fotografie z Freistattu ukazujú, že to utrpenie nebolo zrejme tak hrozné, ako popisuje film. A mimochodom, každá štátom vytvorená nápravná inštitúcia je zariadenie, ktoré fyzicky aj psychicky deformuje jej nedobrovoľných obyvateľov. Ostáva nezodpovedaná otázka, čo priestupcov deformuje viac: "humanistické" polihovanie na palandách, alebo tvrdá práca v teréne. ()
Po nejakej dobe opäť veľmi dobrý film. Nahliadol som do komentárov, takže som vedel do čoho idem a mohol som oceniť majstrovstvo tvorcov. Pred očami mi ubiehali jednotlivé epizódy a v hlave sa mi spájali s Frajerom Lukeom, s Našim vodcom, so Zlom a ďalšími filmami. Herecké výkony boli úžasné, viaceré scény mi ostanú veľmi dlho v hlave a utvrdil som sa v tom,. že Nemci ako národ majú fenomenálnu schopnosť organizovať sa do funkčných štruktúr, v ktorých nie je miesto pre indivíduum, ani pre zložitejšie citové prejavy. ()
Dohnal jsem si tuhle né úplně známou,ale velmi chválenou pecku z Německa z církevního ústavu!Film připomene svým pojetím známé severské filmy z nápravného zařízení jak třeba Ten Den Příjde a kvalitami rozhodně není daleko od severských příbuzných.Mladý 14 letý rebel, který má problémy ve škole a bouří se proti svému nevlastnímu otci je vyslán do církevního ústavu pro těžko zvládatelné mladistvé, aby se "napravil" jenže čekají ho hodně těžké chvíle. Šikana ze strany chovanců i dozorců je zde na denním pořádku. Další děsivé místo Freistatt uprostřed ničeho, všude kolem dokola jsou jen bažiny a rašeliniště a ředitel s dozorci jsou jak už je to zvykem pěkné svině bez soucitu. Napínavé, autenticky nepříjemné a slušně drsné. V závěru poměrně i šokující. Jo kdo o tom doteď jako já neslyšel, tak zbystřit !80% ()
Slušné dramatické spracovanie nepríjemnej témy prevýchovy mladistvých, ktoré bolo samozrejme plné fyzického a psychického násilia. A nebolo nič horšieho ako keď sa do niečoho takého dostane chalan len preto, že sa ho jeho otčim potrebuje zbaviť, no hnus, je mi z toho zle. Ani nie tak z otčima, ako z matky, ktorá to dovolila. Tým horšie, že príbeh je na motívy skutočnej udalosti. Niektoré scény sa vážne emotívne vydarili, napr. tá s tým pochovaním, alebo k záveru koláčiková scéna. Aj záver sa mi páčil - úplne pochopiteľné rozuzlenie tohto smutného príbehu, v koži toho chalana by som asi konal rovnako. Škoda len, že sa tu slabo narábalo s charaktermi postáv, chcelo to ísť do väčšej hĺbky a niektoré situácie ešte viac dramaticky vyhrotiť. Čo sa týka hlavnej postavy Wolfganga, tak herec mohol byť o kúsok presvedčivejší, možno iný by túto náročnú postavu zvládol lepšie. 75/100 ()
Galerie (10)
Photo © Salzgeber & Co. Medien
Zajímavosti (1)
- Film získal v roce 2015 Cenu publika a Cenu mladistvé poroty na festivalu Max Ophüls Preis, Louis Hofmann byl vyznamenán jako nejlepší začínající herec. (Duoscop)
Reklama