Reklama

Reklama

Letní opojení

Trailer

Obsahy(1)

Dostala svou gardénii. Jenže o desítky let později. Katharine Hepburnová v americko-britské romantické lovestory (1955).
Těžko říct, jak dlouho si Jane Hudsonová z Akronu v Ohiu šetřila na tuhle dovolenou. Ale ze svého sekretářského platu určitě hodně dlouho. Je to její první návštěva Evropy, a s největší pravděpodobností i poslední. Proto je rozhodnuta užít si jí na sto procent. A Benátky, které jsou její poslední evropskou zastávkou, jí k tomu dávají tisíc příležitostí. Jane je uchvácena krásou toho místa, jeho historií, dýchající z každého kamene, jeho kypící současností. Od prvního okamžiku zcela propadá jeho magickému kouzlu. Jenomže každá mince má dvě strany. A ona si tu najednou začne až příliš bolestně uvědomovat to, co si v průběhu všedních dní odmítá připustit. Svou osamělost. Opuštěnost. Celou tu prázdnotu svého - na první pohled možná tak úspěšného - života. Ona, dosud tak samostatná, soběstačná, sebevědomá a sebejistá, se tu najednou při pohledu na všechny ty šťastné lidi kolem sebe cítí ztracená. Kdoví co čekala od své evropské cesty. Možná nějaký zázrak. Jenomže zázraky se už asi nedějí. Nebo že by přece jen?
První film, který britský režisér David Lean natáčel v zahraničí, stojí poněkud ve stínu jeho velkolepých pozdějších projektů, jakými byl např. Lawrence z Arábie nebo Doktor Živago. Přesto je příběh stárnoucí staré panny, jíž se v nádherném prostředí Benátek dostane alespoň kouska toho štěstí, po němž celý život toužila, dodnes, i po více než padesáti letech od svého vzniku, víc než příjemnou podívanou. Nespornou zásluhu na tom má především Katharine Hepburnová, která dokázala své Jane vtisknout všechnu zranitelnost osamělé bytosti, skrývající se pod slupkou zdánlivé životní vyrovnanosti, spokojenosti a nezávislosti. Získala za ni také nominaci na Oskara, společně s Davidem Leanem, nominovaným za režii. A pak jsou tu pochopitelně Benátky, úžasné město, pro jehož propagaci asi Lean udělal svým filmem víc než kdokoli před ním. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (48)

vypravěč 

všechny recenze uživatele

Summertime stojí a padá s Katherine Hepburn - až marnotratně obsazenou do této šedobledé povídky. Žena, která si nezvykla žít ve světě bez horizontů, se vydala v poslední minutě na cestu a ta její vůle dojít až na samu hranici, zapřít sebe sama, rozkolísat pod sebou zem - není jen hodná obdivu, ale zaslouží si, aby se divák pokusil osvojit si ji také. Zatímco Lean tká sentimentální procházku Benátkami, spojenou s banální romancí s hezkým Italem, Hepburnová vše okolo boří - celou tu selanku červené knihovny - a ať si film skončí, jak chce, hlavní hrdinka ty závěrečné titulky překročí jak mrtvolu a vykročí v dál. Lze jen litovat, komu se námět dostal do rukou. Rád bych byl s tou zvláštní ženou alespoň rovné tři hodiny, sledoval ji, jak se ocitá ve městě na vodách, jak se sžívá s tím, jak se odráží a jak jinak vypadá to město, než jak ho popisují bedekry. Rád bych ji seznámil s někým mladším a méně anebo více směšným milencem, někým, kdo by k ženě nepřistupoval rutinně s osvojeným repertoárem frází, ale s otázkami. Nechtěl bych z nich vytvořit běžný či jinak otřelý milenecký pár, ale dvojici přátel, kteří si vidí hluboko do duší a jsou ochotni kvůli tomu druhému v lecčems svém ustoupit - a něco vyžadovat (i po sobě) zcela neústupně. Ničeho takového nebyl Lean schopen, a jeho film je tak tichým pomníkem ztracené příležitosti a jednoho benátského léta. PS: Neprožitý benátský sen shoří v čase pandemie bezezbytku. Itálie jak z turistického prospektu nikdy neexistovala. Melodrama zestárlé sekretářky a vysloužilého podvodníka se starožitnostmi - ta divná mesaliance amerického snu a italského poválečného resentimentu - utěšit nedokáže - stejně jako stohy večerů pod lampou. Ale ta jedna tvář, ty stovky výrazů, jimiž vládne! to všechno obstojí. Upozorňuje na samotu, která nedaleko tebe spřádá svůj vlastní tichý svět jako past, do níž chytí celou skutečnost, a podotýká, že i ty se musíš něčeho zříci, abys dokázal vyjít na cestu. ()

otík 

všechny recenze uživatele

Katherine Hepburn byla bezesporu úžasná žena a herečka. Bohužel v tomto filmu není co hrát. První polovina filmu je pouze vyplněna obrázky Benátek, v druhé polovině se nám hlavní hrdinka zamiluje, dá si pár polibků s milým a je konec. Opravdu nevím, čím by tento film mohl být slavný. Snad jen pohledy na Benátky, které mapuje neustále. Jenže o to já v romantickém filmu s takovou herečkou rozhodně nestojím. Jakýkoli náznak kouzla Prázdnin v Římě je jen zdánlivý. ()

Reklama

majo25 

všechny recenze uživatele

Bohužiaľ, ide iba o nenáročnú romancu určenú pre nežnejšie pohlavie, ktoré okrem sladkastej romantiky toho veľa už neponúkne. Áno, farebná kamera dokáže oceniť historické pamiatky a kanály Benátok, ale to je málo. Hepburnová v hl. úlohe bola už prezretá a na rolu sa príliš nehodí. Ani jemný humor nie je podarený. Dean Lean má podstatne lepšie filmy, hneď ten nasledujúci ho vymrští medzi režisérskych velikánov. ()

Pohrobek 

všechny recenze uživatele

Smutný příběh nejromantičtějšího města světa. Benátek, v nichž se musí zamilovat opravdu každý. A stalo se to i stárnoucí Katharine Hepburn. Zpočátku jsem se domníval, že se bude jednat o romantickou komedii, jakých Katharine (např. s Tracym) natočila bezpočet, ale ouha! Katharine tu hraje nešťastnou ženu, jež se chce zamilovat, jež se ale bojí zamilovat a jež se nedokáže zamilovat. A když ona láska přijde, vyvstanou další obavy a strach, které definitivně pohřbí jemnou, nedávno se zrodivší naději. Je to odvážné tvrdit, ale Katharine těžko předvedla někde lepší výkon, a především ztvárnila opravdovější postavu. Nepamatuji si, že by mi kdy jakákoliv ženská hrdinka byla tak blízká. A další neopomenutelnou složkou snímku je čarokrásná Leanova režie. Chválím Leana, kde se dá, a tady nelze jinak. Ty kompozice náměstí svatého Marka s hejny se střech se snášejících holubů! Ohňostroj, tanec i závěrečný odjezd vlaku. Těchto 100 minut je zoufale málo! ()

classic 

všechny recenze uživatele

Pre mňa osobne menšie sklamanie a najslabší David Lean doteraz ! Neviem, čím to je, možno českým dabingom, lebo dabing pre Katharine Hepburn je nemožný, alebo samotný príbeh o tom, ako sa Američanka zamiluje v Benátkach ! Voľakedy som videl excelentnú romancu Prázdniny v Ríme s rozkošnou Audrey Hepburn, Hepburn Katharine nepôjde v jej stopách, a ani sa nekoná pokračovanie Prázdnin v Ríme ! Katharine zvláda zahrať postavu, ktorej niečo v živote chýba, a to je porozumenie, alebo asi najdôležitejší FAKT Lásky, ktorú hľadá, nájde, okúsi, stratí, niečo v živote získa, niečo stratí, skúsenosti, ktoré zúročí do budúcnosti a možno sa sem ešte vráti a navštívi Renata de Rossi ? Brutálne krásne prostredie, kde by si takmer každý dokázal predstaviť žiť, plaviť sa na gondolách, stretnúť lásku svojho života, zostárnuť, zomrieť a byť šťastný. Tak to funguje vo filmoch, ale v tomto prípade nie dobre, strašne nudné, strašne zvláštne, skrátka Katharine nie je Audrey, aspoň, čo sa týka romantik žáner ! ()

Galerie (24)

Zajímavosti (9)

  • Když Katherine Hepburn natáčela scénu. kdy spadne do vody, její oko zasáhla infekce, se kterou bojovala do konce života. (Kulmon)
  • Natáčení v Itálii bylo podle režiséra Leana dražší hlavně kvůli tomu, že museli platit místním obchodníkům, jejichž zákazníci měli strach z kamer a štábu. (aniiicka)
  • Nejoblíbenější film režiséra Davida Leana. (Kulmon)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno