Režie:
Sidney LumetScénář:
Paul DehnKamera:
Geoffrey UnsworthHudba:
Richard Rodney BennettHrají:
Albert Finney, Lauren Bacall, Martin Balsam, Ingrid Bergman, Jacqueline Bisset, Jean-Pierre Cassel, Sean Connery, John Gielgud, Wendy Hiller (více)Obsahy(2)
Albert Finney jako Hercule Poirot v nejslavnějším detektivním případu Agathy Christie. Britský film, oceněný Oscarem. Orient expres, luxusní vlak, projíždějící celou Evropou - od Istanbulu až po Calais - se jedné prosincové noci roku 1930 stává dějištěm případu, k jehož vyřešení musí Hercule Poirot, který se čirou náhodou ocitl mezi jeho cestujícími, zapojit veškerý svůj důvtip a genialitu. Má k tomu dostatek času, protože vlaku, uvězněnému sněhovou kalamitou kdesi v jugoslávském vnitrozemí, nezbývá než trpělivě čekat na vysvobození ze závějí. A zatím se tedy slavný belgický detektiv pokouší vypátrat, kdo je pachatelem neobvyklé vraždy amerického milionáře - a jaký byl její motiv...
Námět tohoto románu poskytl A. Christie skutečný případ - únos v rodině světoznámého letce a amerického národního hrdiny Charlese Lindbergha. Oscara získala Ingrid Bergmanová jako nejlepší herečka ve vedlejší roli, snímek byl nominován v dalších pěti kategoriích (A. Finney jako nejlepší herec, scénář, kamera, kostýmy, hudba). Získal také řadu cen Britské filmové akademie. Za zmínku stojí jeho hvězdné obsazení - kromě jmen, uvedených v noticce, např. ještě: Jean-Pierre Cassel, Wendy Hillerová, Sean Connery, Martin Balsam, Vanessa Redgraveová nebo Anthony Perkins.
(Česká televize)
Videa (1)
Recenze (352)
Rok 1930, dům Armstrongových, Long Island, stát New York. Zde se začíná odvíjet děj, který zcela náhodně řeší po letech detektiv Hercule Poirot během své dlouhé cesty z Istanbulu do Evropy vlakem nazývaným "Orient expres". Svými bravurními dedukcemi a díky vraždě v Orient expresu, kterou vyšetřuje, dochází na kloub i oné staré aféře z domu Armstrongových. ()
Jakožto milovník krimi a obdivovatel Sidneyho Lumeta jsem si nemohl nechat ujít tento film, i přesto, že nejsem fanoušek Poirota. Murder on the Orient Express má hned několik kladů. Tím prvním je nepochybně napínavé chladné vyšetřování, které diváka nenechává v klidu. Druhým kladem je herecká plejáda, ze které se naprosto každý zhostil své role bravurně. Neposledním kladem, který též velmi oceňuji, je chování postav, společenské mravy a kulturní zvyky z té lepší společnosti, elegantnost a decentnost postav... to vše mě velmi zaujalo. Škoda té otřesné hudby, jinak bych neváhal s plným hodnocením. ()
Přestože nejsem kdovíjaký fanda Agathy Christie, tento snímek jsem si vychuntal, i přes jeho možná až příliš za vlasy přitažený závěr. Myslím, že lépe, už se s kriminálními příběhy Hercula Poirota snad ani vypořádat nelze. Krom skvělé detetkivky můžeme sledovat i vynikající filmařské řemeslo. Lumetova režie je opravdu nadstandardní. Scény výslechů, často prostříhané různými flashbacky se "dívají samy". Vždyť už jen první minuty, znázorňující případ únosu malé Daisy, si nezadají s atmosférou těch nejlepších hororů. "Šlechtická" amtosféra Orient expresu je také úplná. Lesk filmu dodávají i herci. Takový Anthony Perkins si zde zrekapituloval Normana Batese. Albert Finney zde herecky triumfuje a krade si film pro sebe. ()
Zahradník je průvodčí! I když se také řadím do početné skupiny preferující D.Sucheta, nutno uznat, že A.Finney se své role zhostil zodpovědně (dokonce i nechával v maskérně krk). Tradiční koncept mnoha podezřelých a jednoho vraha je brilantně postaven na hlavu a než lokomotiva se sněžným pluhem uvolní trať, má belgický génius s ledabyle nalepeným knírkem neobvyklé dilema. Zatížit svědomí, nebo někde před Bělehradem ležet zavátý sněhem v příkopu u kolejí..? Obsazení je první třída, ale co se divíte, jsme v Orient expresu.. ()
Velice dobré. Já naopak věřím ve hvězdné obsazení. Jako Sucheta si představuji gaunera z http://www.csfd.cz/film/14894-boeing-747-v-ohrozeni/ tam snad hrál sám sebe. V poslední době se roztrhlo nebe a padají Herculové 60´nebo 90´ až je jich příliš mnoho, že už je skoro nesnáším. PS Doufám že David Suchet nedopadne jako V. I. Lenin, za starých časů jsem otevřel noviny Lenin, pustil jsem televizi Lenin , Bojím se otevřít konzervu !? :-) ()
Galerie (126)
Zajímavosti (28)
- Laureen Bacall a John Gielgud se po 14 letech setkali při natáčení dalšího příběhu podle Agathy Christie - Schůzka se smrtí (1988). (Kulmon)
- Všetky zábery na idúci vlak sa nakrúcali vo Veľkej Británii, nie na filmovom Balkáne (classic)
- Téměř celý herecký výkon, který Ingrid Bergman přinesl Oscara se odehrává v jediné pět minut dlouhé scéně. (Kulmon)
Reklama