Reklama

Reklama

Zapadákov

  • Česko Badlands (festivalový název) (více)
Trailer

Obsahy(1)

Píše se rok 1959, Kit (Martin Sheen) zavraždil několik lidí a jeho nová přítelkyně Holly (Sissy Spacek) byla při tom. Aby unikli trestu, prchají přes Jižní Dakotu a Montanu a předstírají, že se nic nestalo. Pocit viny je však příliš velký a dokáže pronásledovat na každém kroku. Zapadákov je první ze tří významných filmů scenáristy/režiséra Terrence Malicka (Nebeské dny, 1978 a Tenká červená linie, 1998) inspirovaný skutečným, děsivým příběhem vraždění na americkém středozápadě roku 1958. Malick nápaditě proměňuje příběh do provokativní studie lidí odcizených od běžného života. Krásně natočený a nezapomenutelně zahraný, to je filmová pouť Zapadákovem. (Magic Box)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (221)

vypravěč 

všechny recenze uživatele

Mallickův celovečerní debut mi přijde jako úporný pokus vypořádat se se vším, co předcházelo jeho odhodlání tvořit po svém, a pojmenovat ten skutečný nultý bod, před kulturou, která režiséra učila mluvit a představila mu pohodlím, stravou a vzděláním chýru Amerického snu. Nejde jen o spálení dívčina rodného domu samozvaným rebelem, snímané se zvláštní pečlivostí, hierarchizovaně zaměřující stopy opouštěné civilizace, ale i o upálení žánru, kriminálního dramatu. Bezstarostná jízda Bonnie a Clyde se zde zřejmou nemotivovaností činů zvrací v mdlobu zášti a necitlivosti, korunovanou ironickými záběry divočiny. Málokdo se jí vymyká tak jako přezrálé plody severoamerického masového vraždění, které film sleduje. Chladná horečka, sliz, který brání looserovi i dívce, oběma odsouzeným vlastní nevidomostí k domnělému schraňování, na něž ponejprv střílel(i), porozumět smyslu života, a tak ho nahrazují dobrovolnou smrtí, vůči níž se ale brání, jak jen to jde. Hrdinčiny reflexe vzbuzují dojem retrospektivního vyprávění: jako by bilancovaly šílenou cestu do nejhlubšího dolíku horečky… zároveň však vpouštějí trávený divácký zrak dětinskými frázemi, šedou řečí nudy, která je pravým pozadím všeho pozorovaného, do nejtemnějšího chaosu těch nejstřízlivějších návyků. Mnohdy strhující přírodní záběry, úchvatné postřehy krajiny a zvířeny, tak neúprosně nepřiléhají k tomuto banálnímu, unuděnému „zločineckému“ dění, že se až zdá, že režisér je sám zhnusen tím, co točí, že musí výslovně manifestovat svou jinakost a experimentálnost svého filmu, aby se od něj vzdálil. Stejně tak působí „filosofie“ rodící se z vrahových úst: Mallickův Kit není zdaleka Büchnerovým Vojckem, který filosofii potí vzdor zpanštělým čichovým buňkám svých směšných pánů; je to šustící papír, který se místy slepil a stvořil větu, která i mluvčího samého překvapí a která manifestuje režisérův přesah. Tam, kde lidský život nevyváží plynutí mraků a prosté slovo produchovněnou filozofující tezi, musí být každému jasné, že jde v podstatě – a především – o něco jiného: o ten požár, v nějž diváky nehodné rozumění vylákal ten, který nedokáže hasit. Souběžné natahování Carla Orffa na skřipec popových amerických zornic připomíná televizní reklamu a hlouběji tříští celek. Donekonečna se připomínající otázka po záměrnosti, vědomosti snímaného nakonec přehluší i křik helikoptéry a zneváží sám závěr. ()

CheGuevara 

všechny recenze uživatele

Už jsem si zvykl, že Terence Malick vypráví své příběhy neobyčejně podmanivým způsobem. Ale i přesto mi Zapadákov vyrazil dech. Antiteze Dostojevského, reinkarnace antické tragédie, šíré pláně jihozápadu a do toho vybrnkává Carl Orff. Je až s podivem, kolik si toho právě ze Zapadákova odnesli jiní a snad i slavnější režiséři. Malickův debut je inspirativní cestou do pekel, která však nikdy nebude lemována dobrými úmysly, což Kit v podání uhrančivého Martina Sheena věděl už od začátku. ()

Reklama

Tommassi3 

všechny recenze uživatele

"Takhle to mělo vypadat ?? A to je jako všechno ?? Nechápu, co na tom všichni maj !!" - "Mě se neptej !!" - "No, aspoň že už to mám za sebou.." ;) Kdyby záleželo na mně, přál bych si, aby Terrence Malick po natočení svého majstrštyku Badlands, který už alespoň z mého pohledu nikdy nepřekonal, skončil, a já bych tak o něm, spirituálním experimentátorovi, alespoň neztratil iluze, protože právě tímto snímkem překvapivě střídmý Malick nechce říct hrozně moc, aby nakonec neřekl vůbec nic, jak bývá v jeho případě zvykem, ba právě naopak !! Malick divákovi předkládá příběh volně inspirovaný skutečnými událostmi, řáděním Charlese Starkweathera a jeho přítelkyně Caril Ann Fugate, které otřáslo Spojenými státy v padesátých letech minulého století, přičemž vše sledujeme z pohledu dospívající dívky Holly Sargis v podání Sissy Spacek, která se zamiluje do asociálního násilníka Kita Carrutherse.. Holly v roli naivní vypravěčky i s pomocí spousty romantických klišé posouvá velmi zvolna plynoucí příběh dál, zatímco divákovi poodhaluje okolnosti a naznačuje vývoj od počátku ztraceného vztahu, aby si nakonec úsudek o tomto silně nadčasovém dramatu, je jasně patrné, že Mallick trvá na dobově těžko začlenitelném příběhu, jedné lásky, dvou dětí smýkaných složitou dobou a jejich hledání sebe sama vytvořil sám, zde tedy Mallick rovněž naznačuje, jakým směrem se bude časem jako režisér ubírat !! Martin Sheen, často mě napadá jak neskutečně si jsou s Charliem podobni, jako parafráze Rebela bez příčiny, opravdu doslova, a to nejen co se týká vizáže, i mladičká Sissy Spacek, která se mi zde zdála neskutečně sexy, si skvěle sedli a odvádí parádní herecké výkony !! Skvostný naprosto dokonalý soundtrack George Tiptona spolu se zdánlivě až nesouvisející symbolikou dokonale zesilují až transcendentální zážitek silně lyrického snímku s naprosto všedním poselstvím o hledání vlastní pohádky.. ()

Šakal 

všechny recenze uživatele

Ničím resp. nikým nespoutaný, nevyzrálý Rebel bez příčiny M. Sheen, v doprovodu mladičké S. Spacek, v netradiční odosobněné road movie dvou utečenců před zákonem „odnikud nikam“, směřující však pomalu ale jistě k očekávanému neodvratnému konci. To vše za doprovodu Malickovi typické, volně plynoucí režie a kamery T. Fujimota vyžívající se v detailech a všímající si krás přírody. Syrovost, chladnost, nekompromistnost (díky absenci svědomí resp. jakémukoliv pocitu viny) skvěle hrajícího M. Sheena, se tu příkladně prolíná s naivností mladičké S. Spacek, přičemž tón filmu se příkladně mění s postupně se měnícím „střízlivějícím“ pohledem mladičké Holy ke Kitovi. Díky odosobněnému, nemoralizujícímu Malickovu pohledu, se divák dostává do pozice jakéhosi pozorovatele, (nesympatizuje s hlavními hrdiny, ale ani je nezavrhuje) a zvláštním zvráceným? způsobem, si tak snímek užívá. Badlands je chladně melancholická podívaná, na kterou bych se, po úvodním naladění, dokázal dívat klidně další hodinu. 85% ()

sniper18 

všechny recenze uživatele

Je to dosť dobrá road movie dráma od Terrenca Malicka. Má vydarený príbeh o mužovi, ktorý aj napriek svojim pracovným neúspechom berie život bezstarostne a zapáči sa mu sympatické dievča, ktoré jeho city opätuje. Lenže otec ich vzťahu nepraje a tak to muž rieši násilne, čo puto medzi ním a jeho priateľkou ešte viac upevní a spolu sa vydajú na cestu naprieč krajinou, ale ideálnemu životu aj tak bráni mnoho prenasledovateľov. Spracovanie je na tom dobre, síce ešte spočiatku to pôsobí len mierne nadpriemerným dojmom a ani hlavné duo mi spolu moc nesedelo, ale po prvej vražde si ma to už získalo. Film využíva atraktívnu tématiku vražedného páru na úteku v štýle Bonnie a Clyde, takže muž zabíja a žena sa ho aj napriek tomu nevzdáva a sadol mi aj tento štýl road movie. Chválim, že obe postavy sú úplne odlišné, ale aj tak zaujímavé a dá sa k nim vytvoriť vzťah, za čo môže aj to, že v zabíjaní sa tu nikto nevyžíva, ale skôr sa berie len ako nutnosť, aby mohol kľudný život pokračovať aj naďalej. Režisér tu opäť využíva aj dva svoje typické výrazné prvky, teda vzťah k prírode a sprevádzanie diváka príbehom prostredníctvom hlasu jednej z postáv, tentoraz mladého dievčaťa, čo sa mi tiež páči a chválim aj vydarený záver. Prekvapivo celkom slušná je aj akcia, od filmu s Malickom ju samozrejme neočakávam, ale aj tak ma všetky tie likvidácie a naháňačky zaujali. Herecké obsadenie je na tom dobre, Martin Sheen v zaujímavej rebelskej úlohe, ale predsa len trochu viac ma bavila Sissy Spacek ako jeho priateľka a okrem nich tu už nikto nemá viac priestoru. S réžiou a technickou stránkou som nadmieru spokojný, síce Malick mi viac sedí v súčasnosti, ale aj toto je slušná úroveň. Malickov celovečerný debut a už takýto vydarený film, s radosťou si to ešte pozriem. 77% ()

Galerie (56)

Zajímavosti (30)

  • Použité záběry jsou ze skutečného honu profesionálních lovců. (ČSFD)
  • Kitovi mělo být původně 19 let, ale jeho věk byl změněn na 25 let, protože herec Martin Sheen už měl v té době 32 let. (Borrtex)

Související novinky

Remake Vrány našel hlavní hvězdu

Remake Vrány našel hlavní hvězdu

03.04.2022

Po několika nezdařených pokusech oživit novou verzi Vrány, včetně jednoho s Jasonem Momoou (Aquaman, Hra o trůny) v hlavní roli, se sdružení nezávislých producentů Hassell Free Productions, The… (více)

Reklama

Reklama