Režie:
Fatih AkinScénář:
Fatih AkinKamera:
Rainer KlausmannHudba:
FM EinheitHrají:
Jonas Dassler, Margarete Tiesel, Katja Studt, Marc Hosemann, Martina Eitner-Acheampong, Adam Bousdoukos, Victoria Trauttmansdorff, Uwe Rohde (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Životním dílem odpudivého a deformovaného opilce z hamburské čtvrti San Pauli Fritze jsou vraždy místních prostitutek. Jejich těla ukrývá do zdí svého podkrovního bytu, kde se smrad hnijícího masa snoubí s pachem staromládenectví a výpary řecké restaurace z přízemí. Případ sériového vraha Fritze Honky šokoval v polovině sedmdesátých let celé Německo a inspiroval Fatiha Akina k natočení filmu, který je kontrapunktem většiny thrillerů na podobné téma. Místo metodického pátrání totiž nabízí jen chaos, hnus, smrad a bezmála haptický prožitek z „pekelné kuchyně“ Fritze Honky. Akin s elegancí sobě vlastní vytvořil zrůdný artefakt, který tvrdě testuje diváckou odolnost a podvrací mysteriózní kult vytvořený kolem sériových vražd. (Film Europe)
(více)Videa (2)
Recenze (302)
Svým dobovým i místním zakotvením, ale především všeobecnou ošklivostí a vyšinutostí postav a prostředí v němž se pohybují, mi "U Zlaté rukavice" silně připomíná Fassbinderův snímek "V roce se třinácti úplňky", jehož míry depresivnosti ovšem nedosahuje ani zdaleka. To vyznívá možná poněkud paradoxně, vzhledem k tomu, jakou kauzu (a to poměrně přesně) ve svém filmu Fatih Akin zpracoval, ovšem "Zlaté rukavici" nechybí odlehčení v podobě bizarně komických scének a humoru, jakkoliv je morbidní a černočerný. Pozoruhodná ilustrace morálního a psychického rozkladu abnormálního jedince a nemilosrdně realistický pohled na samé společenské dno, kde vládne alkohol, deziluze a totální ztráta lidské důstojnosti.. ()
Hamburk, 70. léta. Hodně silné kafe. Bourák Fritz se znetvořeným obličejem a umaštěnými vlasy se divákům usadí v hlavách na hodně dlouho. Doma má kromě dostatečných zásob chlastu tlející kusy ženských těl (starších prostitutek), smrad, který se postupně rozlévá domem, svádí na řecké sousedy a snaží se ho přebít vonnými stromečky. Své (minimálně) čtyři oběti si (kolikrát náhodou) vybral v ušpiněném pajzlu, do kterého chodí stejně zoufalé existence. Nejde jen o rozklad těl v jeho bytě, v rozkladu je celá společnost. Turecko-německý klenot Fatih Akin se obouvá do sociálních poměrů 70. let a předkládá obraz pokřivené společnosti. Někdo to vnímá jako grotesku, další jako sociální psychologické drama, mnozí jako totální zhovadilost, jiní jako přestylizované nic, já si beru od každého kousek, navíc já tam ten přesah viděl. Akin je furt na hraně, někdy i za ní, přesto dávám palec nahoru. O zlomeném antihrdinovi se toho moc nedozvíme, práce maskérů na něm byla důkladná (mimochodem ho hraje teprve třiadvacetiletý docela fešák). Ano, ledabylé svlékání mrtvých obézních prostitutek nemá být sranda, já se ale celkově bavil. Pardon. ()
Mastné vlasy, zhnité zuby, permanentný alkoholový opar a netradičné sexuálneho úchylky - to všetko definuje sériového vraha Fritza Honku. Tento "fešák" v 70.rokoch blúdil po Nemecku ovplyvnený svojim detstvom, autonehodou, vojnou a komplexom zo svojej výšky (165 cm). Nebol to príjemný spoločník, no jeho príbeh je zaobalený nesmierne kvalitným čiernym humorom, nemeckými pesničkami v pozadí (síce nechápete prečo, ale máte chuť si ich okamžite stiahnuť) a niekoľkými nezabudnuteľnými scénami (ako napríklad tá s voňavým stromčekom). Fritz ma naozaj bavil, občas sa mi aj zdvíhal žalúdok, pretože ten smrad, hniloba a zvrátenosť bola taká silná, že prenikla cez samotné plátno priamo až k divákovi. No napriek tomuto diskomfortu, by som do toho išla znova. ()
Myslel som si, že vystihnutiu piatej cenovej skupiny života, tak ako ju vedel filmovo vykresliť Rainer Werner Fassbinder (napríklad v seriálovo filmovej epopeji Berlín - Alexandrovo námestie) sa už nikomu nepodarí. No a Fatih Akin prekonal nielen sám seba, ale aj majstra Fassbindera. Zlatou rukavičkou sa dostal ešte hlbšie - do šiestej cenovej skupiny. Tam, kam sa málokomu chce. Kto z divákov túto hnusobu vydrží, bude okrem šoku z práve videného, zároveň odmenený kvalitným kúskom filmového umenia. ()
Naprosto stylová žánrovka. Hospoda U Zlaté rukavice mě připoměla dvě dnes už bývalé hospody na Žižkově, tam se taky scházely podobné "silné osobnosti" jako tady u rukavice, tedy i když Honk to težce vygradoval na úplně jiný level. Fatih si neskutečně umí hrát se žánry, když si vemu jeho předloňské Odnikud a tento biják, tak opravdu multižánrovost zvládá na výbornou. Já film pojal jako brutálně černý humor s velkým bonusem nechutností v podobě většiny scény i postav, ale bavilo, bavilo a zase bavilo. Jo a hořčici na ptáka nikdy v životě. Tohle z hlavy jentak nevyndám, opravdu v některých chvílich sem na chování hlavního hrdiny jen nevěřícně zíral, takovej magor tu fakt asi ještě nebyl a jako bonus nám z radia zazpívá Karel Gott. Fascinuje mě i to, jak taková odpornost může vypadat realisticky. ()
Galerie (21)
Zajímavosti (13)
- Studio Occupied VR využilo kulisy filmového bytu Fritze Honky (Jonas Dassler) k tvorbě unikátní hry, ve které z něj musí hráč uniknout. (DanteZ)
- Fritz Honka (Jonas Dassler) bol extrémne citlivý na svoju výšku (cca 165 cm). Preferoval ženy nižšieho vzrastu a ideálne bezzubé. Mal totiž obavy zo zranení počas orálneho sexu. Vyhľadával preto spoločnosť starších prostitútok. (IceQueen)
- V čase 00:14:50 lze vidět v baru sedícího Heinze Strunka, autora předlohy. (Polgedney)
Reklama