Režie:
John McTiernanKamera:
Jan de BontHudba:
Michael KamenHrají:
Bruce Willis, Bonnie Bedelia, Alan Rickman, Paul Gleason, Reginald VelJohnson, Alexander Godunov, William Atherton, Hart Bochner, James Shigeta (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Policista John McClane přilétá na Vánoce do Los Angeles za svou manželkou Holly a dětmi. Holly pracuje pro japonskou společnost Nakatomi, v jejímž mrakodrapu se právě koná vánoční večírek. Holly odešla z New Yorku za prací, zatímco John tam zůstal. Nyní zjišťuje, že Holly používá v práci své jméno za svobodna. Jde se do koupelny upravit a mezitím do budovy přijíždějí ozbrojení muži. Zabijí strážce, uzamknou výtahy, všechny vchody a odpojí telefony. Potom proniknou na večírek a John z koupelny zaslechne střelbu. Podaří se mu nepozorovaně utéct do vyššího patra, kam později útočníci odvedou ředitele společnosti Nakatomi. Chtějí po něm přístupové heslo k počítači, který mimo jiné řídí trezor, ze kterého chtějí ukrást dluhopisy v hodnotě stovek milionů... Ředitel se jim snaží vysvětlit, že trezor má sedm zámků a on zná kód pouze k jednomu – a i ten jim odmítne dát. Hans, vůdce útočníků, ho zastřelí. John spustí požární alarm, aby přivolal pomoc, ale útočníci zavolají hasičům, že poplach je falešný. Díky tomu ale zjistili, že je někdo v horním patře, a pošlou tam muže se zbraní... John teroristu zabije, sebere mu zbraň a vysílačku a jeho tělo pošle dolů výtahem. Bratr zavražděného, Karl, chce Johna ihned najít a pomstít se. John použije ukradenou vysílačku a snaží se přivolat pomoc, ale jeho volání slyší i teroristé a dojde jim, že John bude někde na střeše. Volání zachytí i policie, ale nevěří Johnovi, že se něco děje. Když pak ale ve vysílačce zaslechnou střelbu, pošlou tam na kontrolu hlídku. Seržant Powell dojede do Nakatomi, promluví si se strážným, což je ale nastrčený terorista, a v klidu odjíždí s tím, že nic podezřelého nenašel. Když ho John vidí odjíždět, vyhodí z okna mrtvolu dalšího teroristy, kterého při přestřelce zabil, a začne z okna střílet... (TV Prima)
(více)Videa (2)
Recenze (1 319)
,,Věřte mi, dělám to už jedenáct let"..... Společnost Nakatomi, sečtělej terorista A.Rickman, 640 milionů doláčů, hudba M.Kamen a osamocenej, unavenej B.Willis, kterej není zvědavej na stupidní názory. Tohle viděl snad každej! Jeden z (nemnoha) nejlepších akčních filmů všech dob, který nastartoval ,,drsňácky uhláškovanou" kariéru B.Willise. I po letech je stále na co koukat (a co poslouchat!). ()
V mládí jsem tenhle kousek, jako nepříliš velký vyznavač akčního žánru, plně nedocenil, ačkoliv jsem si ho tehdy osobně vychutnal i v kině. Nyní, po 20-ti leté pauze, konečně s odpovídající kvalitou obrazu (blu-ray projekce) mohu s klidem říct – ano, tohle je jeden z nejlepších, ne-li vůbec ten nejlepší akční film všech dob, citován a nebo vykrádán žánrově spřízněnými filmy dodnes. Tady se všechno sešlo v té nejpříznivější konstelaci. Hlavně naprosto špičkový scénář, který nápaditě pracuje v několika rovinách, bohatý o skvělé zvraty, místama s příjemně sebeshazovačným humorem (Willisovy a Rickmanovy hlášky), trefnými kritickými postřehy (honba bulvárních médií za senzacechtivými reportážemi) a i fungujícími emocemi. Willisův McClane není prototyp pravého akčního geroje, je svým vzhledem i smyslem pro humor a ironii spíše takovým chlápkem od vedle, s kterým byste klidně skákli na jedno točený a to ho dělá uvěřitelným. Rickmanův záporák Hans Gruber je zase se svým stoickým klidem a elegantní ležérnosti, pod kterou se ale skrývá nesmlouvavost a chladnokrevnost, brilantní figurkou, kterou je požitek sledovat. Technické aspekty a těch pár triků dodnes nezestárly (oprávněné oscarové nominace) a tak jedinou opravdu malou výtku bych měl ke skutečnosti, že zejména na ostrém blu-ray obraze je jasné vidět, kdy je Willis Willisem a kdy ho v rychlejších střízích zaskakuje dubl (a že těch scén není málo). Ale to je opravdu jen takové hnidopišské konstatování, které nesnižuje kvalitu a význam téhle nesmrtelné pecky. ()
Výýýýborá akce. Něco mezi Posledním skautem a těmi nejlepšími akčňárny osmdesátých let. Willisův John McClane je správně sebeironický hrdina, cynický patriot a nadto poměrně uvěřitelný člověk, což se v době Komand, Rambů a podobných záležitostí muselo jevit jako balzám na nervy oduševnělejších diváků. Samotný film se pak skládá ze série nadstandartních akčních scén a záplavy gagů a suchých hlášek, které dodávají tomuhle snímku kultovní šmak. Akce perfektně odsýpá, McTiernan nás střídavě napíná a nechává zasmát, zkrátka rozhodně nemáte příležitost se nudit. S klidným svědomím 90% ()
Smrtonosná past je ultimátní akční pecka. Viděl jsem jí jako hodně malej a tenkrát jsem si říkal, jakej je ten Bruce borec. Jenže pak jsem tuhle pecku neviděl nějakejch patnáct let a zapomněl jsem na docela dost scén. Říkal jsem si, že tak to nemůžu nechat a tak jsem se k filmu opět vrátil. Tenkrát jsem ty emoce nemohl jevit naplno, ale teď vím, že do Johna McClanea jsem se vysloveně zamiloval. ()
Klasika akčného žánru, kedy Hollywood ešte vedel točiť akčné filmy s nesmrteľným samurajom v hlavnej úlohe, ktorý je vždy v správny čas na správnom mieste, navyše sú preňho teroristi a iné podobné hrozby len čírymi hrozbami, na ktoré dokáže aj v okamihu potencionálnej smrti vychrliť príval humorných poznámok. John McClane je nezabudnuteľná postava, akčné kúsky sú vybrúsené, vianočná atmosféra to celé korunuje. Jednoducho klasika. ()
Galerie (64)
Zajímavosti (172)
- Scéna, kdy se McClane (Bruce Willis) a Gruber (Alan Rickman) poprvé setkají tváří v tvář, byla natočena na první pokus. Tvůrci ji navíc ani nezkoušeli a filmovali rovnou "na ostro". (casyy)
- Záverečná slovná výmena medzi Hansom (Alan Rickman) a Johnom (Bruce Willis) je odkazom na film Na pravé poludnie (1952). (WalterIK7)
- V původní německé verzi není Hans Gruber (Alan Rickman) z Německa, ale z „Evropy“ a je přejmenován na Jacka Grubera. Stejně tak byla všechna německá jména teroristů předělána do anglické podoby. V novějších verzích jde ale opět o Němce. (Elisebah)
Reklama