Režie:
Roman PolańskiScénář:
Ronald HarwoodKamera:
Paweł EdelmanHudba:
Wojciech KilarHrají:
Adrien Brody, Emilia Fox, Michał Żebrowski, Ed Stoppard, Maureen Lipman, Frank Finlay, Jessica Kate Meyer, Wanja Mues, Richard Ridings, Anthony Milner (více)Obsahy(2)
Polsko je v srpnu 1939 bez jakéhokoliv varování napadeno německými vojsky. Život mladého, mimořádně talentovaného a úspěšného pianisty židovského původu Wladyslawa Szpilmana se tak změní k nepoznání. Jeho rodina je donucena po obsazení Varšavy Němci postupně přijímat tvrdé a ponižující restrikce zaměřené proti židovské komunitě. Nejprve rozprodávají majetek, který rodina dlouhá léta shromažďovala, včetně pianistova drahocenného klavíru. Pak se musí podřídit ponižujícím pravidlům a nosit pod hrozbou přísného trestu na rukou Davidovu hvězdu. Jsou přestěhováni do uzavřeného areálu obehnaného vysokými zdmi - na místo, které brzy vstoupí do dějin jako Varšavské ghetto, ve kterém živoří půl miliónů Židů. S postupujícím časem začínají transporty do koncentračních táborů, jimž se nevyhne ani Szpilmanova rodina. Wladyslaw se na poslední chvíli zachrání a s pomocí přátel se dostane za zeď, kde až do konce války přežívá v opuštěném bytě. (TV Nova)
(více)Videa (6)
Recenze (1 108)
Film pro mě není jediným médiem, u kterého se dokážu zamyslet a prožít tuhle obrovskou tragédii. Stejně silně na mě dokáže zapůsobit třeba kniha, fotografie nebo rozhovory s pamětníky. Proto i u takovéhleho tématu je to především film, který na mě působí. Měl jsem myslím štěstí, že jsem tenhle film viděl před "Schindlerovým seznamem" (když vidím ty roky, tak se za to skoro stydím), takže jsem byl ušetřen nevyhnutelnému srovnání. To přišlo až později a já musím konstatovat, že Polansky je možná syrovější, má spoustu působivých míst, sám oceňuji i fakt, že ve filmu nechali zaznít celého Lizsta, ale po filmové stránce vítězí jednoznačně Spielberg. Alespoň pro mě. ()
Je to těžké na filmu, který zobrazuje hrůzy války cokoli kritizovat. V tomhle rozpoložení se pravděpodobně nacházela "akademie" při nominacích na Oscara. Zatímco u Adriena Brodyho je to bez debat, tak v případě režie a především scénáře se mi zdá, že to byla přeci jen trošku úlitba (svědomí nebo čeho). Tak dokonalé to celé zase nebylo. Spousta vynikajících minut je vyvážena spoustou (stydím se to říct) nudných. A potřeba totálně šokovat naturalistickými scénami mi taky úplně nesedí. Jsem rád šokován jinými výrazovými prostředky (tak jak to dokázal Schindlerův seznam). Shrnuto - dobrý film s vynikajícím Brodym, který by hlavně mladí měli mít jako povinnou četbu. Je to tak 70%. P.S. Rád si nechávám film v sobě "doznít" u závěrečných titulků a tady je ke všemu fascinující obrazová stránka. ()
Další film, který nám nevědoucím divákům ukazuje, že Židé to měli za války opravdu hodně těžké... Poslední, co bych chtěl, je nějak tohle téma zlehčovat, ale už asi stý film podle jednoho a toho samého mustru vidět vážně nepotřebuju. Prvoplánově ukazované utrpení naprosto vedlejších postav, které se objeví, zemřou, či zaplakají, a dál už na ně scénář ani nevzpomene, ve mně žádné skutečné emoce nevzbudí. Mnohem působivější je ten téměř postapokalyptický survival ve třetí čtvrtině snímku (kdyby měl celý film takový ráz a atmosféru, byla by to neskutečná pecka!), jenž však trpí jen velice těžko uvěřitelným následujícím děním. Je mi naprosto jasné, proč má Pianista převážně kladné ohlasy (nedotknutelný námět a citové vyděračství zmůžou mnoho), ale kromě prvotřídních hereckých výkonů zde neshledávám nic, co bychom už neviděli jinde a lépe... ()
Život obyčajných ľudí počas vojny v uzavretej mestskej časti vyčlenenej pre ľudí s iným rasovým pôvodom, odlišné postoje jednotlivých skupín obyvateľov k utrpeniu židov, nekonečný strach utečencov, zúfalé skrývanie sa. Hoci mestské gheto bolo kinematograficky spracované viackrát, Polanského verzia je prostredníctvom príbehu jednotlivca veľmi komplexným, drsne surovým pohľadom na skutočne precízne šialenstvo genocídy židovského národa, z ktorého po II. svetovej vojne ostali v Európe žiť nepatrné zvyšky. Príbeh jednotlivca odoznieva dlho po uzretí prostredníctvom jednotlivých veľmi emocionálne silných scén. ()
Popri SCHINDLEROVOM ZOZNAME (1993) povazujem tento film za jeden z najlepsich na podobnu temu o zabijani Zidov pocas 2. sv. vojny a nezostava mi nic ine, ako sa zamysliet nad tym a tesit sa, ze nemusim mat strach, ze by mi zajtra vtrhli vojaci do bytu a zastrelili ma. Adrien Brody a Thomas Kretschmann, si spolu zahrali aj vo filme Petra Jacksona KING KONG (2005). Reziser Roman Polanski natocil napriklad: PLES UPIRU (1967), ROSEMARY MA DETATKO (1968), CINSKA STVRT (1974), 48 HODIN V PARIZI (1988), OLIVER TWIST (2005) alebo BUH MASAKRU (2011). Pianista sice vyhral troch Oscarov za hlavne kategorie, avsak za tu najhlavnejsiu kategoriu najlepsi film ziskal Oscara muzikal Roba Marshalla CHICAGO (2002). _________ Adrien Brody - (Wladyslaw Szpilman) +++ Thomas Kretschmann - (Kapitán Wilm Hosenfeld) +++ Emilia Fox - (Dorota) +++ Michal Zebrowski - (Jurek) +++ Ed Stoppard - (Henryk) +++ Maureen Lipman - (Matka) +++ Frank Finlay - (Otec) +++ Jessica Kate Meyer - (Halina) +++ Julia Rayner - (Regina) +++ Produkcia: Roman Polanski, Robert Benmussa +++ ()
Galerie (100)
Photo © 2003 Focus Features
Zajímavosti (61)
- Sám Roman Polanski zažil holokaust, preto je pre neho téma viac než živá. Jeho rodičia boli poslaní do dvoch rôznych koncentračných táborov: jeho otec do Mauthausen-Gusen v Rakúsku, kde prežil vojnu, a jeho matka do Osvienčimu, kde bola zavraždená. (Arsenal83)
- Hudba linoucí se na konci z auta je polská státní hymna. (Ai.ma)
- Natáčení filmu bylo na den přerušeno kvůli úmrtí vedoucího výroby, Rainera Schapera. Film je věnován jeho památce. (Ai.ma)
Reklama