Režie:
Peter WebberScénář:
Olivia HetreedKamera:
Eduardo SerraHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Scarlett Johansson, Colin Firth, Tom Wilkinson, Judy Parfitt, Cillian Murphy, Essie Davis, Joanna Scanlan, Alakina Mann, Rollo Weeks, Anna Popplewell (více)Obsahy(1)
Delft, Holandsko, 1665. Po oslepnutí otce nastupuje sedmnáctiletá protestantka Griet do služby v početné katolické rodině malíře Vermeera. Jednou z jejích povinností je i úklid mistrova ateliéru. Griet sice neumí psát, ale brzy se ukáže, že jí svět barev a obrazů říká víc než malířově žárlivé manželce. Mistrova plátna ji hluboce oslovují, a tak není divu, že se plaše a zpovzdálí obdivuje i jejich tvůrci. Ani ona však nezůstane nepovšimnuta. Mezi pánem a služkou vznikne křehké pouto a malíř dívčinu tvář zvěční na slavném obraze "Dívka s perlou" (u nás známém spíše pod názvem "Dívka v turbanu" a dnes vystaveném v Královské obrazárně Mauritshuis v Haagu)... Obrazy holandského malíře Johannese Vermeera (1632–1675) jsou světově proslulé, o mistrově životě se toho však ví jen žalostně málo. Zachytit a pochopit vzácný okamžik tvorby a krátký úsek umělcova života se pokusil v adaptaci stejnojmenného bestselleru Tracy Chevalierové debutující britský režisér Peter Webber. Hlavní postavou je ovšem titulní hrdinka, mladičká služka Griet. Výsledkem je citlivý, kultivovaný snímek, plný obdivu k Vermeerovu dílu a pokory k výtvarnému umění. Scarlett Johanssonová jako Griet nepotřebuje komunikovat slovy a přesto je výmluvná, stejně jako Colin Firth v roli umělce, jehož perfekcionismus hraničí s posedlostí. Vyzdvihnout zaslouží i výtvarně pojatá kamera Eduarda Serry, která snímku dodává kouzlo a patinu obrazů starých holandských mistrů. Film posbíral řadu mezinárodních filmových cen a dočkal se i trojnásobné nominace na Oscara. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (335)
Dívka s perlou je originální, krásné, mlčenlivé, a přitom velmi výmluvné dílo. Fenomenálně ztvárněná duševní a intelektuální romance mezi Colinem Firthem a Scarlett Johansson. Bez polibků či vášnivých utajených scén. Jejich příběh ukazuje vše jakoby v náznacích. Letmé doteky, plaché, žádostivé a bojácné pohledy. Vše je jakoby skryto ve vzduchu malířova ateliéru. Jež je prosycen barvami, prachem, a jež odráží jeho trpící uměleckou duši. Vztah mezi nimi se vyvíjí jen s minimem slov. Vše ostatní jsou sílející city a slova, jež jsou nevyřčena. Scarlett dokáže se svou porcelánovou, dětsky nevinnou tváří zahrát dokonale zcela vše. Pouze pohledem, skloněním hlavy či pootevřenými ústy. Není třeba ani nic říkat. Dokáže vyjádřit vše beze slov. Colin Firth mě nikdy příliš nezaujal, ale zde se mi s dlouhými vlasy hodně líbil:) Stejně jako jeho postava. Arogantní, možná sebestředný umělec, trpící, nepochopen a osamocen, který vytváří krásná díla. Essie Davis zase dokonale ztvárnila snobskou, povrchní zbohatlickou "madam." Její, až albínsky bílá tvář a zrzavé vlasy dokázaly její charakter "vznešené" paničky ještě více upevnit a vynést do výšin. Nebyla mi vůbec sympatická, stejně jako jsem z ní nemohla spustit oči. A v roli té malé zmetkovské dcerky, která mi byla velmi povědomá, jsem později poznala dívku z Ti druzí. ()
Pozerať sa 90 minút na film Dievča s perlou je niečo podobné, ako sa pozerať v galérii na sériu obrazov s jednoduchým príbehom a pri každom stráviť 10 minút. Nie je to príliš zábavné, ale je to netradičné a môžete potom machrovať, že ste boli svedkami umeleckého diela. Najväčším plusom je samozrejme vizuál, ale ani túžba po maľovaní kamerou nedokáže obhájiť fakt, že bol kvôli nej natočený celovečerný film. ()
Skvostné, magické a fenomenálne, akoby dostal možnosť štáb Petra Webbera vrátiť sa „strojom času” do HOLANDSKA, druhej polovice 17. storočia, a s napätím sledovať strhujúce dianie medzi slúžkou v dome a Pánom Domu, ktorý je inak vychýreným MALIAROM, že ona sa postupne stáva jeho inšpiráciou, akousi Múzou. A zatiaľ maliarova žena pociťuje čoraz väčšie DEPRESIE z jej neustálej prítomnosti, alebo jedna z dcér ju extrémne nenávidí, a tak je robí občas naschvál. Pohár trpezlivosti načisto pretiekol po dozvedení sa istej udalosti, ktorá ju rozčúli do nepríčetnosti... _ Začal by som s Edovov brilantnou prácou kamery, ktorá si vyberá ODTIENE všetkých ročných období, čo ju robí o čosi prízračnejšou, žiarujúcejšou, skrátka zaujímavejšou, ktorá stále baví, normálne som sa ňou kochal. K hereckým výkonom. Pozoruhodní Colin so Scarlett, sú strašne iniciatívni, On určite, Ona sa prispôsobí, čo povie. Sú oblečení v dobových kostýmoch, ktoré doslova kričia : „Obdivuj nás” ! Zdržiavajú sa na takých miestach, ktoré jednoducho dýchajú históriou. Majú repliky, ktoré vyžarujú pocit zimomriavkov. _ Už niekoľkokrát som zažil takýto vstup na pôdu dávnej minulosti, trebárs so Stanislavom Kubrickom v monumentálnom Barry Lyndonovi, ktorý bol obdivuhodne precízny perfekcionista, netvrdím, že Webber ide v jeho šľapajách, aby sa mu podobal, ale i napriek tomu sa mi po celý čas zdalo, že tu si tvorcovia dávali extra záležať, aby do DETAILOV zachytili danú dobu, čo sa im do bodky aj podarilo ! ()
Maximální hodnocení asi neodpovídá komplexní kvalitě filmu, je natolik křehký, že neosloví kazdého, jenomže vizuální stránka je tak absolutně úchvatná, že nemohu jinak. Každý jeden záběr jakoby vypadl z Vermeerova obrazu, klobouk dolů. Colin Firth je v roli malíře toužícího po klidu, kterého se mu v přeplněném domě nikdy nedostávalo, výborný. Hlučné děti, furie tchyně i furie závodní rodička, neměl to chlap jednoduché. Poklidná, příjemná, zpřízněná duše mu mohla být v takovém peklíčku zajímavou inspirací. Vermeerovo obrazy jsou překrásné, škoda že se jich dochovalo tak málo. S nadsázkou si někdy povzdechnu: dětí nadělal víc než obrazů, ale kdo ví? Kolik jich je možná ještě kdesi zamazaných, přemalovaných, ztracených či nacistickými zloději ukradených a po soukromých sklepech (například bavorských) pečlivě ukrytých... Když tam mohl být spatřen Raffael? ()
Ilustrace předlohy. Obvyklá nevýhoda je zde velkou výhodou díky kameře, která si v ničem nezadá s díly starých mistrů. Oproti knize sice zamrzí vynechání popisu rutiny a zvyklostí běžného života tehdejší středostavovské rodiny, náboženských rozdílů stejně jako opomenutí dějové linie s bratrem a rodiči Griet. Naopak výrazně potěší potlačení "feelingu artové červené knihovny" a ignorace dovětku po letech. ()
Galerie (51)
Zajímavosti (15)
- Snímek je adaptací stejnojmenného bestselleru Tracy Chevalier. (Olík)
- Románová předloha filmu byla inspirovaná anonymní dívkou zachycenou na obrazu „Dívka v turbanu“, který je častěji nazýván „Dívka s perlou“, od slavného holandského malíře Jana Vermeera. (imro)
- Režisér, podobně jako scénáristka, Dívkou s perlou debutoval na poli celovečerního filmu, do té doby se věnovali jen televizním produkcím, např. britským televizním snímkům. (imro)
Reklama