Hercule Poirot - Season 4 (1992) (série)
Režie:
Stephen WhittakerKamera:
Ivan StrasburgHudba:
Christopher GunningHrají:
David Suchet, Philip Jackson, Hana Bělská, Eve Pearce, Amanda Royle, Sarah Woodward, Jenny Downham, Richard Ireson, Cathryn Harrison, Gabrielle Lloyd (více)Obsahy(1)
Hercule Poirot si vyjel do Paříže. Příjemné dny odpočinku tráví na výstavách, prohlíží si památky, navštíví i tenisový turnaj. Všechno hezké ale jednou skončí a velký detektiv se vrací do Londýna. Meteorologická předpověď zaručuje klidný let, Poirotovi je však stejně nevolno - nemůže se totiž zbavit strachu z cestování letadlem. Jedna dáma na palubě je na tom ovšem ještě mnohem hůř než on: stevard krátce před přistáním zjistí, že je mrtvá, a malá bodná ranka na krku svědčí o tom, že nešlo o přirozenou smrt. Podezřelí jsou všichni pasažéři i členové posádky. Geniální Belgičan postupně objevuje překvapivé vztahy mezi některými zúčastněnými a obětí... (oficiální text distributora)
(více)Recenze (57)
Smrt v oblacích je jedním z mých oblíbenějších Agátiných výtvorů, nicméně s televizním zpracováním nejsem tolik spokojená. Skutečný pachatel je pro mě příliš málo ďábelský a okouzlující. Nemusel by hned vypadat jako bulgakovský ďábel, ale tohle je přece jenom moc suchar. Celkově jsou všichni představitelé takoví moc zatuchlí a zastření pavučinami. ()
Vynikající knižní předloha a velmi zdařilé filmové zpracování, které je jedním z nejpovedenějších s Davidem Suchetem. Atmosféra filmu je dokonalá a herci výborní. Přínosem je určitě i postava inspektora Jappa. Kdo ví jestli se inspektora Jappa, kpt. Hastingse nebo sl. Lemonové ještě někdy dočkáme v novým dílech? Obzvláště dobře zpracovaná se mi zdála být samotná scéna v letadle, napětí by se dalo krájet. Dvakrát se v celém filmu objevila i česká rodačka Hana Bělská (Pravdová) a sice v malé roličce domovnice (v titulkách je uvedena jako Hana Maria Pravda). Opravdu moc povedené. ()
V galérii surrealizmu je Poirot ako doma, horšie je to už v lietadle. Strach z lietania je na ňom vidieť a jeho grimasy pri štartovacích manévroch nepotrebujú žiadne slová. Vyšetrovanie prebieha pekne plynulo, malé šedé bunky dostanú zabrať až k absolútne klasickému záverečnému odhaleniu v uzavretej spoločnosti. Hastingsa spoľahlivo nahradí a možno aj predčí dôvtipná stevardka a pripomeniem tiež dôležitosť prázdnej zápalkovej škatuľky. –––– Ale, ale, to už nemůžete nastoupit do letadla, aby se na palubě nestala vražda. ()
S Herculem Poirotem jsem se seznámila právě prostřednictvím tohoto filmu. Bylo mi deset a bylo to ve viktoriánské vile kdesi na anglickém venkově. Pamatuju si, že v krbu hořel oheň a já do té doby ještě nikdy neviděla filmovou mrtvolu (Vinnetou se nepočítá!). A trauma bylo na světě. Od té doby jsem se naučila lépe anglicky (a v Česku se rozmohl dabing), takže dnes už vím, že všechno dobře dopadlo, ale odpor k anglické venkovské architektuře mám stejně silný, jako jistý Belgičan k létání. ()
Zajímavé je, že při druhém a třetím shlédnutí jsem byl kritičtější. Popření zamilovaného happyendu sice stále oceňuji, jenže režisérské a scenáristické lapsy mne štvaly o poznání více (k čemu např. v příběhu figurovala ona vosa se vám nikdo neobtěžuje osvětlit). Vrcholem byl podraz v podobě komorné, jejíž tvář jsme ovšem nesměli ani koutkem oka zahlédnout. Ubližuje i klasické přiznání bez jediného důkazu, alespoň oddacím listem se tu mohlo zamávat. Ve čtvrté sérii se detektivní zápletka konečně dostala do centra pozornosti, a přestalo se kalkulovat s divákem vyžadujícím zábavu a oddych; jenže tento díl stále jakoby počítal s absencí malých šedých buněk u televizního publika. Škoda. *** ()
Galerie (5)
Photo © Carnival Films
Zajímavosti (4)
- V čase přibližně 13:30 vidíme na tabuli v Roland Garros „finále muži F. J. Perry a G. von Cramm“. Jedná se tedy o ročník 1935. Ale v tomto roce se letadla Douglas DC-3 ještě nevyráběla. Výroba započala až v roce 1936. Vražda se proto nemohla stát v letadle DC-3. (pjotri)
- Letadlo zobrazené ve filmu je Douglas C-47B Dakota 4. V románu je ovšem typ letadla Handley Page HP42. (Jan.Kanak)
- Když Poirot prohlíží mrtvolu a na krku objeví stopu po otrávené šipce, je vidět, jak pod vpichem tepe tepna. Oběť tedy nemohla být mrtvá. (pjotri)
Reklama