Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Indiánský policista John Russell cestuje dostavníkem a při tom narazí na nečekané problémy. Kvůli svému původu se stává terčem posměchu a pohrdání ostatních cestujících. Jenže nikdo z nich zatím netuší, jaký obrat jejich cesta vezme. Brzy dojde k přepadení dostavníku bandity. A jediný, kdo si s nimi může poradit, je právě John… Hombre, vlastním jménem John Russell, je muž, kterého jako chlapce unesli Apači. Přestože se ho později ujal pan Russell, který ho vzal do svého domu a vychoval, mladík později opět utekl k Indiánům. Právě když čeká na stádo divokých koní, přijde k němu Billy Lee, kterého posílá Mendez. Chce s Johnem o čemsi mluvit. Když se John dostaví, dozví se, že jeho práce s koňmi už není třeba, protože dostavníky mezitím nahradily vlaky. Mendez mu ale zároveň oznamuje, že jeho adoptivní otec zemřel a odkázal mu malý penzion. Ten by měl Hombre nyní převzít… Když John dojede na místo, zjistí, že penzion vede žena jménem Jessie Brownová. Žije tu i Mendez a také Billy Lee se svou nespokojenou mladou ženou, která si manželský život rozhodně představovala jinak. Hombre hodlá dům prodat za stádo koní, Jessie tedy bude bez práce a i ostatní musí odjet. Bohatý doktor Alex Favor, který právě okradl indiány o velkou sumu peněz a chce se co nejrychleji dostat do Mexika, se svou manželkou chctějí najmout dostavník, protože vlak už ujel. S nimi mají jet i Hombre, Leeovi a Jessie, která musí začít nový život někde jinde. Na poslední chvíli se do dostavníku dostane ještě surovec a bandita Grimes – sebere lístek vojákovi, který si ho koupil před ním. Namyšlený Favor s manželkou po cestě pomlouvají indiány, a když se dozvědí, že Hombre žil s Apači, chtějí, aby jel na kozlíku s Mendezem, a nikoli s nimi uvnitř dostavníku. Cestou dojde k přepadení: Grimesovi kumpáni, z nichž jeden je šerif Frank, bývalý milenec Jessie, se chtějí zmocnit Favorových peněz. Jediný, kdo se zmůže na účinnou obranu, je právě Hombre. V přestřelce zabije Franka a druhého lupiče, zatímco Grimes bere Favorovu manželku jako rukojmí a odjíždí. Je jasné, že se vrátí s posilou a bude se opět snažit získat peníze. Ty si mezitím vzal Hombre, který je hodlá vrátit svým přátelům indiánům. Starý doktor Favor se pokusí zmocnit zbraně a vzít si ukradené peníze zpět, Hombre mu to ale překazí. Pak ho zanechá samotného uprostřed pouště… (TV Prima)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (242)

tron 

všechny recenze uživatele

„To by som chcel mať na hrobe napísané aj ja.“ – „A čo tam asi budete mať, pane?“ – „Najskôr ´zastrelený ´.“ – „Máte veľa nepriateľov?“ – „Stačí jeden.“ Mám rád Paula Newmana. Nikdy sa neprispôsoboval, to kinematografia sa prispôsobovala jemu. Ale HOMBRE mu príliš nevyšiel. Uvažujem dokonca, či som videl rovnaký film, pretože Steven Jay Schneider tento miestami dosť fádny western zaradil do svojej (inak výbornej) publikácie „1001 filmov, ktoré musíte vidieť, než umriete“. Režisér Martin Ritt (ktorý s Paulom nakrútil niekoľko filmov, napr. HUD či DLHÉ, HORÚCE LETO) dobre vie, že jeho najväčším kladom je elektrizujúci, mužne mlčanlivý Newman a tak nás jeho prenikavé oči hypnotizujú od prvej sekundy, čo sa zapne kamera. Napriek tomu je dlhovlasý indiánsky úvod rozpačitý, prízemná pasáž s rasistickými kovbojmi to nevylepší a tak snímka, nakrútená podľa knihy Elmorea Leonarda, dostáva spád až keď Newman navštívi dom, ktorý zdedil. Ale práve tu sa ukazuje bezmocnosť scenáristov: najskôr pracujú na psychológii jednotlivých postáv a vzťahoch medzi nimi, aby to s nimi následne vzdali (načo sa mladá kráska v posteli ponosuje na svoj ťažký život, keď to v nasledujúcom deji nemá pointu?). Po psychologickej (a vtipnými dialógmi zapratanej - viď. „výmena pasažierov“) prvej polovičke je v druhej dostavník prepadnutými a začína sa strieľať. Snímka osciluje medzi klasickým prásk-prásk westernom a realistickou drámou, ale nakoniec naplno neuspokojí nikoho. Akonáhle Newman niečo povie/urobí, dal by som 80%, ale jednak to nepovie/nespraví často a jednak - keď som si predstavil, čo by HOMBRE bol bez neho, asi by som išiel na 40% (kvôli čudnému scenáru - postava, evidentne opovrhujúca ľudstvom, má etický problém odbachnúť zavšiveného hajzla od chrbta). ()

swed 

všechny recenze uživatele

Musím přiznat, že před klasickými americkými westerny s J. Waynem, kde dobro vždy vítězí a postavy jsou jednorozměrné, jsem dával přednost italským dílům S. Leoneho, ve kterých se sen o idealizovaném divokém západě dočista rozplynul a nebojovalo se zde o čest, nýbrž o vlastní přežití. Ale nic není černobílé, proto se i v americké produkci najdou filmy, které dávají přednost postavám, psychologii a myšlence před naivitou. "Hombre" je jedním z nich. Jedná se v podstatě o komorní western, jehož zápletka se odehrává okolo přepadení dostavníku. Tato jednoduchá zápletka se za pomoci uvěřitelných dialogů a jednání postav rozvíjí v realistickou sondu o odlišnosti a schopnosti podat pomocnou ruku. Jen se mi zdálo, že snímek od druhé poloviny až moc zvolňuje tempo a závěr mi trošku vyšuměl... Jinak ale klobouk dolů. 8/10 ()

Reklama

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Nechte ty Apače a běžte k holiči." John Russel mě naučil, abych nestrkal nos do problémů bílých. Já však nejsem žádný rasista a tak mě úplně stejně nezajímají problémy černých, hnědých, žlutých ani těch zelených s anténkama. Ale zkuste mi sebrat lístek na dostavník jako pan Grimes a já vám ukážu ... jak se píše stížnost. Na mě si nikdo nepřijde. Jsem totiž učebnicový pokrytec, stejně jako všichni neindiáni v tomto snímku. Ale chci být lepší. Být klidný jako Hombre, trefně komentovat dění kolem sebe a v indiánských restitucích vrátit Ameriku indiánům. ()

Cimr 

všechny recenze uživatele

,,Hej, Hombre!" Když se objevila hned v prvním záběru špinavá vlasatá hlava Paula Newmana, spíš komická než cokoli jiného, tušil jsem, že se mi tenhle western úplně zamlouvat nebude. A taky že ne. Příběh se klopotně kodrcá (většina filmu je jakási plytká road-movie) k závěru, který je sice výborný, ale nedokáže změnit můj názor na tu hodinu a půl nudy, co mu předcházela. ()

HateBreeder 

všechny recenze uživatele

Tak sem měl to štěstí shlédnout jeden velice zajímavý film. Tento western je poněkud netradiční - jeho začátek nám přiblíží hlavního hrdinu - bělocha vychováného apači, který na bílé muže zanevřel, ale po smrti svého pěstouna se mezi ně zas vrací. Po poněkud seznamovacím začátku nás čeká asi půlhodinová westernová road-movie v dostavníku, ve kterém je Hombre, bývalá majitelka pensionu, Správce apačské rezervace se svojí ženou, mladý pár a tajemný cizinec. Divák ale stále neví kdo tu představuje zlého padoucha a kdo hodného hrdinu, všechno je zatím pečlivě skrýváno. Ale v zápětí mu je vše vysvětleno a to skutečně velice rychle. Paul Newman i bez Roberta Redforda zvládl hlavního hrdinu výborně - jeho lhostejnost je dokonalá až si říkáte, že to přeci nemůže být westernový klaďas, ale právě protože to není obvyklé klišé je tento film jedinečný a já si ho nemohl dostatečně vychutnat. Závěrečná scéna v opuštěném kamenolomu nemá chybu a je to dokonalé zakončení celého filmu, který nezaujme akcí, nebo hereckým obsazením, či krásnou hudbou - zaujme však příběhem, patřičnou dávkou realismu a hrdinou, který si vlastně na hrdinu nehraje je to pouze muž, který se ocitl v nesprávný čas na nesprávném místě a osudy všech lidí třímá ve svých rukách. Héééy Ombrééééé dostals mě, si fakt skvělej střelec Ombré. ()

Galerie (77)

Zajímavosti (6)

  • Puška Johna (Paula Newman) z roku 1873 Winchester nemá výškové hledí, takže je mimořádně náročné střílet přesně, zejména na delší vzdálenosti. (sator)
  • Bezohľadného Cicera Grimesa si zahral výrazný Richard Boone. Keď sa autor predlohy Elmore Leonard dozvedel, že Boone bude obsadený, bol presvedčený o tom, že dostane práve postavu Johna Russella. Tú však stelesnil Paul Newman. (classic)
  • Natáčení kolidovalo s termínem předávání Cen Akademie. Martin Balsam (představitel Mendeze) byl tehdy zrovna nominován na Oscara pro “nejlepšího herce ve vedlejší roli“ za film Tisíc klaunů (1965), ale neměl povolení natáčení opustit. Potají zmizel, aby se mohl ceremonie zúčastnit. Oscara získal. (džanik)

Reklama

Reklama