Režie:
Paul GreengrassScénář:
Paul GreengrassKamera:
Ivan StrasburgHudba:
Dominic MuldowneyHrají:
James Nesbitt, Allan Gildea, Gerard Crossan, Tim Pigott-Smith, Nicholas Farrell, Christopher Villiers, Gerard McSorley, Darren Healy, Eva Birthistle (více)Obsahy(1)
V neděli 30. ledna 1972 zastřelili v severoirském městě Derry britští vojáci 13 neozbrojených civilistů. Tato neděle, nazývaná také jako Bloody Sunday (Krvavá neděle) se zapsala do moderní historie Irska více, než jakýkoliv jiný den. Počínaje tímto dnem začaly nikdy nekončící boje přerůstající v civilní válku, která donutila stovky mladých mužů vrhnout se do služeb irské republikánské armády (IRA). Film vypráví příběh odehrávající se od rozbřesku do soumraku právě v onu Krvavou neděli, kdy se do ulic vydalo tisíce civilistů, proti nimž nastoupily jednotky vojáků. Film sleduje jednotlivé skupiny zúčastněné na dění ve městě (organizátory, britské vojáky i civilisty z obou rozdělených stran) se zaměřením na osudy dvou mladých mužů, Ivana Coopera, idealistického vůdce skupiny Civil Rights, jenž je členem katolického kempu a který věří v mírumilovnou změnu podle Martina Luthera Kinga a Gerry Donaghyho, sedmnáctiletého katolického rebela, který touží po založení rodiny a sňatku s jeho protestantskou dívkou, ale který je zároveň vtažen do násilných střetů s vojáky. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (398)
Mínus bod za ne zrovna "objektivní a nestranný" pohled, plus bod za sugestivní a vtahující atmosféru, plus bod za režii a herecké výkony (obzvlášť James Nesbitt), mínus bod za podivný konec (IMHO buď useknout dříve, později, nebo aspoň plynuleji sestříhat), plus bod za U2 v závěru (poslouchal jsem až do konce). 85 % ()
Velmi dokumentární a realistický pohled na události, které zapříčinili Krvavou neděli 30.1.1972; událost, která dodala IRA sílu... Film sleduje (nehodnotí, opravdu jen sleduje) pohled všech zainteresovaných stran. Greengrass zde poprvé ukázal, že je velmi schopný scenárista, ale hlavně velice nadaný režisér, jehož styl roztěkané režie a kamery vás vtáhne přímo na místo. Přestože filmu nechybí síla i působivé momenty, tak by mu prospělo prodloužit závěr či ho alespoň nechat lépe doznít; jako u United 93. ()
|| Scenár: Paul Greengrass | Hudba: Dominic Muldowney | Produkcia: Mark Redhead | Distribúcia: Paramount Pictures | Rozpočet: 5 miliónov $ | Tržby: 1,807,903 $ || Silný film-dokument o reálnych udalostiach, podaný až s nepríjemnou chladnosťou a nefilmovosťou. Takéto počiny si hľadajú fanušíkov len veľmi ťažko, a je to potom vidieť aj na tržbách. Keby ten film nebol tak jednostranne (armáda je zlo) pojatý, mohlo to byť ešte intenzívnejšie. 82% | Blu-Ray, THX, EN DTS | ()
Hodně silné čtyři hvězdy. Proč? Chyběla mi tam ta hudba. Navzdory tomu, že má film evokovat dokument (a daří se mu to, o tom žádná!), a tudíž k němu tato složka nepatří, tak mi tam nějaký výraznější skladatel chyběl. A já si na konci představoval: jak by například Hans Zimmer dokázal okořenit pouliční střety, anebo dojmout diváka při závěrečných minutách snímku? Kdyby nechal Greengrass občas zahrát na piánko či smutně zabrnkat na kytaru... ale to by byl asi úplně jiný film, vždyť muzika toho dokáže tolik! Takže aby bylo jasno, tak se mi to moc líbilo, je to napínavé od začátku do konce, U2 rulujou... Vsadím se, že v Green Zone hudba je a bude se mi líbit o něco víc :-). Special thanks to Botič. ()
Inteligencia a postavenie britskej potiticky u mňa po tomto filme značne klesla. Naopak Greengrass a jeho dokumentárno-autentický štýl v hranom filme je ukážkou perfekcionizmu. A dúfam, že sa tento štýl uchytí aj v inom žánri, nielen vo filme mapujúcom skutočné udalosti. Vnútorné znepokojenie u diváka je počas (a hlavne po sledovaní) filmu akousi samozrejmosťou. Roztrasená kamera, perfektní herci, majstrovsky vyškolený a zdirektovaný komparz a jedna ďalšia veľká čierna bodka v histórii súčasných, civilizovaných (!) dejín. Škoda, že veľká časť takýchto príbehov sa svetu ukáže len prostredníctvom filmu. 90%. ()
Galerie (14)
Photo © 2002 Paramount Pictures Classics
Zajímavosti (8)
- Film nemohl aspirovat na Oscara, jelikož se v jeden večer vysílal na irské i britské televizní stanici. To dle Akademie porušilo pravidlo č. 3, které stanovuje, že mezi promítáním v kině a televizi musí uběhnout šest měsíců. (HellFire)
- Ve filmu zní hudba až při závěrečných titulcích. (sud)
- Když Ivan Cooper (James Nesbitt) opouští dům, můžete před kinem spatřit poutače na film Mizerná neděle (1971), který se v tu dobu hrál. (HellFire)
Reklama