Režie:
Jan SvitákKamera:
Jaroslav TuzarHudba:
Jára BenešHrají:
Vlasta Burian, Zita Kabátová, Čeněk Šlégl, Antonín Zacpal, Růžena Šlemrová, Jaroslav Marvan, Václav Trégl, Theodor Pištěk, Marie Norrová, Darja Hajská (více)Obsahy(1)
Přizpůsobivý nosič reklam Ťopka přespává v odstaveném vagónu, který je ovšem jednoho dne připojen k vlaku, jímž odjíždí na inspekční cestu generální inspektor drah Jiří Kokrhel. A tak se Ťopka bez vlastního přičinění stává černým pasažérem, a když je objeven a pronásledován, způsobí neplánovanou zastávku na malém, bezvýznamném nádražíčku v Mokré nad Soupravou. Místní přednosta stanice Anatol Jelen si však právě odskočil na zkoušku pěveckého sboru, čehož využije Ťopka. Oblékne se do jeho uniformy a začne se před přísným pohledem inspektora vydávat za přednostu. Jeho svérázné improvizace inspektora vyvádějí z míry, ale naštěstí je tu přednostova půvabná manželka Julie, která Ťopku kryje, aby pomohla nepřítomnému manželovi. Kvůli jeho chování se ale dostává do velmi obtížných situací. Kokrhel se do ženy zakouká a oslněn jejím půvabem přehlíží nejen Ťopkovu absolutní neschopnost a divoké improvizace, ale dokonce se rozhodne vyhovět přednostově žádosti o přeložení blíž ku Praze. Jenže v nejméně vhodnou chvíli se objeví skutečný přednosta stanice... (TV Nova)
(více)Recenze (324)
Vlasta Burian tu vlastně hraje vyčuraného blbečka, ale je to tak roztomilý blbeček, kterému prostě neodoláte. Jaroslav Marvan je mu tady skutečně výtečným nahrávačem a společně prostě jedou. Zita Kabátová je doplňuje svou krásou a padne tam jako ulitá. Některé vtipy jsou opravdu tak skvělé, že se smíchu neubráníte. ()
Rozjezd je poměrně slabý. Ze scénky v restauraci se dalo třeba vydolovat trochu víc. Poté se Vlasta převleče za přednostu stanice. A zábava může začít. Marvan si toho svého inspektora vážně vychutnal. Vedle krále komiků se tento tehdy ještě figurkář, vůbec neztratil. Nádherně to mezi nimi jiskří a film stojí prakticky na nich. Scénky s ostatníma, by tam ani nemuseli být. A možná by to bylo tak lepší. Přestože je zde mnoho vtipných míst a v tak těžké době to muselo národu spravit náladu. Ty romantické zápletky navrch, ve kterých si jsou opět všichni nevěrní zase nefungují. Výslověně tak výborné komediální číslo kazí. Místo toho mohl být prostor pro nakousnutí dalších humorných situací, což je škoda. Ale já vím. Ta naivní filmařina zkřížená s vynikajcí komedií od vynikajcího komika k tomu patří. Ale je to jaksi nevyrovnané. Jako předpověď počasí. No. Tak 4 s odřenýma ušima, ()
Nejlepším film Vlasty Buriana je pro mě jednoznačně U pokladny stál, nicméně Přednosta stanice za ním stojí jen s malým odstupem. Kromě tradičně skvělého Buriana tentokrát dostává přeci jen více prostoru i jeho tradiční kolega Jaroslav Marvan a nutno říci, že to prospívá celému filmu. Jejich třeskuté dialogy jsou tím nejlepším ve filmu a spolehlivě mě dokáží pobavit kdykoliv. Z filmu si pamatuji spoustu skvělých hlášek a vždy, když si jej teď znovu pustím, výborně se pobavím. Je ale pravda, že dříve Přednostu stanice opakovali v televizi už tak často, že jsem měl především na jeho hlavní písničku lehkou averzi. To se ale napravilo tím, že nemám už mnoho let televizi a pouštím si sám co chci a kdy chci… ale zpět k filmu. K dobru mu můžu připočíst také atraktivní prostředí vlakového nádraží, které si o spoustu narážek samo říká. Zkrátka jde o jeden z nejlepších filmů Vlasty Buriana a o jednu z nejlepších prvorepublikových komedií vůbec, takže kdo ještě neviděl, honem to napravte. ()
Tak tohle šlo naprosto mimo mě, zatím nejhorší film s Burianem, co jsem viděl. Nemám obecně rád komedie založené na hlavní postavě nějakého trouby, což Přednosta bohatě splňuje. Postrádá to inteligenci, vtip i důvtip, kteréžto vlastnosti mají třeba Ducháček nebo Rozruch. Celé to bylo takové šroubované, nevěrohodné, vedlejší postavy krom Marvana neměly pořádně co hrát. Slabé dvě hvězdičky za pár vtípků, u kterých jsem se alespoň pousmál. ()
Král komiků Vlasta Burian opět, jak je u něho zvykem, exceluje v této známé komedii, kde se musí vydávat za falešného přednostu stanice, a aby toho nebylo málo, na běžnou inspekci přijíždí generální inspektor drah Jaroslav Marvan. A pak už je to herecký koncert Vlasty Buriana a je jasné, že se nejelo úplně podle pevného scénáře, ale hustě se improvizovalo. Burianovi geniální etudy jsou právě dílem těchto improvizací. Jaroslav Marvan měl určitě nelehký úkol s ním udržet krok a je až s podivem, že svou roli takto bravurně ustál. Ostatní herci jim dělají jen křoví, ale nutno podotknout, že i oni se neztratili, ale v konečném výsledku je to hlavně Burian s Marvanem, kteří tuhle komedii s řídkým dějem a prostinkou zápletkou obohatili a učinili z ní nesmrtelnou klasiku, u které se baví a budou bavit celé generace. ()
Galerie (45)
Photo © Bromfilm
Zajímavosti (27)
- Chlapec na malom bicykli, ktorý prešiel pod chodúľmi Vlastu Buriana (Ťopka), ktorý rozdával reklamné letáky, bol Milan Sviták, syn režiséra Jana Svitáka. (Raccoon.city)
- Při přijímání telegrafické zprávy odpověděl Vlasta Burian (Ťopka) v rytmu árie z Verdiho opery „Rigoletto (La donna è mobile)“. (Caesar1993)
- Natáčania sa podľa dobových fotografií spoluzúčastnil prezident Emil Hácha po boku nacistických veliteľov. (Raccoon.city)
Reklama