Režie:
Nicolas Winding RefnKamera:
Morten SøborgHudba:
Peter PeterHrají:
Kim Bodnia, Zlatko Burić, Laura Drasbæk, Slavko Labovic, Mads Mikkelsen, Peter Andersson, Levino Jensen, Thomas Bo Larsen, Lars Bom, Nicolas Winding Refn (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Po komplikovaném a neúspěšném obchodu s heroinem přijde drobný drogový dealer Frank o peníze i o zboží a ocitne se v obrovském dluhu u balkánského narkobarona Mila. Frank se tváří v tvář Milově rostoucí frustraci pokouší splatit peníze, ale čas plyne a tlak narůstá. Dealer, dánský kriminální thriller z roku 1996 a debut Nicolase Windinga Refna, je adrenalinová jízda po kodaňském drogovém podsvětí. Zároveň se jedná o herecký debut známého dánského herce Madse Mikkelsena. (Film Europe)
(více)Videa (2)
Recenze (274)
První díl volné trilogie poněkud paradoxně komentuji jako poslední. V době premiéry jsem ho viděl a nechal jsem si ho nyní nakonec, abych si utvrdil nebo vyvrátil někdejší dojmy. Spolu s ním vlastně účtuji s celou sérií a tři hvězdičky dávám za celkový obraz kodaňské galerky. Dealerovi nechybí energie a odvaha ani snaha o autenticitu. Příběh je prostinký. Po jedné spackané dodávce jsou prachy i drogy fuč, zbyl jen nepříjemný dluh u odběratele, který má dost rukou na špinavou vymahačskou práci. To, co dealera shazuje, jsou typicky tarantinovské neduhy, především nedbalá dramaturgie. Režisérovi jde mnohem víc o styl a atmosféru než o vyprávění. Dvojice gaunerů příliš dlouho projíždí ulicemi a vypouští namachrované kecy - vím, že to k jejich charakteristice patří, ale v téhle míře už to silně zavání samoúčelem. Chování postav v některých případech nedává smysl. Co mělo proboha znamenat Frankovo okradení svou dívkou - v ten moment ho sice režisér dostal tam, kam potřeboval, ale jde to proti charakteristice postavy i logice situace. Nechávám sice tři hvězdičky, ale nadšený nejsem. Refn chce spíš bavit a používá k tomu videoklipové prvky tak typické pro tvorbu mladých režisérů 90. let. Jako vážně míněné drama je to příliš mělké a pokud chci být baven, Guy Ritchie si nehraje na žádnou hlubokomyslnou sondu, ale baví účinněji. Tu třetí hvězdičku přihazuji za dvojku velkých jmen severské kinematografie - Kima Bodniu a Madse Mikkelsena. Shodou okolností toho prvního momentálně sleduji o řádku let staršího ve 2. sérii seriálu Most a je to zajímavé srovnání. Celkový dojem: 55 %. ()
Opening "dánskeho krstného otca", od ktorého som čakal dosť, ale dal mi ešte viac. Scorsese a Leone sú v žánri americky epickí, Refn európsky minimalistický a sakra priamejší. Prvý Pusher je skvelou rozcvičkou o malom gangstrovi a jeho páde kvôli nepredvídateľným udalostiam, spôsobeným nepredvídateľnými vedľajšími postavami. Postavami, ktoré napriek malému priestoru pred kamerou režijnou štylizáciou zaujmú naťolko, že detailné zameranie sa na ne v dvoch pokračovaniach je ultimátnym wish-come-true každého filmového žrúta. Must see trilógia, jeden zo základných kameňov európskej gangsterky. ()
Syrově natočená exkurze do dánského podsvětí. Jelikož se nejedná o vysokorozpočtový snímek nemůže divák očekávat nic velkolepého, ale díky amatérskému pojetí má film slušně drsnou atmosféru a nebojí se prostředí drog ukázat bez příkras. Už tady Nicolas Winding Refn dokázal, že má moře talentu. Což později dokázal hlavně filmem Drive. ()
Postavy, které vám velice rychle přirostou k srdci. Jedná se vlastně o takovou dánskou verzi Kamaráda do deště s tím rozdílem že je to více o držku a jak divák tuší happyend tady nebude mít místo. Refn přesně ukázal že v prostředí (ne)organizovaného zločinu se cítí jako ryba ve vodě. Z postav se mi nejvíce líbil Srbský mafián Milo. ()
Hledání rytmu a rukopisu v dlouhých kontaktních detailech a (zřejmě) zčásti improvizovaných dialozích dvojice delikventů. Ve druhé části, kdy film opustí model buddy movie a začne sledovat výhradně zoufalý boj Franka o přežití se v neonovém světle nočních klubů a barů rodí Refnova záliba v estetizaci brutality a morálně pochybných postav. Zatímco zpočátku se klasická rudá a fialová světla nepoužívají zásadně příznakově, skvostná závěrečná sekvence rodí režiséra, který svoje hrdiny používá jako projekční plátna svých brutálních vizí. Film na pomezí amatérské kinematografie, zbytkových vlivů Dogma 95 a probouzejícího se vizuálního mostra. ()
Galerie (13)
Zajímavosti (14)
- Scény byly natáčeny chronologicky, tak jak jsou uvedeny ve filmu. (Witta)
- Film je věnován Peteru Refnovi (1941–1994), strýci Nicolase Winding Refna. (Witta)
- Znak na výloze srbského podniku, kde se se Srby potkává Frank (Kim Bodnia), je znak srbského fotbalového klubu Crvena zvezda. (JardaBauer)
Reklama