Režie:
Václav VorlíčekKamera:
Jan NěmečekHudba:
Svatopluk HavelkaHrají:
Dana Medřická, Jiří Sovák, Olga Schoberová, Juraj Višný, Karel Effa, Vladimír Menšík, Karel Houska, Ilja Racek, Valtr Taub, Bedřich Prokoš, Čestmír Řanda st. (více)Obsahy(2)
Co všechno se může stát, když ráno potkáte svůj sen, vypráví česká filmová komedie režiséra Václava Vorlíčka a scenáristy Miloše Macourka. Hlavními hrdiny filmu jsou manželé Beránkovi, oba docenti, kteří pracují na vědeckých objevech. Paní Beránková se zabývá somniologií – hledá prostředek, který by ovlivňoval lidské sny. Docent Beránek se zase snaží vynalézt přístroj obrovské fyzické síly. Od chvíle, kdy se mu do rukou dostanou komiksové sešity, se všechno změní. Kvůli neprověřenému preparátu jeho manželky oživnou tři komiksové postavy z Beránkova snu – krásná Jessie, superman a pistolník. Začíná velká dobrodružná honička… (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (337)
Nevšední komedie z tuzemské produkce, která může nabídnout jak originální sci-fi námět, tak pohled na neskutečně nádhernou Olgu Schoberovou. Slovy se zde moc neplýtvalo, stejně jako vtipy, ale když už nějaký přilétl, tak stál za to ("Chuchle"). Zkrátka film, který mě upoutal hlavně díky nápadu, výtvarnému zpracování a české "BB". ()
První crazy komedie z pera Miloše Macourka a Václava Vorlíčka. Zde se teprve oťukávali s žánrem, rozcvičovali se a výsledek působí ještě poněkud nesměle. I tak se ale jedná o skvělou originální komedii s nabitou závěrečnou půlhodinou, skvělým Jiřím Sovákem a naší nejkrásnější herečkou všech dob - Olgou Schoberovou. 85%. ()
Jak si tak čtu některé komentáře (Malarkey, EdaS), cítil jsem to podobně: skvělý nápad, sympatický (a unikátní) počin, ale trapně přihlouplý humor. Vedle vynikajících vyjímek patřily k nejlepším momentům fóry alespoň slušně průměrné, bohužel. S myšlenkovou přesvědčivostí si tvůrci hlavu taky příliš nelámali. Nicméně ten komixový nápad je proveden prďácky - Superman hadr. Všechny tři komiksové postavy jsou dokonalé, zvláště nekompromisně sexbobmbovské pojetí Jessie potěšilo a kupodivu můj vkus neurazilo. Vynikajícím prvkem, který možná zachraňuje celý film, jsou ty bubliny. Ale hlavně: na rozdíl od pozdějších českých sci-fi komedií tady nejde jen o taškařici. V druhém plánu, ovšem dosti zřetelně, se tam rozvíjí až překvapivě chytrá, tématicky neobvyklá politizující satira o tendencích vědecky řídit a "zdokonalovat" člověka (rozuměj vylepšovat jeho pracovní užitkovost), s ostrým protiideologickým bodcem. Kontrolovat jeho sny - Orwell hadr. Je to patrné už při diskusi po úspěšném experimentu se snící krávou. Vrcholem je pak scéna v soudní síni, kde je Sovák souzen za své sny (představy), potom snaha nepohodlné sny zničit. V průběhu celého filmu pak řada dvojsmyslných narážek. Přitom je pozoruhodné, jak aktuální - možná i více než tehdy - je tato myšlenková linie dnes. Rovněř pozoruhodný je posun postavy, kterou hraje Medřická. Posun možná překvapivý, ale nikterak nelogický, ústící až v závěr, kdy se tato fanatička ideologie vědeckého řízení a spořádanosti nechá sublimovat do (psího!) sna, aby honila hormony. "Snílek" Sovák právě naopak svému snu dává život. Ale ouha: jakmile se sen změnil v realitu (Jessie promluví), vše se zvrhává do vyjetých kolejí. Jessie, do té doby zcela svá a jako snivcův sen vůči němu autonomní, se mu náhle stává beznadějně tím, co měl doposud. Že bychom ani svými sny nedokázali překročit svůj stín? Nebo že by byl sen spolehlivě zničen právě svým "porealitštěním"? Tvůrcům se ve výsledku podařilo (mám ovšem podezření, že bezděky) vynikajícím způsobem skloubit velmi specifické motivy. ()
Film který udělal Václava Vorlíčka, předznamenal dalších deset let kdy s Milošem Macourkem natočili nejkultovnější české komedie (aby se jim pak další dekádu dařilo spíš v televizních seriálech). Přitom na rozdíl od mnoha jiných netočili typické normalizační komedie jdoucí režimu na ruku, ale spíš filmy točili komunistům navzdory, kde i to uhýbání režimu bylo spíš subverzivní - a právě tím baví i teď. To co tehdy bylo bráno jako správný směr kterým by měl socialistický film ukazovat, a ironizovat při tom pokleslé žánrové akční filmy, to je teď hlavním zdrojem komedie, zatímco ta žánrovost a akce je normál. 8/10 ()
80%? Tahle vagínovina? Komiksová sexbomba prchá komunistickým Československem před imperialistickými komiksovými padouchy (třeba před Supermanem, typickým symbolem zla:-)). Připouštím, viděla jsem to poprvé a naposledy kdysi v době kamenné, ale strašně jsem v tom postrádala humor. A možná tam byl, jen jsem ho ve svém věku nepostřehla. Pochválit určitě lze vizuální stránku (holt Saudek) a na domácí poměry značnou neotřelost. Každopádně se nezařadím do zástupu slintalů nad vnadnou hrdinkou, na to nejsem dost chlap:-). Možná bych někdy měla "Jessii" dát druhou šanci, ale kdovíjak mě to neláká... ()
Galerie (31)
Zajímavosti (46)
- Keď americký filmový producent William Snyder oznámil Vorlíčkovi a Macurkovi, že chce natočiť remake vo farbe, tí mu odpovedali, že sa u nás farebný materiál prideľuje len na filmy najvyššieho štátneho významu. (Raccoon.city)
- V prosinci 2012 Václav Vorlíček uvedl, že se točilo černobíle, "protože ty bublinky Káji Saudka jsme tehdy neuměli udělat na barevný film". Americký remake již měl být barevný, protože Američané to uměli. (Jirka_Šč)
- Američané odkoupili práva na film a chtěli natočit jeho remake. (choze)
Reklama