Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Nataša Gollová v romantickém příběhu o nešťastné lásce a těžké životní zkoušce... Film Okouzlená vznikl v roce 1942, vzdáleně inspirován románem Františka Götze "Paní našich snů". S tím ovšem souvisel jen námět o mladé dívce, okouzlené divadlem. Scenáristicky si jej přepracoval sám režisér Otakar Vávra a film natočil se standardním tvůrčím týmem: kameraman Ferdinand Pečenka, jehož znamenitá kamera zejména v exteriérech kouzlí nádheru české přírody, dále architekt Jan Zázvorka a hudební skladatel Jiří Srnka. Titulní roli svěřil režisér nezvykle Nataše Gollové, která byla využívána zejména pro role komických postav a rozjívených žabců. Postava Lenky Bártové byla podstatně jiného ražení, psychologicky složitá, mnohostranná, tápající a hledající své místo nejen v životě, ale i v lásce – a Nataša Gollová dokázala tuto pohříchu literární postavu přivést k životu a vtisknout jí punc opravdovosti a hloubky. Karel Höger předvádí další svou variantu citově a morálně rozkolísaného milence. Objevují se zde i další velké postavy českého divadla – Leopolda Dostalová, Marie Glázrová, Václav Vydra st., z mladší herecké generace pak Jan Pivec, Miloš Nedbal či František Filipovský. (Česká televize)

(více)

Recenze (30)

Skuby47 

všechny recenze uživatele

Pamětnická sedmdesát let stará romance s výborným hereckým obsazením působí i dneska docela zajímavě. Zvláště Adina Mandlová ve své vedlejší roli podává na svou dobu excelentní a moderní herecký výkon. Docela zastínila Natašu Gollovou, která si se svou hlavní rolí sentimentální naivky, žijící ve snech, nedokázala dost dobře poradit. Příběh je, co se námětu týče, ve své době neobvyklý a jeho konec je překvapivě realistický. Tento film mě po letech znovu potěšil a zpříjemnil mi jeden deštivý podvečer. ()

Padme_Anakin 

všechny recenze uživatele

Charismatický Karel Höger mezi krásnými ženami a tentokrát musím přiznat, že mě jeho postava poměrně dost iritovala.. Nataša Gollová jako romantická duše mi sedla a i pro to její okouzlení jsem v sobě našla pochopení.. Příjemným překvapením byli Jan Pivec a Adina Mandlová, moc se mi líbili, no a Marie Glázrová si střihla tu manipulativní mrchu parádně.. Příběh vztahového propletence mě však nijak výrazněji neoslovil.. ()

Reklama

lucascus 

všechny recenze uživatele

Možná trochu sentimentální, ale přesto zajímavý film. Jak už z hereckého hlediska (Gollová zde dramatickou roli zvládla podivuhodně dobře, Mandlová opět bravurní, Höger perfektně charismatický), tak i režisérského a scenáristického. Film neprávem upadl v zapomnění, při dnešních romantických a srdcebolných filmech, které se točí, by se určitě tento film chytil. Jinak moc se mi tu líbila i Glázrová ve své roli ledové krasavice. ()

Marthos 

všechny recenze uživatele

Láska je závrať, pane můj! Průzračná závrať nad řekou. Láska je měkký dotek pěn, jež mezi prsty protekou. Láska je píseň zpívaná ústy, jež potom oněmí. Láska je hvězdou v oblacích a růží na zemi. Láska je víc než polibek, do hlubin je to sladký pád. Láska, můj pane, všechno je, co nemohu ti dát! František Götz, významný literární kritik a dlouholetý dramaturg naší první scény, byl jedním z těch, kteří se rozhodli stůj co stůj uchránit zkonfiskované barrandovské ateliéry před definitivním německým vlivem a proto oslovil Miloše Havla a posléze také režiséra Otakara Vávru, maje v rukou scénář svého vlastního románu Paní našich snů. Bylo to vstřícné gesto, vítané v nejtěžším období druhého stanného práva s neskrývanou radostí a zadostiučiněním. Nelze nepřiznat, že Vávrovi se celý ten romantizující příběh velké lásky podařilo vybavit ještě něčím jiným, jakousi vzrušivou atmosférou plnou milostných vášní a osudových zklamání. V tónech melodramatického propletence se ozývá výrazný akord hrdého ženství, vzdor tradičním hodnotám společnosti, vzpoura proti lidské přetvářce a slabosti vyslovená v okamžiku přijetí údělu svobodného mateřství a absolutní nezávislosti. Volba Nataši Gollové do hlavní role nebyla vůbec náhodná a do hereckého rejstříku oblíbené komediální představitelky vnáší cosi nového, citlivého a živoucího. K mimořádným hereckým kreacím náleží také spalující trýznitelka lidských srdcí Marie Glázrové, osudová femme fatale, ztvárněná v nejjemnějších odstínech rafinované ženskosti, využívajíc všech dostupných prostředků k pohodlí svého života. Čím zklamat nemají v zásadě ani Höger s Pivcem: zejména Högerův slaboch je fascinujícím obrazem odporného alibismu, hloupé poddajnosti, s níž je jeho Chvojka schopen obětovat svou lásku k Lence, tedy podle svých slov to nejkrásnější, co kdy mohl prožít. Okouzlená, film, v němž naplno vyvěrá rozmanitost lidských charakterů, stále okouzluje. Možná proto, že byl při svém vzniku obklopen skupinou umělců, kteří do scénáře vkomponovali skromný hold svobodným múzám a vůni divadelního jeviště. Nataša Gollová, pevně vtisknutá do průsvitných celuloidových okének, ale přežila do dnešních dnů, aniž by se jako herecká osobnost stereotypně opakovala. K našemu štěstí ji můžeme stále vidět nešťastně šťastnou i odvážnou s touhou žít a podstupovat nová okouzlení a zklamání. Bolest a utrpení války jsou dávno zapomenuty, ale diváci bez rozdílů sledují s obdivem zářící oči a nezaměnitelný hlas Nataši Gollové, okouzlené hvězdy, která se díky filmu stala nesmrtelnou. ()

raroh 

všechny recenze uživatele

Nemám co bych vytkl (snad jen, že časové zasazení bych spíše volil do doby secese než současnosti vzniku filmu), Gollová hraje romantickou dívku romanticky, Glázrová citovou vyděračku ohnivě, Höger tápající postavu ve všech odstínech, Pivec s Mandlovou pak své postavy pojali civilně. Melodramatický námět by sváděl ke koncům tragickým i tradičně happyendovým, ale řešení ve Vávrově filmu je hodně realistické, i když podle mě k Högerově postavě mírně nespravedlivé (kdo by chtěl dále žít s panovačnou Glázrovou?). ()

Galerie (10)

Zajímavosti (4)

  • Zámeček, kde se natáčelo, se nachází kousek od Prahy ve Všenorech. (Ajcinka)
  • Filmovanie prebiehalo v Pruhoniciach. (dyfur)

Reklama

Reklama