Reklama

Reklama

Dominique Boschero

Dominique Boschero

nar. 27.04.1934 (90 let)
Paříž, Île de France, Francie

Biografie

Francouzská herečka Dominique Boschero patří dnes již k zapomenutým osobnostem evropského filmu 60. let, absolvovala nicméně zajímavou kariéru od neradostného dětství v Alpách k úspěchu před kamerou a více než šedesáti natočeným filmům. Narodila se sice ve Francii, ale původ má italský; její rodiče však ve třicátých letech svou zemi opustili a zkoušeli štěstí v zahraničí. Dominique se narodila v Paříži, ani tady se ale rodině nedařilo, proto putovala zpět do Itálie a vyrůstala u prarodičů ve vesničce Frassino v Alpách. Bez elektřiny, bez vody a mezi stádem ovcí.

V patnácti letech odešla Dominique Boschero do rodné Paříže a původně pracovala jako uklízečka v nemocnici, později jako švadlena, její krása jí ale umožnila vstoupit na přehlídková mola a stala se úspěšnou modelkou. V osmnácti letech začala účinkovat v pařížských kabaretech a odtud již nebyla daleká cesta do filmových studií. V polovině 50. let začali Dominique Boschero oslovovat filmaři pro epizodní role v různých žánrech. V závěru roku 1956 mohli diváci začínající herečku vidět v několika filmech, úplně poprvé to byla komedie NEVĚSTA JE PŘÍLIŠ KRÁSNÁ (La mariée est trop belle, 1956) s Brigitte Bardot v hlavní roli. Následovalo několik dalších epizodních výstupů, a to i mimo Francii (britský film PŘÍBĚH DVOU MĚST - The Tale of Two Cities, 1958).

Zatímco ve francouzských filmech se musela spokojovat jen s malými hereckými úkoly, v Itálii jí bylo umožněno vstoupit mezi představitelky hlavních rolí. Její kariéru v italské kinematografii odstartoval koncem padesátých let rozhovor v časopisu Epoca, po němž ji angažoval režisér Giorgio Simonelli a svěřil jí hlavní ženský part ve westernu UN DOLLARO DI FIFA (1960) po boku Uga Tognazziho. Znovu se Simonellim a opět s Tognazzim pak natočila další western I MAGNIFICI TRE (1961), následovaly i vedlejší role ve hvězdně obsazených francouzských filmech BARON OD ZDYMADLA (Le baron de l'écluse, 1960) nebo HONBA ZA KYTARAMI (Cherchez l'idole, 1963).

Dominique Boschero sice nepronikla do první ligy filmových hvězd, v béčkové produkci různých odnoží dobrodružného žánru se ale stala vyhledávanou herečkou a během 60. let točila v různých zemích i několik filmů ročně. Nemohl ji minout dobový boom žánru sandálu a meče (ODYSSEUS KONTRA HERKULES - Ulisse contro Ercole, 1961), totéž se týkalo později i série špionážních titulů, v německém snímku TAJEMSTVÍ ČÍNSKÉHO KARAFIÁTU (Das Geheimnis der chinesischen Nelke, 1964) se potkala s českou sexbombou Olgou Schoberovou a slavnými německými herci daného žánru (Klaus Kinski), v produkci různých zemí pak natočila několik dalších špionážních filmů. Sama Dominique Boschero nejraději vzpomínala na snímek JAK UKRÁST ANGLICKOU KORUNU (Come rubare la corona d'Inghilterra, 1967) režiséra Sergia Grieca; tady její roli ostatně jako nejlepší v daném žánru ocenili i odborníci. Ve Francii tehdy pracovala spíše již jen výjimečně, třikrát ji ale oslovil režisér Georges Combret (BELPHEGOROVA KLETBA - La malédiction de Belphégor, 1966).

Vedle hlavních rolí v okrajové, byť dobově úspěšné produkci, dostávala nadále i menší příležitosti od významnějších režisérů, Renato Castellani ji například oslovil pro svůj film ŠÍLENÉ MOŘE (Mare matto, 1963), objevila se také v americkém filmu PAŘÍŽ V LETNÍM PARNU (Paris - When It Sizzles, 1964). Ve druhé polovině 60. letech přešla k žánru westernů (VLAK DO DURANGA - Un treno per Durango, 1967), ve spolupráci s populární dvojicí komiků Franco a Ciccio hrála také hlavní ženskou roli v komedii FRANCO, CICCIO A VESELÉ VDOVY (Franco, Ciccio e le vedove allegre, 1967). Nutno dodat, že sama Dominique Boschero svou filmovou slávu nijak neprožívala a ještě v 60. letech se v médiích vyjadřovala, že by se ráda vrátila k prarodičům do Alp, kde strávila dětství.

Stejně jako jiné herečky, které postupně prošly žánry sandálu a meče, špionážními filmy a westerny, aby nakonec našly zázemí v giallo filmech, totéž se týkalo i Dominique Boschero, která hrála například v titulech KDO JI VIDĚL ZEMŘÍT? (Chi l'ha vista morire?, 1972) nebo VŠECHNY BARVY TEMNOTY (Tutti i colori del buio, 1972). Zcela odlišný žánr v její filmografii zastupuje komedie plná nedorozumění z prostředí továrny ODBORÁŘ (Il sindacalista, 1972) režiséra Luciana Salce.

Soukromý život Dominique Boschero provázel na přelomu 60. a 70. let bouřlivý vztah s hercem Claudiem Camasem, krátce byl jejím partnerem také zpěvák Franco Califano. S oběma se setkala i před kamerou, s Camasem naposledy hrála ve filmu TVÁŘ ŠPIÓNA (Faccia di spia, 1975). Tehdy ale dospěla její herecká kariéra ke svému závěru, mimo jiné právě díky Camasovi a jeho údajné spoluúčasti na chystaném pumovém útoku na Vatikán. V návaznosti na tuto aféru i v souvislosti s úbytkem dalších nabídek opustila Dominique Boschero v polovině 70. let dobrovolně svět filmu i luxusního života. Dostála svému někdejšímu slibu a vrátila se do Alp. Ve vesnici Frassino, kde prožila dětství, žije dodnes v soukromí a k práci před kamerou se vrátila již jen ojediněle (seriál PASSIONI, 1986).

Pavel "argenson" Vlach

Herečka

Filmy
1976

Tous les chemins mènent à l'homme

1975

Faccia di spia

1974

Lehký hřích

1973

Prato macchiato di rosso, Il

1972

Chi l'ha vista morire?

 

Il sindacalista

 

Los buitres cavarán tu fosa

 

Tutti i colori del buio

1971

Il vichingo venuto dal sud

Reklama

Reklama

 

L'Iguana dalla lingua di fuoco

1969

Contronatura

1968

Anche nel west c'era una volta Dio

 

Poslední vlak do Duranga

1967

Come rubare la corona d'Inghilterra

 

Franco, Ciccio e le vedove allegre

 

La Malédiction de Belphégor

 

Le Feu de Dieu

 

Rasthaus der grausamen Puppen, Das

1966

Delitto d'amore

 

Duello nel mondo

 

Furia a Marrakech

 

Le Lit à deux places

 

Mano di velluto

 

Našel jsem Bormana

1965

Con rispetto parlando

 

Le spie uccidono a Beirut

 

Libido

 

Meurtre à l'italienne

 

OSS 77 - Operazione fior di loto

 

Vivir al sol

1964

...e la donna creò l'uomo

 

Frühstück mit dem Tod

 

Honba za kytarami

 

I maniaci

 

Marziani hanno dodici mani, I

 

Paříž, když to hoří

 

Tajemství čínského karafiátu

1963

Donnaccia, La

 

Gli imbroglioni

 

I soliti rapinatori a Milano

 

Les Femmes des autres

 

Mare matto

1962

Canzoni a tempo di twist

 

Heißer Hafen Hong Kong

 

L'arciere delle mille e una notte

 

Ulisse contro Ercole

 

Una domenica d'estate

1961

Magnifici tre, I

1960

Dollaro di fifa, Un

 

Le Baron de l'écluse

 

Le Cercle vicieux

 

Le ambiziose

 

Pantalaskas

1959

Des femmes disparaissent

1958

A Tale of Two Cities

1957

L'Amour est en jeu

 

Le Rouge est mis

 

Printemps à Paris

 

Sénéchal le magnifique

1956

Club de femmes

 

La Mariée est trop belle

 

Mitsou

 

Mitsou ou Comment l'esprit vient aux filles...

Seriály
1993

Vášně

Reklama

Reklama