Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Krimi
  • Animovaný
  • Mysteriózní

Oblíbené filmy (10)

Dotek zla

Dotek zla (1958)

Můj nejoblíbenější noirový film. Třeba dlouhá první švenkovací scéna přímo bere dech.

Zazie v metru

Zazie v metru (1960)

Bláznivá férie, která se mi dostala pod kůži.

Nebe nad Berlínem

Nebe nad Berlínem (1987)

Viděl jsem ho asi čtyřikrát a pořád je na co se koukat. Obrazová báseň, filmová symfonie.

Muž s kinoaparátem

Muž s kinoaparátem (1929)

Je to vlastně propaganda, ale když se člověk zamyslí, tak to neadoruje sovětského pracujícího člověka ani socialistickou společnost, ale především film - film jako umění.

Stalker

Stalker (1979)

Film nabitý významy, nabitý energií, krásou.

Fanny a Alexandr

Fanny a Alexandr (1982)

Bergman dokonale vládne filmovou řečí. Dokáže pomocí malých filmařských náznaků utvářet atmosféru, kterou potřebuje, což je na tomhle díle jasně patrný, když se v půlce a potom na konci zase zpátky totálně převrátí emocionální vyznění filmu, na který se díváte. On to byl prostě pašák!

Zvětšenina

Zvětšenina (1966)

Napětí nemusí vyvěrat jen z akce, vrstvení zápletek nebo rychlého vývoje. Napětí z pomalosti je daleko materializovanější a velcí mistři filmu si to uvědomovali. Zvětšenina je čistou inkarnací tohoto principu, jež má konkurenci snad jen v prvních pěti minutách Tenkrát na západě. Redukovat tento film jen na napětí z pomalosti by však bylo zplošťující. Je to metafora lidského poznání a jeho nejistoty. Je to také adorace fotografie, které je v tomto filmu přisouzeno privilegium oplývat velkou mocí - fotografie jako usvědčující důkaz, fotografie jako prostředek nadvlády nad lidmi (ženami), fotografie jako prostředek k získání sociálního statusu... V neposlední řadě je také Zvětšenina symbolem šedesátých let, symbolem volnosti, tvůrčí svobody i určitého znepokojení.