Reklama

Reklama

Marie Terezie - Série 1

(série)
Trailer 1

Epizody(2)

Obsahy(1)

Píše se rok 1723 a v katedrále sv. Víta, Václava a Vojtěcha na Pražském hradě je Karel VI., císař Svaté říše římské a král španělský a uherský, korunován králem českým. A právě zde začíná příběh jeho dcery, pozdější císařovny Marie Terezie (Marie-Luise Stockinger). Příběh dětské lásky a pozdějšího manželství s Františkem Štěpánem Lotrinským (Vojtěch Kotek), nastoupení vladařské cesty, převzetí maďarské koruny i příběh šestnáctinásobného mateřství jedné z nejvýznamnějších žen v dějinách novodobé Evropy. V prvním dílu se, mimo jiné, můžeme těšit na šok, který konzervativnímu dvoru mladá Marie způsobila svým rozhodnutím provdat se z lásky. Tehdy nejspíše netušila potíže, které nastanou poté, co se Marie bude muset stát následnicí trůnu. Druhý díl filmu začíná převzetím trůnu a pokračuje vypuknutím válek o rakouské dědictví, které Marii donutily spojit se s významným uherským rodem Esterházy, kdy pro záchranu říše musela málem obětovat své manželství s milovaným Františkem.
Dvoudílný projekt je strhující historickou epopejí mapující životní osudy mladé Marie Terezie, jedné z nejvýznamnějších postav novodobé Evropy, která po více než 40 let úspěšně vládla říši, rozkládající se na území dnešních 12 evropských států. V uplynulém roce si Evropa připomněla 300. výročí jejího narození. Jde o naprosto unikátní koprodukci čtyř evropských veřejnoprávních televizí – České televize, rakouské ORF, Slovenské RTVS a maďarské MTVA. Celý projekt je o to prestižnější, že idea záměru, včetně námětu a scénáře, vznikla právě v České televizi a její kvalita přesvědčila významné evropské partnery o vstupu do realizace. Minisérie se odvíjí od dvou zásadních okamžiků v životě mladé panovnice – jedním je příběh dětské lásky a pozdějšího manželství s Františkem Štěpánem Lotrinským, druhým je nástup na trůn a získání uherské koruny. Film přibližuje nejen vztahy uvnitř habsburské rodiny, s matkou, sestrou a otcem, ale i s významnými dvořany habsburského dvora, jako například Evženem Savojským, Filipem Josefem Kinským nebo Bedřichem Harrachem. Film je zároveň monumentální obrazovou podívanou z naší historie, jakými jsou například korunovace Karla VI. českým králem na Pražském hradě, svatba s Františkem Štěpánem v augustiniánském kostele ve Vídni nebo korunovace Marie Terezie uherskou královnou v Dómu Sv. Martina v dnešní Bratislavě, ale i plesy a hostiny u císařského dvora nebo dámský jezdecký karusel v Hofburgu, plavba panovnice po Dunaji či žehnání rakousko-uherským armádám. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (300)

Šandík 

všechny recenze uživatele

Těžké hodnocení! Klady: 1) relativně odpovídající děj, 2) výprava a kostýmy, 3) snaha o dobovou atmosféru, 4) herecké výkony, byť trochu plus minus. Zápory? Oproti realitě je to příliš uvolněné, dynamické a jaksi pimrlově uhozené a vytrvale přehrávané. Téměř všechny postavy jednají trochu jako by šlo spíše o pohádku než o historický film. Přehrávají, působí parodicky, místy až obskurně (milostný akt Karla a Alžběty Kristýny). Snaha o postižení dobové psychologie a hodnot je samozřejmě chválihodná a mnohé bylo skutečně tehdy vnímáno jinak než dnes, tohle je ale moc a působí to spíše dojmem jakési záměrné podivnosti. Taky si například neumím úplně představit, že by habsburská princezna v noci jen tak přišla (či se nechala donést) za knížetem Savojským, tedy z Hofburku do jeho (ať už městského či zahradního) paláce, vtrhla nepozvána až do jeho ložnice a cosi mu tam vyčítala. Stejně tak si neumím představit všechny ty uvolněné rozhovory. Ona ta dobová etiketa sice byla uniformou z níž zřejmě každý rád do jisté míry unikal, zvláště v době, kdy se barokní hodnoty pomalu vytrácely a ztrácely obsah, ovšem zároveň v ní prakticky od kolébky vyučované aristokraty i základním způsobem formovala. To i "blbá" vánoční pohádka "Princezna a půl království" s etiketou pracovala podstatně lépe. Samotnou kapitolou je pak didaktická linka. Role pragmatické sankce měla (a mohla) být bezpochyby lépe vysvětlena. Stejně tak bych uvítal podtitulky uvádějící důležitá data, místa a postavy. Mnohý divák se například nutně musel ztrácet v otázce, kdo je Karel VI. a kdo Evžen Savojský, zvláště když ten byl správně ale pro diváky asi nepochopitelně oslovován "princi" atp atd. Drobnou výtku k výpravě si zaslouží tehdy nemožné velké skleněné tabule v oknech, prakticky o tři desetiletí mladší interiér velkého sálu kroměřížské biskupské rezidence či dokonce interiér o sto let mladší novogotické jízdárny ve Světcích... Celkový dojem: 68% ()

stration 

všechny recenze uživatele

Krásná kostýmní, interiérová a exteriérová podívaná, která je ovšem prázdná a děravá jak ústa staré ženy. Motivace postav nejsou dostatečně vysvětleny, některá historické fakta jsou záměrně pozměněna (proč?) a výběr herců je v mnohých případech pochybný. Chtělo by to dotočit další dva díly, aby měl divák možnost vůbec pochopit význam Marie Terezie. Takto byla vykreslena pouze jako plochá figura, která si kromě plození dětí jen občas dupla. Pro mě zklamání a slabota. Jednu hvězdu přidávám za Kroměříž, její zámek a zahrady, které jsou zde i ve skutečnosti krásnější, tajemnější a poutavější, než celý tento koprodukční spektákl. ()

Reklama

honajz 

všechny recenze uživatele

Nevím, když si během sledování historického filmu o historických postavách musím bokem dohledávat skutečné historické souvislosti a fakta, asi to není zcela v pořádku. Z celého dvojfilmu si pamatuju tak jen to, že Marie ráda souložila, nebo možná ne, třeba jen pak chtěla mít devět a více měsíců od toho pokoj a raději rodila, a pak jsem viděl bobra Stivínové (zvláštní, že podpaždí měla vyholené), což nevím, jestli je zrovna to, čím mne film měl zaujmout. Ale jinak kostýmy, výprava, to docela ušlo. ()

mchnk 

všechny recenze uživatele

Prvotní velmi slušná dobová atmosféra i herectví všech zúčastněných (Vojta také dobrý, i když mi paradoxně připadal věrohodnější ve slovenském znění) byla pro mě postupem času ubita jakousi monotónní přehlídkou šatů, zahrady a nekonečných společenských intrik ze všech stran. Vše dodělaly "humorné" pasáže z ložnic jejich výsostí. Celé to vnímám jen jako předvoj k něčemu, co možná přijde, možná ne a co bylo na závěr odbyto rychlým dovyprávěným pomocí titulků, každopádně toto vyobrazení velké a zásadní panovnice své doby mi nakonec nestačilo. ()

Aky 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Mám dojem, že zde ve většině hodnocení, resp. podhodnocení vítězí známá pravda, že doma člověk nebývá generálem. Podle mne velice povedený projekt, byť někdy sklouzávající k poetice romantických televizních inscenací. Přesto ale nelze upřít velkorysou výpravu, herecké zvládnutí, ani pěkně vystavěný příběh. ()

Galerie (121)

Zajímavosti (24)

  • Ve filmu je vidět také švýcarská garda. Ta opravdu sloužila Habsburkům a dělala stráž Hofburgu. Byla založena roku 1699 v Lotrinsku. V roce 1745 doprovázeli Františka I. Štěpána Lotrinského jeho Švýcaři do Frankfurtu, kde byl korunován na císaře. Zrušil jí až Josef II.V letech 1766-1767 byla švýcarská garda rozpuštěna. Část gardistů se vrátila do Švýcarska, část našla uplatnění v Praze, Innsbrucku, Schloßhofu či Holíči. (Vitoraz)
  • Při scéně, kdy František Štěpán (Vojtěch Kotek) vypráví dvorním dámám o „svlékací sázce“ mezi jeho známým a jistou dámou, byly jeho boty až moc hlasité, takže Vojtěch Kotek chodí na terase po koberci. Tato scéna se také musela jednou přetočit, protože v pozadí byla zachycena procházející žena s kočárkem. (klara.leb)
  • Při scéně, kdy je hraběnka Eliza Fritzlová (Táňa Pauhofová) odvedena stráží, byla prodleva mezi příchodem stráží a rozhovorem příliš dlouhá. Režisér proto navrhl improvizovaný dialog mezi Pauhofovou a komparzistkou. Tato scéna byla později zkrácena a v české verzi jde tiše slyšet jen malý útržek jedné věty. Scéna se natáčela ve Valticích. (klara.leb)

Reklama

Reklama