Režie:
Alex van WarmerdamScénář:
Alex van WarmerdamKamera:
Marc FelperlaanHudba:
Vincent van WarmerdamHrají:
Jack Wouterse, Annet Malherbe, Rudolf Lucieer, Loes Wouterson, Alex van Warmerdam, Veerle Dobbelaere, Theo van Gogh, Jacques Commandeur, Loes Luca (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Temná a surrealistická komédia Severania sa odohráva na zašlom sídlisku v 60. rokoch. Zatiaľ čo sa z matky mladého chlapca Thomasa pomaly stáva svätica a jeho otca napĺňa nezvládateľná frustrácia, Thomasa začnú pohlcovať udalosti vo večernom spravodajstve. V tomto úteku pred realitou ho podporuje poštár Plagge, ktorý prečíta všetku poštu a pozná všetky bizarné a intímne tajomstvá excentrických obyvateľov sídliska. (Edisonline)
(více)Recenze (28)
„Pod peřinu dívka vklouzla, v lese temném, plném kouzla.“ Prý surrealistické, absurdní, bizarní? Ale kdeže. Normálka, to vše se stává i u nás, stačí se rozhlédnout. OKÉNKO POEZIE: [][] Můj koloušku v rozpuku, hledáš citu záruku? Láska tvá divoká pod ledem zamrzne, střelená, pohřbená, víckrát si nevrzne. [] Listonoš s tajemstvím u ohně sedí, na lůžku světice, na supa hledí. [] Myslivečku zelený, nebudeš můj milený, spermie máš lenivé a myšlenky plesnivé. Čí parohy otloukáš, když se lesem potloukáš? [] Myslivečku zelený, zastřelíš mi... černého? [][] A nyní se položme se na otázky, jak řezník na hajnou. Který holandský úchyl sázel ten vojensky seřazený les? Který dobytek v něm vykopal znásilňovací jámu? Kam dal mysliveček oči [sic!], že si spletl divoženku s kňourem? Nebylo černému líp v kleci, než na svobodě a kolik svěcené vody spotřebuje vodní dělo omnibusu při rozhánění pánbíčkářek? A kdo to vábí za smrkem, že by tajnosnubná Agnes? Či snad na diváky vystrkuje prdel sám Warmerdam? ()
Moje druhé setkání s režisérem Alexem van Varmerdamem a už jsem okamžitě pochopil, že jeho filmy nejsou pro oči tuctových diváků, ale že jeho filmy jsou divný a bizarní. Což je pro mě značka ideál!! Tolik různých bizarních postaviček, chlap, co je stále posedlý sexem a jeho manželka, která začíná být pobožná víc a víc, nebo další pár, chlap, kterej je myslivec a jeho věčně nadržená žena, do toho pošťák, kterej bizarním způsobem otevírá a čte cizí poštu a další a další postavy a postavičky, krerý se ve filmu vyskytujou, to je podíváná, která vám vytlačí oči z důlku! Tohle je total originál a surrealistická jízda od začátku až do konce! Tohle se prostě musí vidět. Ale pozor, pokud, už jste viděli nějakej film od tohoto režiséra a nelíbil se vám, tak ruce pryč od téhle ujeté šílenosti. Já jsem se bavil absolutně dokonale! Takové panoptikum podivných lidí se jen tak nevidí. A ještě ta hudba - to je taky kapitola sama pro sebe! Pro mě jasná kultovka!! ()
Febiofest 2010. Perfektní černá komedie. Warmerdam se se svým síslišťátkem trefil do mého vkusu a já se královsky pobavil. Sledujeme příběhy lidí žijící na sídlišti rodinných domků, kde byla naplánována stavba 2000 baráků. Ovšem postavena nakonec byla jen jedna ulice čítající asi 20 obydlí. Režisér vypráví příběhy jednotlivých obyvatel, kde každý má nějakou tu úchylku... Hezký komediální obraz lidských charakterů a tužeb. 90% ()
Film na podporu přistěhovalectví do Nizozemského království. 1) Zdá se, že legenda o tom, že existuje Holanďan se smyslem pro humor (i když ulítlým), je pravdivá. K dobrému porozumění je třeba mít v sobě holandskou krev, nicméně i tak je patrné, že holandský venkov (nutno dodat že v 60. létech 20. století) asi nebyl to nejlepší místo k životu. Jistěže každá nieuwbouw-wijk nemusí nutně sestávat z jedné ulice, školy, řeznictví, uměle vysazeného lesíku a dvacítky velmi, ale velmi zvláštních lidí. 2) 40letý scénárista a režisér Alex van Warderdam si zahrál pošťáka. Své ženě 35leté Annet Malherbe svěřil roli Marthy (sexuálně odmítavá řezníkova manželka). Jeho bratr Marc mu asistoval při režii a další bratr Vincent složil hudbu. 3) Podobným surrealistickým kafkiádám sluší spíš kratší rozměr (řekněme hodina). 4) Zapáleným fanouškům De Noorderlingen doporučuji dada burlesku divadla Sklep Penziónek. ()
Velice zvláštní film. Zajímavý námět o devastující roli pokrouceného náboženského cítění až fanatizmu. Příběh začíná jako komedie, a v této fázi si mne zcela získal. Ale postupem minut se z něj stává temné drama se spoustou mrtvých, kde už jsem s tím začínal mít problém. Nikoliv v tom samotném faktu, ale v té nesourodosti, v té proměně poetiky vprávění. Nicméně i tak je to nadprůměrné dílko. ()
Galerie (37)
Photo © United International Pictures
Reklama