Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Rane jsou zřetelným doplněním k režisérově předchozímu filmu Hezké vesnice hezky hoří. Oproti němu jsou však obrazem vnitřní destrukce Srbska za Miloševiće. Ve ztrátě morálních hodnot a důvěry v generaci rodičů vyrůstá další generace, aniž by poznala něco jiného než jen válku. Proto je tento film věnován generaci mladých a jejím komentářem vyprávěn. Film je prodchnut sarkastickým humorem i radikálním postojem, který ho odlišuje od určité sebelítosti předchozího filmu. Rane mají nezvyklou soustředěnost velkých filmů, břitce pojmenovávají charakter událostí. Je to film, který se sleduje se zatajeným dechem: neustále spojuje polohu absolutního černého humoru s naplňující se tragédií. Nabízí podobnou groteskní skutečnost jako Underground. Tady ale je grotesknost důsledkem politického kontextu, kde smích je jediným možným pohledem. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (31)

C0r0ner 

všechny recenze uživatele

Jugoslávská válka je pro mě zaslíbené téma (ne že by to bylo něco hezkého), a proto hledám jakýkoli film s touhle tématikou. Většinou se jedná o velmi dobré snímky, ale Rane mezi ně nepatří. Pro Srby a Chorvaty to asi bude špička, ale my se do jejich kůže moc vžít nedokážeme a tak zbylo pouze odosobněné vyprávění dvou blbečků. 40% ()

anderson 

všechny recenze uživatele

"So ´Švábom´ sme bývali v parádnej štvrti. Na sídlisku, ak viete čo tým myslím. A ak to neviete vyserte si oko. Pokojne aj obe." Drsná nemecká komédia z prostredia vojnou zničenej bývalej Juhoslávie 90-tych rokov, s excelentnými výkonmi hercov a absolútne dokonalým slovenským dabingom televízie MARKÍZA ("Ja som mal vojnu aj sankcie na saláme. Honil som si aj 5-krát denne.") (14.7.2006) ()

Reklama

SeanLSD 

všechny recenze uživatele

Divokejší ako UNDERGROIND, roztrieštenejší ako SUD PRACHU, tragickejší ako ZEM NIKOHO, zábavnejší ako NIE SME ŽIADNI ANJELI a vulgárnejšie ako čokoľvek.. to je zhrnutie ťažko popísateľného videoklipu srbskej reality 90.rokov, ktorý svojou komediálnou prehnanosťou presvedčivo ilustruje vnútorný chaos a spoločenské pomery totálne izolovaného národa vo vojne so všetkými. Úpadok morálky a hodnotového rebríčku je samozrejmý, a efekt na mladých ľudí, ktorí v tom vyrastajú, je prijatie zákona džungle. K slovu prichádzajú inštinkty mladého zvieraťa. Takže násilie, sex, drogy a zbrane.. v tak šialených kombináciách, že šokujú aj skúseného diváka. Subjektívne najznepokojujúcejší bol fakt, že som seriózne rozmýšľal, či v záverečnej replike, že aj tak obišli lepšie než tí, čo tu zostali, nemal hlavný hrdina náhodou pravdu.. ()

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Výstižná sonda do balkánské mentality. 1) Primitivní vnímání světa v balkánské mutaci vskutku sympatie k Srbům nevzbudí. Naštěstí nejsou všichni takoví...doufám... 2) Ale úcta a respekt k tvůrcům. Podobné postavy vůbec nechápu, natož abych je uměl tak výstižně ztvárnit. 3) Zaujali 17letý Milan Marič (Švaba, ten hezčí) a 18letý Dušan Pekič (Pinky s přerostlými zuby). ()

MartinNDL 

všechny recenze uživatele

Kdyby stejný film natočil jakýkoliv zahraniční tým s vlastním pojetím jugoslávské historie a povahy, dopadlo by to buď jako parodie nebo ošklivý stereotyp. Ovšem bravurní režie Dragojeviče a neuvěřitelně civilní hraní všech tří ústředních postav vytváří perfektní kombinaci ostrého a bezvýchodného dramatu rozvrácené země a zároveň udrží humornou rovinu tak, že se vzájemně vůbec nebijí. Není úplně jasné, zda se jedná o kritiku či obhajobu a nebo určitou sebelítost, ale nic to nemění na tom, jak realisticky a zároveň nadsazeně (ha? :-) ) je drsný devadesátkový Bělehrad vylíčen. Underground se může jít zahrabat, to Dragojevič by měl světu představovat Srbsko. ()

Zajímavosti (4)

  • Natáčanie filmu trvalo 78 dní. (ambron)
  • V roku 1998 vyhral film cenu Bronzový kôň za najlepší film na Štokholmskom filmovom festivale vo Švédsku a cenu FIPRESCI na filmovom festivale v gréckom meste Thessaloniki. (Marek1991)

Reklama

Reklama