Režie:
Sylvain ChometObsahy(1)
Unavený pařížský četník přežívá na pokraji chudoby a stravuje se především z odpadků odhozených turisty. Jednoho dne však spatří starou dámu, kterak usilovně krmí velký počet holubů. Ve vlastním zoufalství utkví mu v hlavě bizarní myšlenka. V přestrojení za ptáka, vlastně jen v obří holubí hlavě, dochází ke stařence pravidelně na návštěvy a nechává se od ní vykrmovat. Postupně však začíná ztrácet kontrolu nad svojí vlastní identitou... (Richie666)
(více)Recenze (37)
Krátký geniální groteskní příběh s melancholickou atmosférou a retro prvky by mohla zvládnout sezobnout širší divácká základna. (Autorův pozdější styl bývá spíše pro příznivce umění). Specifický humor, rukopis a precizní práce s klasickou animací s lehkostí ne/skrytě dávkuje různé symboly a kritiku. Karikuje, do jakých extrémů se až dá zajít (nejen v podobě konzumu, různých potřeb a obsesí). Děj má spád a celek protkává zvláštní satirická poetika, chytře promyšlené detaily a scény, francouzské prostředí i hudba. Každý si dle vlastního uvážení a ochoty něco najde, nebo ne/objeví další motivy a spojení. I kdyby neměl mít Chomet žádný jiný zářez, tak jeho animátorská práce je pro mozaiku řemesla významná. Malé mínus cítím, jak spojitost konzumu s Američany zde byla až didakticky přímočaře natlačena, sbedlo by mi více odlehčené symboliky, pokud už to tam autor chtěl mít. (Další krátké zamyšlení k tomuto snímku dám časem na profil do deníčku). ()
Kritika Ameriky a jej konzumného spôsobu života a jej vplyv na Európana, hlboko skrytí v príbehu o hlade, ktorý je zahnaný naozaj netradične. Chometova ručná animácia je komplexná, originálna, využíva správne načasovanie vtipov a obsahuje v sebe väčšiu hĺbku a emotívnosť ako máloktorá animovaná Európska tvorba. Film je dynamický, z krásnym prostredím a typickou francúzskou hudbou, ktorá z neho robí skrz na skrz Francúzsky film, z ktorého cítiť aj poetizmus aj dušu aj neodolateľnú krásu. Čo iného si tam nájdete je na vás. Nemyslím si, že by ste ale z toho boli nejako sklamaný. ()
Sylvain Chomet je génius, renesanční umělec, mistr animace a člověk s nekonečně bujnou fantazií. Jeho příběhy mají značně specifický humor, melancholickou atmosféru a jen tak mimochodem jsou originální a zároveň i dokonalé v každém myslitelném ohledu. Včetně jeho úchylky pro extrémně sympatické charaktery vypasenějších zvířat. Platí to i tomto krátkometrážním předchůdci Tria z Belleville. Jedno zda zrovna sledujeme snovou horrorovou vsuvku či vychytralý plán na obstarání obživy. Chomet totiž baví v každém okamžiku. Ano, jeho styl není pro všechny, ale který opravdový umělec je milován všemi, že? ()
Naprosto dokonalé retro, z ktorého melancholická atmosféra starých, farebných uličiek Paríža za doprovadu šanzónovej heligónky priam srší. Aj keby sa tam nič viac nedialo (nehrozí), tak na podobné obrázky mám jednoducho slabosť. A ako malý bonus rovnítko medzi amíkmi a holubmi. Sú tuční, otravní je ich všade ako maku a nie je z nich úžitku :) ()
Ale jo, tady mi Chomet sedl celkem hodně. Ty Američany tam sice nacpal hrozně na sílu (a to mám vtipy na účet USA rád), ale jinak mu ten bizarně-groteskní příběh funguje slušně, nehraje si na víc než může zvládnout, má podmanivou atmosféru, zajímavé nápady (a dokonce i jednu skvělou snovou scénu) i dobrou gradaci děje, bavil mě... Víc od toho není potřeba. 4* ()
Galerie (10)
Photo © Les Grands Films Classiques (GFC)
Zajímavosti (3)
- Rodina amerických turistů, která se objevuje na začátku tohoto snímku, se objeví i v Chometově celovečerním debutu Trio z Belleville. (DaViD´82)
Reklama