Režie:
Vladimír ČechScénář:
Jiří MarekHudba:
Dalibor C. VačkářHrají:
Karel Höger, Josef Bek, Otomar Krejča st., Oldřich Nový, Eva Kubešová, Josef Beyvl, Jaroslav Vojta, Svatopluk Beneš, Helga Čočková, Zdeněk Dítě (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Alibi na vodě navazuje postavami kriminalistů Tůmy a Líbala na předchozí dva filmy režiséra Vladimíra Čecha 105% alibi a Kde alibi nestačí, v nichž alibi podezřelých hrálo hlavní roli. Děj třetího záhadného případu je zasazen do atraktivního prostředí filmařů a manekýnek. Režisér Konrád chce natočit pátrání policistů v novém kriminálním filmu experimentální dokumentární metodou. Na opuštěném hausbótu na přehradě nechá „zmizet“ svou hrdinku a tajně natáčí práci policie. Pokus však skončí tragicky, dívka je skutečně zavražděna. Všichni podezřelí mají alibi, zde doslova „na vodě“. Řešení případu je však velmi vtipné a originální. Kromě Karla Högera a Josefa Beka v rolích vyšetřovatelů se ve filmu setkáme i s Oldřichem Novým v roli fotoreportéra, Otomarem Krejčou jako režisérem Konrádem, dále s Jaroslavem Vojtou, Svatoplukem Benešem a Josefem Beyvlem. (Česká televize)
(více)Recenze (102)
Na mě ten film vůbec nefungoval. Ani jako detektivka, ani jako film o filmu, ani atraktivní prostředí filmařů. Manekýnky už vůbec ne. Pár dobrých hlášek jsem sice zaznamenala, ale moc jsem se u nich nebavila. Možná mi vadila dvojice detektivů, protože ani pana Högera , ani pana Beka nemám zrovna v oblibě. Oldřich Nový mě nepřesvědčil, ta role mu podle mě nesedla. Zaujal mě jen pan Krejča. Přiznávám, že mě film nudil a nedokázala jsem udržet pozornost. Chtěla jsem vydržet až do konce a ten byl pro mě vysvobození. ()
Ani nevím, kde začít. Experimentální pokus nabourávající a vysmívající se tehdejším pokusům o nové filmařské přístupy (zde prvku cinema-verité), který sám zkouší rozdělený obraz, ale bez většího funkčnějšího prvku (a to ani jakožto výsměch). Herci, kteří hráli v předchozích filmech - Eva Kubešová hrála ve 105% seržantku VB, tady hraje herečku a přítelkyni režiséra, Nový hrál v Kde alibi nestačí správce hotelu v Karlových Varech, tady je za uměleckého fotografa, Marcela Martínková hrála laborantku výrobce léčiv v Kde alibi nestačí a zde hraje policistku, Menšík byl ve 105% alibi šamstr barmanky, zde je novinář... Nějak to nechápu. Celé mi to přijde zkrátka takové neukotvené - jako by to chtělo říct strašně moc, tváří se to sofistikovaně, i to pomrkává očkem na diváka, ale celkově člověk neví, na čem je. A ta homosexuální vložka měla krindapána znamenat co? Vsadím se, že právě proto musel vzniknout dialog o láhvi vermutu na hausbótu, aby to jako vypadalo, že Bek balí holky. Když jsme u hausbótu, magnetofon, který byl zhruba tři čtyři dny pod vodou, skvěle funguje? A na závěr zazní dokonce Tisíckráte pozdravujem tebe - já vím, že Loreta, ale i tak? Co tím závěrem s fotbalem a ukrytím se v Loretě chtěli autoři říct? Líbí se mi výprava, v podstatě film ve filmu, televizní zákulisí a Nového hláška, že hůř se fotí oblečení laureáti než neoblečené ženské. Zklamalo mne to a styl humoru jsem skutečně nepochopil a nesedl mi. Jsem ale rád, že si zde zahrál pan Vojta skvělou roli, vlastně poslední filmovou. A nikdo mi nevymluví, že mezi Otomarem Krejčou st. a hercem Vladislavem Benešem není podobnost rysů tváře - jako otec se synem. ()
Cliftoni Tůma s Líbalem potřetí v akci, která tentokrát zaujme svým lehkým nadhledem i tím, co postavy během dialogů dělají, aby řeč nestála (od holení břitvou až po hraní cvrnkacího fotbalu). Velké odezírací finále už krapet zavánělo kabaretem, ale i takové může být cinema verité.. Pozor, spoiler o velikosti Orlické přehrady! I když to kamera nezachytila, vsadím se, že padla věta: „Zavřete oči, potápím..“ ()
Panove Tuma a Libal uz nejsou tak formalni jako v 105% alibi, uniformu nechali zavrenou ve skrini na sluzebne a za lumpy se prohaneji jenom tak v kosili s kravatou,popripade v saku.Dokonce se schazeji po praci u jednoho z nich a popijeji whisky a griluji kure,upjatost zmizela.Detektivka je protkana spoustou dialogu,ktere jsou vesmes zabavne a pusobi zovialne.Nasel jsem jenom jeden tissi moment,kdy se detektivove projizdeji vesele na clunu i s podezrelymi a mavaji okoloprojizdejicim. Pan reziser na zacatku filmu s jeho cernymi brylemi a bonmoty by byl ode mne zatknut v prnich deseti minutach za jeho vystupovani.Zaver filmu je velmi dramaticky, rekl bych az prilis, scena pri ktere pan fotograf Oldrich Novy po svem usvedceni vstava ze zidle a bezi s rozpazenymi rukami srazit platno , na ktere se promita usvedcujici material,platno pada a fotograf pokracuje behem ke zdi na ktere bezi dej jako na promitaci plose je pritazena za usi.At mi nekdo opravi jestli v tomto filmu jsme nemeli poprve a naposledy moznost videt vousateho Vladimira Mensika, i kdyz mozna v nejake pohadce nevim.Dalsi mistr zde dostava jednu z vedlejsich roli rybare Lebedy a to pan Jaroslav Vojta. ()
Třetí a nejspíš nejzajímavější film s trojicí vyšetřovatelů Tůma, Líbal. Tentokrát jde totiž o originální pojetí, kdy se nejprve pohřešuje žena, která vlastně ve skutečnosti pohřešovaná být nemusí, aby se poté stala obětí vraždy. Sledujeme nejzajímavější prostředí a i vyšetřování. Přesto se vyšětřovatelé akorát pohybují mezi jednotlivými podezřelými sem a tam a film chvílemi trochu nudí. Za mě je nejlepší závěrečná pasáž byla ta, kdy hluchý Jaroslav Vojta odezíral. Právě prvorepubliková hvězda společně s Oldřichem Novým byli zajímaví herci tohoto dílu, kteří upoutají. Většina se objevuje ve více filmech a Nový jako vrah je vůbec zajímavá věc. A také Vladimír Menšík opět nechybí, ale objevuje se až v závěru. Ale celkově mě dvojice Karel Höger a Josef Bek bavila, pasovala k sobě a je škoda, že toho nenatočili víc. ()
Galerie (5)
Photo © Filmové studio Barrandov
Zajímavosti (12)
- Poté, co se vyšetřovatelé poprvé vyptávají rybáře Lebedy (Jaroslav Vojta) na loďce pod zámkem Orlík a odplouvají, můžeme v pozadí vidět nachystaný prám, kterým později vytahují hausbót na hladinu. (Jarek572)
- Vo filme boli na svoju dobu dosť odvážne erotické scény, no kvôli priamej intervencii vtedajšieho prezidenta Antonína Novotného boli vystrihnuté. (Raccoon.city)
- Když dvojice Tůma (Karel Höger) – Líbal (Josef Bek) vyslýchá vrchního v baru (Jiří Němeček), kde pracovala Zuzana Kroftová, zní v pozadí melodie „Černý stín v bílé tváři“, která zazněla v předchozím filmu Kde alibi nestačí (1961). (Robbi)
Reklama