Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Slavnou legendu o venkovské dívce, která slyšela boží hlasy a dokázala v rozvrácené Francii 15. století vnuknout slabému králi vůli po znovusjednocení země, sama vzburcovat vyčerpané královo vojsko a postavit se do první bojové linie, o dívce, již vítala celá Francie jako vytouženou Pannu orleánskou, není třeba blíže představovat. Známe ji jistě z mnoha literárních i filmových podob. Film, který natočili kanadští tvůrci na přelomu roku 1998/99 - převážně v českých exteriérech a na Barrandově, za velké účasti českého štábu - je dalším, zcela novým zpracováním této nesmrtelné legendy. Jako představitelku titulní role snad vůbec poprvé zvolili dívku téměř stejného věku - teprve sedmnáctiletou Leelee Sobieskiovou. Přestože je tak mladičká a na pohled nenápadná, má už za sebou několik filmových rolí a je doslova vycházející hvězdou. Její nevinná, ještě dětská tvář (která je prý podle dochovaných portrétů skutečné Johance až nápadně podobná) je doprovázena udivující odvahou (téměř všechny scény, včetně jezdeckých a bojových, točila sama) a hereckou suverenitou, takže chvílemi máte pocit, že sledujete skutečnou, historickou postavu Johanky z Arku.

Pro naše diváky je však zajímavá i skutečnost, že film se za podstatné účasti české produkce natáčel téměř celý u nás, v Čechách. Za čtyři měsíce náročného natáčení (často v krutých mrazech) se početný štáb přesouval mezi Křivoklátem, Pernštejnem, Chebem, Loktem, Landštejnem, Žebrákem a Točníkem. Na Barrandově vyrostly kulisy Johančiny rodné vesnice. V komparsu si zahrály stovky českých statistů, ale i našich zkušených, mezinárodně uznávaných kaskadérů, šermířů a jezdců. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (87)

Ronkar 

všechny recenze uživatele

Poetičtější, výpravnější a celkově reálnější ztvárnění než verze s Millou Jovovich. Historickou přesnost/nepřesnost soudit nemohu, ale svou funkci ikonického příběhu o lidské víře a přesvědčení, které jde proti většinové společnosti splňuje na výbornou. Leelee Sobieski jako panna Orleánská podává kvalitní výkon, působí věrohodně a má skutečné charisma. Kanadská herečka součaně nepostrádá něžnost, která k postavě Johanky neodmyslitelně patří. Stejně výborný je i Peter O'Toole v roli arcibiskupa, který Johanku soudí, ale to u herce tohoto formátu není překvapení. Kvality film vytasí především v poslední třetině u církevního soudu, který dokáže z diváka vyždímat emoce až na dřeň. Dějově výpravnější a zajímavější než Bessonova verze, včetně hereckého obsazení. Prozatím nejlepší filmové ztvárnění, kterému by jen slušel větší rozpočet na bitvy, jinak nevidím výrazné chyby. Silný příběh. ()

Radyo 

všechny recenze uživatele

Je pravda, že oproti Bessonově Johance měli tvůrci této podstatně skromnější rozpočet, čili výprava je tím pádem méně okázalá. Až na tuto "maličkost" ale ve všech ostatních aspektech strčí tato Johanka svou bohatší kolegyni hravě do kapsy. Vesměs neokoukané herecké tváře včetně pidiúčasti Kláry Issové, jakož i jiných českých herců, předvádí kvalitní výkony, dějově je tato verze tak nějak "pravděpodobněji" zpracovaná a co se týče bojových sekvencí, tak i v nich má překvapivě televizní verze navrch. Celkový dojem je tak více než dobrý. ()

Reklama

Lir 

všechny recenze uživatele

"Anjelský chlieb sa stáva chlebom ľudí..." Táto pieseň (Panis angelicus) v podaní Walesanky Charlotte Church zaznie počas jednej pohnutej bojovej scény a je úplne príznačná pre celý tento film. Čím? Úprimnosťou, to predovšetkým. Nijaké teatrálne či afektované trápnosti, "iba" autentický a čistý príbeh. Legenda, ale nie rozprávka. Skutočná, historická Johanka ("z mäsa a krvi"), Panna, svätica, vlastenka. Naplnené posolstvo. Tvorcovia dokonca dokázali film presvietiť aj odleskom toho, čo bolo dané vidieť a počuť len Panne. Príjemný, decentný závan nadpozemskosti. A teraz: Leelee Sobieski. Čím by bol tento film bez nej? Ktovie. Každopádne, ohromujúci zjav. V čase nakrúcania nemala ešte ani 17, teda vek Panny Orleánskej na vrchole jej pozemskej slávy v roku 1429. Životná rola. Prirodzený pôvab, podmaňujúci úsmev, nebojácna duša. Bola presne tou Johankou, ktorá kedysi uchvátila všetky (nielen) francúzske srdcia. Do kategórie "výnimočné" patria bez debaty aj dialógy - vďaka nim sa mohli až do emotívnej krajnosti rozvíjať vzťahové linky Jana - otec, Jana - Jean de Metz, Jana - kráľ Karol VII., Jana - kapitán La Hire a najmä Jana - biskup Cauchon. Toho stvárnil elektrizujúcim spôsobom Peter O´Toole. Končím slovami, ktoré šepká Johanka už v ohnivom zovretí: "...ďakujem, ďakujem..." Mimoriadne dielo a zaslúžené slzy. ()

monolog 

všechny recenze uživatele

Ani já se neubráním srovnání s Bessonovou Johankou. Asi jsem od tamté očekával to, co jsem od této dostal. Neboli historickou reálnost a ne mysteriózní kecy, historický film a ne psychologický profil trhlé dívčiny, a hlavně jsem nechtěl tak švihlou a hejblavou kameru, jako byla u Bessona a trošku lepší scénář. Tohle byl mnohem lepší film a mnohem skutečnější Johanka, za kterou bych byl ochoten do té války i možná jít (a to říkám jako člověk, který přiznává, že by si raději usekl ukazováček, než by šel do války). Takže se opět jednou ukazuje, že vždycky není lepší potěšení pro ortodoxního lumpa, koukat na vysokorozpočtové spektákly místo na levnější televizní snímky. Rozhodně tedy ne, když je režisérem Duguay. ()

Rami 

všechny recenze uživatele

Dle mého se jedná o nejlepší ztvárnění Johanky z Arku (o mnoho lepší a reálnější než její bohatší kolegině od Bessona). Kostými, výprava, děj, herci,... vše parádně zapadá a tvoří více méně historický film. Osobně váhám mezi 4 a 5 hvězdičkami, ale asi dám ty 4, protože mě příběh Johanky z Arky nikdy příliš nelákal (83%). ()

Galerie (12)

Zajímavosti (11)

  • Pro složité kaskadérské scény byli angažováni vyhlášení kaskadéři z České republiky a Slovenska. (Lynette)
  • "V bitvách byly scény, kdy koně padají v útoku. Proti nám pouštěli šípy a byla přesně určena místa, kde kůň padne. Musí se to vypočítat tak, aby se právě v tom místě střetl se šípy. ty jsou duralové, s gumovými špičkami a při  dopadu se bortí. Vypouštějí se z trubek, najednou jich letí asi sto padesát," řekl kaskadér Martin Hanuš. (JOhanka.1412)
  • Brnění kaskadérů bylo vyrobeno z kůže, meče a přilby byly kovové, připraveny byly i verze z plastu či gumy. (JOhanka.1412)

Reklama

Reklama