Režie:
Charlie ChaplinHrají:
Charlie Chaplin, Edna Purviance, Lloyd Bacon, Eric Campbell, Albert Austin, Charlotte Mineau, Leo WhiteObsahy(2)
Charlie, ktorý pracuje ako požiarnik, je zaľúbený do dievčaťa. ktoré jej otec však už prisľúbil jednému z jeho kolegov ako odmenu za to, že v rámci príprav poistného podvodu nechá zhorieť jeho dom. Omylom však zapáli svoj dom a jeho dcéra sa z neho nemôže dostať von. Nápadníci tak môžu ukázať, ako veľmi ju milujú a čo všetko sú ochotní pre ňu obetovať. (STV)
(více)Recenze (28)
Televízny, ani nie 10 minútový, zostrih obsahuje to, na čom sa diváci najviac zabávajú: smršť smiešnych kopancov, pádov a úderov. Zápletka s falošnou poistnou udalosťou vypadla, resp. bola zredukovaná na nezrozumiteľné minimum. Po rokoch som videl celú, takmer polhodinovú verziu. Stále je možno povedať, že ide o kopancovú show, no aké také miesto tam má i dej a reflexia potrebnosti a skutočnej akčnosti požiarnikov. Hodnotenie však ostáva rovnaké, pretože tieto zložky zanikajú v niečom, čo mi nikdy príliš vtipné nepripadalo. To jest: nakopať niekomu poriadne riť. Domodra kohosi skopať, poškodiť kostrč, obriať mu hlavu vriacou polievkou a ešte sa na tom rehotať do popuku. ()
„Drobný človíček pronásledovaný obrem vzbuzuje vždycky sympatie" To bylo Chaplinovo motto v začátcích kariéry. Zde je to jasně vidět na konfliktu s hromotluckým velitelem hasičského sboru. Film se většinu času pohybuje v klasických mantinelech grotesky s pády a kopanci. Pro Chaplina jsou to stále začátky jeho slibně se rozvíjející kariéry. Už zde se ale objevje jeho tradiční motiv lásky k dívce svého srdce. Hasičské zásahové vozidlo z roku 1916 je opravdu stylové. Jo tenkrát ještě hasiči zachraňovali lidi při požárech. Dnes už je to spíš o stříhání plechů při autonehodách. ()
Možná je to tím, že když divák ochutná pozdní Chaplinova díla, přijdou mu ta starší tak nějak pytlká. Na druhou stranu, kdyř člověk ví, že nemůže očekávat ždáné hlubší poselství, ale "jen" legraci, dá se u filmu solidně pobavit. Na Chaplinovo filmech se mi líbí, že téměř v každém je něco originálního, co jinde není. Zde třeba balancování s talíři, či couvání s koni. Jinak je však film zastíněn pozdější tvorbou. ()
Chaplin je prostě mimický a pohybový machr a tady své schopnosti rozjíždí na plný koule, viz. např. koketní flirtující pohledy na Ednu Purviance, či jeho takřka vítězný taneček v patře. Samozřejmě nechybí spousta klasických gagů - kopance, pády, a překvapivě rány sekerou do nohou a hlavy - točit to dneska a trochu realističtěji, asi by z toho bylo dobré gore. A k tomu vždy perfektní Eric Campbell u něhož v každé chaplinovce vždy jako první kontroluju jeho úpravu vousů, tady to bylo teda dost dobrý. ()
CHAPLINA považujem za najvýraznejšiu kinematografickú osobnosť 20. storočia, a tak by teda nebolo od veci, dať si jeho kratšie veci, už keď je taká možnosť... Vidieť ho, ako extra nešikovného hasiča na požiarnej stanici, ktorý až také NEMEHLO v skutočnosti nie je, pretože dokáže zachrániť jeden ľudský život opačnému pohlaviu, po ktorom pasie, je vskutku niečo naprosto fascinujúce. Mám taktiež vo veľkej obľube, keď majster aj sám režíruje, a tak má dokonalý prehľad na pľaci. Týchto krátkych filmov nakrútil kvantum, tento nehodnotím, ako najlepší z nich, nemá k tomu síce ďaleko, ale taktiež sa mi zdá, že to postupne stráca švih. Stále sa jedná o vysoký nadštandard. ()
Galerie (7)
Photo © Lone Star Corporation
Reklama