Reklama

Reklama

Kočka na rozpálené plechové střeše

  • USA Cat on a Hot Tin Roof (více)
Trailer

VOD (1)

Obsahy(1)

Podle stejnojmenné divadelní hry Tennesseeho Williamse natočil v roce 1958 Richard Brooks slavný film nominovaný na šest Oscarů. Vypráví o složitých a komplikovaných vztazích uvnitř jedné jižanské rodiny zámožného pěstitele bavlny, jehož oslava narozenin se zvrhne v erupci výčitek a odhalování dlouho skrývaných tajemství a pocitů. Ústřední dvojicí je syn Brick (P. Newman) s ženou Maggie (E. Taylorová), co se utápí v hluboké manželské krizi. Brick neskrývaně opovrhuje svou ženou a celé dny jenom nezřízeně pije a trudomyslně vzpomíná na svou minulost. Frustrovaná Maggie je zase ničena neopětovanou láskou Bricka, stejně jako rodinou svého švagra (J. Carson), jejichž pět malých ratolestí ji neustále vytáčí, ale také jí připomínají, že je bezdětná. Hlava celé rodiny Pollittů, které již nikdo neřekne jinak než Velký šéf (B. Ives), se v tento den vrací z vyšetření přímo na svou oslavu narozenin s vědomím, že je zcela zdráv. Pravda je však taková, že nemá nejmenší šanci na uzdravení a doktor mu úmyslně lhal, aby alespoň svůj poslední čas strávil v poklidu. Blížící se spory o dědictví se tak brzy stanou další rozbuškou na již tak napjaté rodinné oslavě. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (302)

kinej 

všechny recenze uživatele

Trošku mě překvapuje velmi vysoké hodnocení, které se tomuhle filmu dostalo. Ano, je to poutavý film postavený na dobrých hereckých výkonech. Ale při jeho sledování jsem měl nejdříve neurčitý pocit, že hra Tennesee Williamse zoufale zestárla a ztratila na aktuálnosti. V průběhu děje, kdy se začínají odkrývat temná zákoutí životů postav, jsem ale nabýval stále silněji na dojmu, že film neříká vše. A nemyslím tím nějakou techniku ve smyslu špičky ledovce. Z příběhu očividně někdo vypáral něco podstatného a nejspíš tím tak nešetrně narušil křehkou dějovou logiku předlohy. A pak to čtu: cenzura narážek na Brickovu homosexualitu. přesně tohle zjištění zapadlo do názoru, který jsem si udělal. Z nazančeného milostného trojúhelníku tak zbyl jen nereálný blízký vztah 3 lidí. Navíc děj podezřele inklinuje k happy endu, prozření (ono zmiňované kliknutí), že to také v rámci kontextu působí dost nepatřičně. Není to chyba herců, možná ani režiséra, ale film má dle mého názoru silné mezery v logice. Kdyby existovali někde ulité cívky s necenzurovanou verzí, věřím že by s při stejné konstelaci lidí mohlo jednat o vyjímečné dílo. Ale takhle rozhodně ne. ()

novoten 

všechny recenze uživatele

Marně pátrám v paměti, kdy jsem naposledy viděl tak funkční a přitom dokonale nenásilnou moralitu. A přitom když jsem se zadíval do rozvíjejícího se příběhu zdánlivě marnivé Taylorové a z neznámých důvodů zapšklého Newmana, rozhodně bych nečekal závěrečný citový apel na diváka ve smylu "Je důležité si umět v rodině věřit a mít se upřímně rád." V tomhle filmu je totiž překvapivě hodně věcí nepředvídatelných a přestože se vlastně jedná jen o dlouhý dialog s měnícími se aktéry a střídavou pozorností pro hlavní postavy, neměl jsem šanci odtrhnout oči od dění na obrazovce. Díky Ivesově charizmatu a Newmanově opileckému žáru v očích tahle geniálně vygradovaná zápletka získala body na všech frontách. ()

Reklama

Cival 

všechny recenze uživatele

Ta pochopitelná, ale mě přesto nepříjemná divadelnost, mi celou první půlku lezla na nervy - zvlášť když přecházela až v přepjatou teatrálnost, kdy jsou nepřirozeně vyčištěné, přespříliš zinscenované a vždy dokonale vypointované promluvy podporovány údery blesků a hromobitím. Až Newmanovo "prokecnutí" tátovi mě vtáhlo, protože s tímhle silným motivem v zádech (kdo by se těšil na smrt) může Brooksovo drama skvěle vygradovat. Takže stále živé dílko. ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

"Mám rada deti, ale vychované..." Ja zas mám strašne rád tento film. Taký nádherný a talentovaný pár ako P. Newman a E. Taylor len tak nenájdete. Film je takmer výlučne konverzačný, ale je neuveriteľné ako ma dokáže prikovať aj po x-tej repríze. Scény Newman-Taylorová sú magické a sexy, pritom tak jednoduché. Božsky zafungovala chémia a ich dialógy a hádky počúvam s otvorenými ústami. Scény rozhovoru s "Big dadym" - Newmanovým otcom, boli o čosi slabšie, ale stále výborné. Ako celok právom jeden z najlepších kúskov starého , dobrého Hollywoodu a nezabudnuteľný film. Je možné, že niektoré mladšie páry zapochybujú, či mať deti. "Bezkrké zrúdičky" idú občas riadne na nervy, ale kto si ako vychová, tak má... Pokiaľ viem, zremastrované blueray je na svete, dostupné i u nás od Magic box, takže už len počkám na priaznivejšiu cenu a určite si ju kúpim a vychutnám v plnej kvalite. Jednoznačne uprednostňujem titulky, ale každé pravidlo má svoju výnimku. V tomto prípade je starší český dabing jednoducho neprekonateľný. 100%. ()

castor 

všechny recenze uživatele

Komorní drama o znesvářené rodině dává navýsost vyniknout skvělým hercům. A já se klaním. A to i přesto, že tuhle intenzivní smršť Williamsových dialogů všichni velmi dobře známe. Pětašedesáté narozeniny despoticky vládnoucí hlavy rodiny nabídnou vyhrocené slovní přestřelky, kde se dá atmosféra opravdu krájet. Celému osazenstvu vládne hysterická Maggie, jejíž ženský půvab přehlíží užírající se Brick, nesmířený se vztah k otci raději sahá po flašce. Rodinný dialog par excellence. ()

Galerie (88)

Zajímavosti (17)

  • Film měl být původně natočen černobíle, ale vzhledem k všeobecně známé divácké slabosti pro Elizabeth Taylor (Maggie) a modré oči Paula Newmana (Brick) se film natočil barevný. (Kulmon)
  • Studio MGM mělo o obsazení filmu od počátku jasno – Maggie Pollitt bude hrát Elizabeth Taylor a jejího manžela Bricka Montgomery Clift. Byla to sázka na jistotu, jelikož tento pár si získal diváky už v Místě na výsluní (1951). Jenže Clift roli odmítl. Domníval se totiž, že postava Bricka je „implicitně homosexuální“, a ačkoliv v Hollywoodu všichni o Montgomeryho orientaci věděli, herec nechtěl riskovat, že ho konzervativní americké publikum v takové roli nepřijme. (Pavlínka9)
  • Kvůli odstraněným náznakům Brickovy (Paul Newman) homosexuality, které se objevily v původní divadelní hře, odmítl film režírovat George Cukor. (Kulmon)

Reklama

Reklama