Režie:
George Roy HillScénář:
David S. WardKamera:
Robert SurteesHrají:
Paul Newman, Robert Redford, Robert Shaw, Charles Durning, Ray Walston, Eileen Brennan, Harold Gould, John Heffernan, Dana Elcar, Jack Kehoe, Dimitra Arliss (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Z jedné z kanceláří mafiánského bosse Doyla Lonnegana odchází poslíček s tržbou 11 tisíc dolarů, kterou má doručit do Chicaga. Na cestě k taxi je ovšem svědkem fiktivního přepadení a nabídne pomoc. Starý zraněný černoch žádá, aby odnesl peníze na jednu adresu. Muž cítí, že by si mohl krásně přivydělat, ale až v taxi zjistí, že byl podveden a oloupen. To se podařilo dvěma podvodníkům Johnnymu Hookerovi a Lutheru Colemanovi, kteří ani ve snu netušili, koho to vlastně okradli. Večer se sejdou u Luthera, kde si rozdělí uloupené peníze. Luther se rozhodne skončit s podvody a Johnnymu dá adresu falešného hráče pokeru Henryho Gondorffa, který by ho mohl naučit velké věci. Když se Hooker vrací domů, sbalí ho chamtivý detektiv Snyder, který už ví, co udělali a komu ty peníze vlastně patřily. Za mlčení požaduje dva tisíce dolarů. Hooker mu dá tisíc falešných dolarů a pak se rychle vrací k Lutherovi, ale je pozdě. Lonneganovi lidé Luthera zabili. Johnny se rozhodne pomstít Lutherovu smrt a společně s Henrym naplánují léčku, při které by měl být Lonnegan definitivně zničen. (TV Nova)
(více)Videa (3)
Recenze (932)
Moc jsem tomu nevěřil, ale když už jsem se konečně s tímhle Stingem seznámil, musím říct, že mě opravdu nenapadá jiný "con artist" film, který by takhle dokonale šlapal v takhle dokonalém retro stylu. Na tom stylu má nemalou zásluhu nestárnoucí Scott Joplin, jehož asi nejslavnější ragtime výborně zpracoval (spolu s celou hudební stránkou filmu) legendární Marvin Hamlisch. Děj nemá smysl rozebírat, protože právě o něj jde, takže řeknu jen, že takhle dobrý twist v době swingu byl po zásluze oceněn Zlatým Plešounem za původní scénář (ačkoliv, nakolik byl původní, to vědí jen účastníci toho mimosoudního vyrovnání ze 76. roku;)). Je radost se na to dívat kvůli tomu jak to vypadá, je radost se na to dívat kvůli tomu kdo a co tam hraje, je radost to poslouchat, takže ano, tenhle kousek filmové historie bude patřit k mým oblíbeným. 90% ()
George Roy Hill se po čtyřoskarovém úspěchu u filmu BC&SK rozhodl opět zaměstnat dva největší sympaťáky Hollywoodu, Paula Newmana a Roberta Redforda, do tohoto filmu, nesoucího se v podobném duchu. Oproti většině současných krimikomedií oplývá velice inteligentním a decentním humorem a silným příběhem, který vlastně až moc veselý není. Komedii z něho dělá pouze pár vtípků a závěr. A závěrečná pointa je naprosto dokonalá, která si nic nezadá s fotografií v závěru BC&SK. Nádherný film, jen se nemohu za žádnou cenu rozhodnout, který ze dvou největších režisérových majstrštyků je lepší. A proto je řadím na stejnou příčku. 100%. ()
Slavný film, šťastné spojení dvou legend Redforda a Newmana a jeden dokonalý plán, vysoustružený genialitou a pomstou. Člověk si při jeho sledování nemůže nevzpomnět na spousty jeho epigonů (k nejslavnějším patří trojdílná série Dannyho parťáci). Kdybych mu měl něco vyčíst, byla by to až přílišná soustředěnost na hlavní dějovou linii - ve filmu totiž nenaleznete ani jednu podzápletku, na začátku je vám jen zběžně představen motiv jednání postav (vražda Johnnyho parťáka) a potom už se celé dílo soustřeďuje na přípravu, komplikace a vyústění hlavního chodu filmu, konečnému Podrazu. Má to své výhody, uznávám, ale mě je přece jenom milejší, když je hlavní dějová linie míšena a ozvláštňována těmi menšími, vedlejšími. 80% ()
Podraz je děsně jednoduchej film, který má v sobě dost silnou sympatickou dvojici, která perfektně spolupracuje a z obyčejného příběhu dělá něco extra, i když mě ale mrzelo, že vlastně celou dobu film jde po jasně dané čáře, a nehodlá nijak odbočit. Příběhovou linii má jasně vymezenou a za tou prostě jde až do samotného závěru. Film to určitě není zlý, podporuje ho výborná tehdá určitě nadčasová muzika a hodně hezky se na něj kouká, až jsem si občas uvědomil, že se na obrazovku jak debil uculuju, a o tom to asi je. Natočit jednoduchý film se silným hereckým štábem, tak aby se to líbilo, a na tehdejší dobu to určitě muselo stát za to. I dneska se nad tím kdekdo pozastaví, protože na takovéhle filmy se určitě nezapomíná. V té době američané točili dle mého názoru takové ty klasické americké filmy, ze kterých to bylo děsně vidět, že je z ameriky, u tohodle ten amerikanizmus zas tolik nevidím, spíš tam vidím to velikášství, za kterým si stojí a to mu hodně sluší, plus má překrásně vykreslenou atmosféru tehdejší doby, a to se také nepodaří kde komu. Supr film, kde nebýt tak jasného průběhu, určitě bych neváhal s plným počtem. Zas tak geniální mi to popravdě totiž taky nepřišlo. ()
A - atmosféra, B - bravurně natočené, C - cejchováno bezchybnou hereckou spoluprácí Newmana s Redfordem, comeback těchto dvou do společného snímku, D - dabing není originál!, Ď - děj - perfektní, E - excelující herci, F - film s velkým F, G - Gondorff, H - Hooker, Ch - charisma hlavního dua, I - ideální interiéry, J - jednoduchost, vše má svůj prostor, čas, žádná překombinovanost, K - kapitoly (film jakoby rozkapitolován, podobně jako u Tarantina), L - Lonnegan, M - majstrštyk režiséra, herců a ostatních tvůrců, N - Newman, O - Oscar (7), P - poker, Q - quantum pohody X napětí, R - retro, Ř - říhnutí Gondorffa při pokeru ve vlaku, S - Scott Joplin (1867-1917) - ragtime The Entertainer, Š - šmrnc, herecká dvojice N & R dávají snímku nezapomenutelný šmrnc, T - triky, The Sting, The Entertainer - ragtime S. Joplina instrumentován do orchestrální podoby Marvinem Hamlischem, U - unikát ve svém žánru, V - vlaková scéna je jednoduše okouzlující, W - 0, X - 0, Y - 0, Z - zábava! Závěr - fenomenální! Zajímavost: Henry Gondorff, Paul Newman, se ve filmu objeví až v čase (přibližně) 25:30. ()
Galerie (151)
Zajímavosti (39)
- Paul Newman alias Henry Gondorff se vedle hlavního hrdiny Johnnyho Hookera (Robert Redford) objeví na scéně až po 25 minutách. (cheyene)
- Původně byla role Lonnegana (Robert Shaw) nabídnuta Richardu Boonovi. Herec se však nakonec s tvůrci nedohodl. Dalším osloveným byl Oliver Reed, který roli odmítl, ovšem později postavu ztvárnil v pokračování Podraz II (1983). Další přicházel do úvahy Stephen Boyd. Robert Shaw tak byl až čtvrtou možností. (žvanimírek)
- Henry Gondorff mal byť pôvodne skôr epizódnou postavou a počítalo sa pre ňu s Petrom Boyleom. (classic)
Reklama