Režie:
George Roy HillScénář:
David S. WardKamera:
Robert SurteesHrají:
Paul Newman, Robert Redford, Robert Shaw, Charles Durning, Ray Walston, Eileen Brennan, Harold Gould, John Heffernan, Dana Elcar, Jack Kehoe, Dimitra Arliss (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Z jedné z kanceláří mafiánského bosse Doyla Lonnegana odchází poslíček s tržbou 11 tisíc dolarů, kterou má doručit do Chicaga. Na cestě k taxi je ovšem svědkem fiktivního přepadení a nabídne pomoc. Starý zraněný černoch žádá, aby odnesl peníze na jednu adresu. Muž cítí, že by si mohl krásně přivydělat, ale až v taxi zjistí, že byl podveden a oloupen. To se podařilo dvěma podvodníkům Johnnymu Hookerovi a Lutheru Colemanovi, kteří ani ve snu netušili, koho to vlastně okradli. Večer se sejdou u Luthera, kde si rozdělí uloupené peníze. Luther se rozhodne skončit s podvody a Johnnymu dá adresu falešného hráče pokeru Henryho Gondorffa, který by ho mohl naučit velké věci. Když se Hooker vrací domů, sbalí ho chamtivý detektiv Snyder, který už ví, co udělali a komu ty peníze vlastně patřily. Za mlčení požaduje dva tisíce dolarů. Hooker mu dá tisíc falešných dolarů a pak se rychle vrací k Lutherovi, ale je pozdě. Lonneganovi lidé Luthera zabili. Johnny se rozhodne pomstít Lutherovu smrt a společně s Henrym naplánují léčku, při které by měl být Lonnegan definitivně zničen. (TV Nova)
(více)Videa (3)
Recenze (932)
Ano, vím, že je to naprosto jiný žánr a že kromě herců a režiséra spolu ty filmy nemají nic společného, ale Butch Cassidy a Sundance Kid se mi prostě líbí více. Podraz je dobrý film, to nepopírám, jenže zapůsobil by na mě ještě více, kdybych ten "závěrečný podfuk" neuhodl hned, jak s ním oba pánové začali. Žádné "týýýjo" se tedy nekonalo... ()
Nejvýše vyzdvihnout si bezesporu zaslouží atmosférická hudba, která je nyní v mých očích s tímto filmem tak úzce spjata. Příběh několika zručných podvodníčků mi vážně sedl, navíc když jsem nedávno dočetl podobnou knihu od Scotta Lynche, jejíž děj byl ale situován do fantasy města ne nepodobného Benátkám. Paul Newman budou spolu s Robertem Redfordem navždy patřit mezi nejvýraznější a nejzapamatováníhodnější hollywoodské ikony, a tento film je zářivým příkladem toho, proč tomu tak je. Charisma obou zmíněných sálá už jen z průvodního plakátu ke snímku! Zase tolik se mi výtvor George Roye Hilla ale nelíbil - a nějaké mušky bych také dokázal najít - abych mu udělil maximální rank. Především mne překvapilo, že snímek hodně stojí na výborných hercích na úkor napínavých momentů. Jsou zde spíše scény, ve kterých jsem byl svědkem promyšleného plánu a sledování jeho realizace, a ani to nezabránilo občasnému pocitu, že režisér mohl sem tam popohnat kameru a něco málo vynechat. Za sebe musím Podraz ohodnotit jako excelentní divadlo sympatických zlodějíčků a jejich ďábelského plánu, od kterého jsem čekal malinko větší šmrnc. ()
"Co jsem měl dělat? Říct před ostatníma, že švindluje líp než já?" Poctivej podraz ze starý školy je dokonalej. Tohle mě prostě neomrzí. Kdykoli se stanu svědkem toho, jak Gondorff začíná kout pikle na Lonnegana, tak usednu, připravím si nějakou tu pochutinu, zaposlouchám se do skvělý muziky a užiju si to. Je to prostě plný elegance, vtipu a takovýho vnitřního klidu. V Gondorffovejch šibalskejch očích je totiž jasně napsáno, že ho nemůže rozhodit FBI, mrtvoly, nájemní vrazi ani úplatnej polda. A když to nerozhodí jeho, tak mě taky ne. Až bude chtít najednou oškubat Muska s Gatesem a Zuckerbergem, tak mu přitom klidně podržím klobouk. ()
Moc jsem tomu nevěřil, ale když už jsem se konečně s tímhle Stingem seznámil, musím říct, že mě opravdu nenapadá jiný "con artist" film, který by takhle dokonale šlapal v takhle dokonalém retro stylu. Na tom stylu má nemalou zásluhu nestárnoucí Scott Joplin, jehož asi nejslavnější ragtime výborně zpracoval (spolu s celou hudební stránkou filmu) legendární Marvin Hamlisch. Děj nemá smysl rozebírat, protože právě o něj jde, takže řeknu jen, že takhle dobrý twist v době swingu byl po zásluze oceněn Zlatým Plešounem za původní scénář (ačkoliv, nakolik byl původní, to vědí jen účastníci toho mimosoudního vyrovnání ze 76. roku;)). Je radost se na to dívat kvůli tomu jak to vypadá, je radost se na to dívat kvůli tomu kdo a co tam hraje, je radost to poslouchat, takže ano, tenhle kousek filmové historie bude patřit k mým oblíbeným. 90% ()
A - atmosféra, B - bravurně natočené, C - cejchováno bezchybnou hereckou spoluprácí Newmana s Redfordem, comeback těchto dvou do společného snímku, D - dabing není originál!, Ď - děj - perfektní, E - excelující herci, F - film s velkým F, G - Gondorff, H - Hooker, Ch - charisma hlavního dua, I - ideální interiéry, J - jednoduchost, vše má svůj prostor, čas, žádná překombinovanost, K - kapitoly (film jakoby rozkapitolován, podobně jako u Tarantina), L - Lonnegan, M - majstrštyk režiséra, herců a ostatních tvůrců, N - Newman, O - Oscar (7), P - poker, Q - quantum pohody X napětí, R - retro, Ř - říhnutí Gondorffa při pokeru ve vlaku, S - Scott Joplin (1867-1917) - ragtime The Entertainer, Š - šmrnc, herecká dvojice N & R dávají snímku nezapomenutelný šmrnc, T - triky, The Sting, The Entertainer - ragtime S. Joplina instrumentován do orchestrální podoby Marvinem Hamlischem, U - unikát ve svém žánru, V - vlaková scéna je jednoduše okouzlující, W - 0, X - 0, Y - 0, Z - zábava! Závěr - fenomenální! Zajímavost: Henry Gondorff, Paul Newman, se ve filmu objeví až v čase (přibližně) 25:30. ()
Galerie (151)
Zajímavosti (39)
- Ve filmu byl použit stejný interiér jako ve filmu Návrat do budoucnosti (1985). (Kulmon)
- Roli Johnnyho Hookera (Robert Redford) odmítl Jack Nicholson a Warren Beatty. (Kulmon)
- Scenárista David S. Ward odmítl producentovi prozradit konec filmu, dokud si nepřečte celý scénář. (Karlos80)
Reklama