Režie:
Paul Thomas AndersonScénář:
Paul Thomas AndersonKamera:
Robert ElswitHrají:
Philip Baker Hall, John C. Reilly, Gwyneth Paltrow, Samuel L. Jackson, Philip Seymour Hoffman, F. William Parker, Melora Walters, Robert Ridgely (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Sydney umí počítat tak možná do šesti, protože víc čísel na kostkách není. Jeho ruce jsou jemně vycvičené na všechny způsoby hazardní hry a v očích mu svítí dolary, sotva se ráno probudí. Rád by předal své zkušenosti někomu mladšímu, a tak začne v hráčském doupěti uprostřed Nevady pořádně školit Johna. Mimo něj se ještě stará o Clementine, mladou a krásnou prostitutku, která se snaží s jeho pomocí poznat tu hezčí stránku života. Jen slepý by přehlédl, že Clementine a John k sobě začali cítit něco víc, než jen přátelskou náklonnost. Jedna láskyplná noc se ale nešťastně zvrtla v otřesný šok, ze kterého bude těžké se probrat. Zvlášť tehdy, když John začne tušit strašné tajemství, které skrývá Sydney. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (60)
Český název mi přijde zavádějící, protože o hráčství tu až zas tak nejde. Film byl evidentně pořízen za pár šupů, ale má aspoň vlastní ksicht. Scénář dlouho a dobře pracuje s tajemstvím, všechny scény jsou rozehrány mezi jednou až čtyřmi postavami, většinou v interiérech, tempo je pomalé, hudba nezvyklá a Philip Baker Hall v hlavní roli perfektní (70%). ()
Andersonovi se kolem poloviny filmu začne rozpadat dramatická struktura ( podobně jako u Boogie Nights, to byl ale film s mnohem atraktivnějším tématem :)), efektní zkratkovitost a švih ustupuje zbytečně dlouhým sekvencím a celý film se rozbředává. I díky postavám, do kterých "není vidět" a tak působí odcizeně. Formální stránka u Andersona tradičně povedená a poslední třetina ( feeling a Sam Jackson tu hraje snad nachlup to samé ) jako by byla vytržená z Jackie Brown, podobnost musí vidět i slepý. Jenže ve skutečnosti je to naopak. Jackie Brown se odkazuje na Tvrdou osmu, ta vznikla o rok dřív. Jako debut určitě stojí za pozornost a Andersonův styl tu vidět určitě je. ()
Celovečerní debut mého oblíbence PTA ještě přirozeně nedosahuje takové vyzrálosti a dějové ucelenosti jako následující Boogie Nights nebo Magnolia, nicméně už zde lze najít zárodky Andersonova vypravěčského mistrovství a zejména ohromně vyvinutou intuici pro výběr herců. Dějově je to něco mezi tarantinovkou a coenovkou, po formální stránce jde o poctivý devadesátkový film s nezaměnitelnou hudbou a atmosférou. [65%] ()
Anderson natočil ako jeden zo svojich prvých filmov povedzme že typického predstaviteľa americkej nezávislej produkcie. Prekvapiho ho neodmietli veľké hviezdy, takže sa film dostal do širšieho povedomia divákov. Ťažko hladať v trilerovom scenári realistickosť, je to žánrový film, ktorý zrejme hľadal inšpiráciu aj u Tarantina. No a taktiež nie je tak preafektovaný, ako Magnolia. Videl som ho dvakrát. ()
Hodně zajímavý Andersonův debut, který mě bavil hlavně ve své první půli, která dokonale vystihovala atmosféru kasín a dobré hry. O postavách se to navíc člověk dozví jen to co potřebuje, což je v tomhle filmu docela plus. Škoda jen, že v druhé půlce, se tam Anderson pokouší namáčknout cosi jako příběh a to už tak úplně nefunguje. Režie je ale pořád výborná a herci jsou bezchybní (vedle famózního Halla zaujme hlavně mladý John C. Reilly). ()
Galerie (19)
Photo © SPTI
Zajímavosti (10)
- Podľa Philipa Bakera Halla, Philip Seymour Hoffman improvizoval väčšinu svojich scén. (Bilkiz)
- Keď sa Jimmy (Samuel L. Jackson) a Sydney (Philip Baker Hall) stretnú, Jimmy spomenie, že pozná Sydneyho priateľov Floyda Gondolliho a Jimmyho Gatora. V ďalšom filme Paula Thomasa Andersona, Hriešne boogie (1997), Philip Baker Hall hrá Floyda Gondolliho. V Andersonovom nasledovnom filme Magnólia (1999) hrá Philip Baker Hall Jimmyho Gatora. (Bilkiz)
- Paul Thomas Anderson v komentári na DVD priznal, že sa mu niekoľkokrát úspešne podaril trik s cenníkmi v kasíne zobrazený vo filme. (Bilkiz)
Reklama