Scénář:
Tom LauKamera:
Tom LauHudba:
Siu-Lam TangHrají:
Melvin Wong, Robert Hung, Yat-Fei Wong, Teresa Ping Ha, Yung-sheng Pan, San Tai, Hung Che, Ngai-Tik Man, Sek-Aau CheungRecenze (15)
Tŕnistá je cesta priaznivca žánru desu a hnusu, ktorý sa necháva, tak ako ja, inšpirovať pri výbere tunajšími hodnoteniami. Nie je to prvý raz, keď som si zadovážil titul zabalený v peknej červenej farbičke s vysokým percentuálnym priemerom a po zhliadnutí pocítil trpké sklamanie, i keď pripúšťam, že vždy sa jednalo, rovnako ako pri tomto filme, o titul, ktorý mal len pár hodnotení. K filmu stačí bez úskokov a tyranie na rovinu napísať, že ide o krásnu ukážku lacného braku, ktorý jednak nie je desivý a o nejakom budovaní atmosféry taktiež môžeme hovoriť iba vo veľmi ironickej rovine. Zvlášť prvých 30 minút sa snímka akoby nevedela naplno poddať žánru, ktorý má byť v jej prípade dominantným, až na pomerne zručnú zahajovaciu scénu, ktorá mi navodila očakávania spôsobené sledovaním raných expertov na inakosť a anatomické deformácie (Lyncha a Cronenberga). Je to jediná scéna, ktorá obsahuje nepríjemnú, tiesnivú auru neznáma. Vrcholom však mohla byť sekvencia so zhoreným ženským telom, v ktorom sa nachádza stále živý plod, vtedy sa opätovne manipuluje s divákovou fantáziou a vzťahom k bizarným predstavám, no jej vyústenie je tak stupídne, že si tvorcovia odo mňa vyslúžili iba ďalší uštipačný úsmev (nie, Eraserhead je skutočne iná liga). Zvyšný materiál je už len hlúpučký a naivný zombie chaos, v ktorom sú scény ako trhanie uší alebo smrť na latríne opätovne len na smiech, čo predpokladám byť nemali, pretože o adekvátnej splatterovej zábave sa tu baviť rozhodne nemôžeme ani omylom. ()
Špičková, nářezová asijská horrorová jízda!!! Myslel sem, že se bude jednat o nějaký klasický CAT III exploitation, ovšem dostal jsem skutečně nefalšovaný horror, kde děj ustupuje horrorovému materiálu všeho možého druhu a sype na diváka jednu hrůznější scénu za druhou a aby toho nebylo málo, tak ještě jednu odpornější scénu za druhou ... Tohle je fakt nářez ... Hlavní hrdina si přivede domů dívku, která spí na jeho posteli. V bytě má ukradenou sošku, prokletou temným kouzlem a naplněnou popelem ze spáleného potratu. Tato socha v noci ožije, ženu znásilní, ta otěhotní, později s tímto mužem chce svoji situaci vyřešit potratem u nějakého šíleného felčaře (jedna z mnoha extrémních scén ...), odsud však uteče, nakonec se s mužem vybourají v autě a ona v něm uhoří za živa. Na muže jen stačí vřískat, že se mu po smrti pomstí ... Už v tuto chvíli je film neuvěřitelně pekelně rozjetý, ale to pravé peklo nastane, až se mrtvola uhořelé ženy a její plod dostanou znovu "na svět". Excelentní hrůzné masky, šílené temné scény, zatemnění do modra jako v klasických cat III exploitarech, děsivá atmosféra, mraky gore scén ve stylu "oldschoolové fulciovské školy", mrtvoly, naložené potraty, zvracení před kamerou, vymítání posedlých, zvracení živých žab (!!!), útok oživlých mrtvol v márnici, utopení mnicha v latríně plné výkalů, atd., atd. ... Tohle je fakt jeden z nejlepších asijských horrorů, jaké jsem kdy viděl ... Hodně připomíná stejně tak raritní kousky jako je Centipede Curse (1984) (vymítání, zvracení živých zvířat, ...) a Red Spell Spells Red (1983) (celková bizardnost, hnusy ze všech stran apod.). Tohle se mi fakt strašně líbilo, tak dobrý horror už jsem opravdu dlouho neviděl ... bomba!!! ()
Ázia, v tomto prípade priamo Hong Kong, to je úplne iná filmová kultúra než tá americká či európska, na ktorú som zvyknutý. Iný kraj, iný mrav. To, čo funguje v našich zemepisných šírkach, sa javí nepodstatné na ázijskom kontinente, a naopak. A o tom to je! Rôznorodosť kultúr a tradícii sa prejavuje. Škoda len, že vďaka čoraz väčšej globalizácii sa rozdiely pomaly stierajú. Pomerne brutálny japonský gore-shocker “The Rape After“ (Yin zhong), to svoje HK čaro ešte obsahuje. Temnota, mystéria a tajomno – tri základné zložky, ktoré budujú atmosféru strachu cez tmavé, chladom presiaknuté zábery modrej kompozície, charakterizujú pocit budovaného strachu. Slušné gore efekty, ázijská bizarnosť, nepríjemnosť, a tá VEC (žeby Carpenter trocha inšpiroval), udávajú rytmus inak bežného démonického béčka so zombie vyvrcholením. Revenge horor s odkazom – “neusiluj o potrat, vypomstí sa ti to“; prípadne “embryo neinhaluj, nepáľ, astmu tým nevyženieš, ale zlého ducha do domu týmto omylom privedieš“. Kuchárku “Varíme s embryom“ nebrať! To radšej Novotného a jeho pomazánky. ()
Nesdílím takové nadšení valné většiny ,,hororových kolegů " zde. Film má rozhodně své těžké kvality, především opravdu hutnou a depresivní atmosféru ( ne nepodobnou CAT trojkám, ačkoliv tady se jedná o čistokrevný horor ) a gradující hudbou. Ale jak bývá - na pár vyjimek - u HK produkce zvykem, film je slátaninou všeho, co jen v danou chvíli mohlo tvůrce napadnout. Prokletí, zombie, patologie, zvratky, hovna, potraty...Pokusy o jejich typický, neomalený a pro mě opravdu dementní humor, negramotní herci jak tečka na závěr. Při některých pasážích na mě ale opravdu doléhal strach a hrůza, ze kterých by si novodobí tvůrci hororů měli vzít příklad. Každopádně si na tenhle kousek budu muset vymezit čas minimálně ještě jednou.. Do té doby dávám 3* ()
Tenhle hongkongský horor má jednu z nejhustších atmosfér co jsem v podobných filmech viděl. Čistá esence prokletí, zla a zániku, všudypřítomná bizarnost a pocit jako při té nejhorší noční můře. Hongkongský zaklínací horor se zde mísí s bizarností, blízkou Lynchově Eraserhead (toto přirovnání jsem zaznamenal na IMDB a musím s ním souhlasit). Interiéry jsou temné jako v nejtemnějším podsvětí a i scény z běžné reality zde působí tak tísnivým dojmem, jakoby stále bylo někde něco špatně. Podobný kontrast čiré temnoty a stejně tak ponuré reality mne kdysi podobným způsobem dostal při sledování Barkerova Hellraisera. Parádní maskérské a vizuální zpracování je samozřejmostí. Pro hodně diváků bude zřejmě velkou zatěžkávací zkouškou už hned samotný úvod, ve kterém je Shu Ya na návštěvě u svého postiženého bratra. Tady to asi určitě pár lidí vypne s rozhodnutím film nikdy nespatřit. Ještě že jsem tenhle film neviděl někdy v dětství, býval bych skončil někde v nervovém sanatoriu a tiše slintal na zamřížované posteli. Jeden ze zapomenutých klenotů obskurní hongkongské horror kinematografie. ()
Reklama