Reklama

Reklama

Speer a Hitler

(seriál)
  • Německo Speer und er (více)

Epizody(3)

Obsahy(1)

Scénárista a režisér Heinrich Brelör se představil v roce 2001 trilogií Bratři Mannovi – román století, ve které unikátním způsobem spojil historické archivní dokumenty, výpovědi zúčastněných a hrané pasáže. Projekt získal řadu významných uznání včetně prestižní televizní ceny Emmy. Ve své minisérii z roku 2005 Speer a Hitler se autor věnuje postavě nadějného architekta, blízkého Hitlerova spolupracovníka, patřícího k duchovní elitě Třetí říše, Albertu Speerovi. Tento muž byl v Norimberském procesu odsouzen na „pouhých“ 20 let, zatímco nad ostatními důležitými aktéry Třetí říše byl vynesen rozsudek smrti. Hrané pasáže, prokládané unikátními záběry a nahrávkami i výpověďmi tří dětí Alberta Speera, se mj. snaží odpovědět na otázku, jaký díl viny nesl na svých ramenou tento člověk. Broelörova „dokudramatická“ mozaika se snaží vyvrátit všechny mýty a polopravdy, vytvořit celistvý a pravdivý portrét člověka, nadaného architekta, spořádaného otce rodiny i muže, který významným způsobem ovlivnil dějiny. (Česká televize)

(více)

Recenze (28)

Vajonek 

všechny recenze uživatele

Ze začátku mě překvapily a následně mi trochu vadily přechody mezi hranými pasážemi a dokumentem, měla jsem problém přepnout se z jednoho na druhé tak, abych "nevypadla z příběhu". Nicméně zvykla jsem si a ve výsledku jsem ráda, že již dávno dospělé Speerovy děti dostaly prostor vyjádřit se. Ani ony nám ale neosvětlí, kolik toho Speer ve skutečnosti věděl, kolik vědět mohl a jen se po tom nepídil, kolik věcí mu bylo jedno a kterých naopak později třeba litoval. Některé věci okolo Speera nám už asi prostě zůstanou skryty. I když by snad člověk při sledování chvílemi Speera i politoval, je ale asi jasné, že i Hitlerův dvorní architekt "má na svých rukou krev". Domnívám se, že tento miniseriál, ačkoli nám nedá (a asi ani nemůže dát) odpovědi na všechny otázky, dokáže Speera, jeho povahové rysy, specifika jeho vztahu s Hitlerem, ale i třeba obrysy jeho rodinných vztahů přiblížit poměrně podrobně, zároveň poutavě. Více mě zaujaly první dva díly, ani poslední ale nenudil. A skoro až fascinovala mě v něm procházka kolem světa za zdmi věznice. Ne, že bych se kvůli realizaci něčeho takového chtěla nechat zabásnout, obdivuji ale, že taková věc Speera napadla a věřím, že mu to ve své podstatě mohlo výrazně pomoci přežít nebo se minimálně nezbláznit. Zároveň se v tom podle mě hezky projevila Speerova kreativita, kterou jako architekt zřejmě celý život, ať byl jako člověk jaký chtěl, měl opravdu bohatou. Na rozdíl od některých ostatních bych v minisérii ocenila i výběr představitelů dvou hlavních rolí. Sebastian Koch je můj oblíbený herec, který se mi líbil asi ve všem, co jsem s ním viděla, do role Speera se dle mého názoru hodil i čistě typově, fyzicky je nacistickému architektovi docela podobný. A Tobias Moretti se nelehké úlohy Hitlera zhostil také na výbornou, vůbec mi nepřišlo, že by se na to nehodil, že by jeho pojetí byla nějaká karikatura nebo něco podobného (možná bych ale mluvila jinak, kdybych ho měla více zafixovaného jako vyšetřovatele z Komisaře Rexe, kterého jsem nikdy nesledovala nějak pravidelně). Celkově povedená minisérie, prostřednictvím níž se může poutavou formou člověk i spoustu dozvědět. 75 %. ()

GilEstel 

všechny recenze uživatele

Hitlerův architekt, ministr zbrojního průmyslu. Tak vstoupil Albert Speer do dějin. Pracovitý technokrat plný ambicí v Hitlerovi našel svého Mefista. Stejně jako mnoho dalších mu zasvětil svou duši. Nechal se opájet slávou v závětří Führerových křídel. Aby se zavděčil, neštítil se ničeho. Ve své knize „V srdci Třetí říše“ odhalil mnoho pikantností z života nacistické smetánky, večerů na Berghofu a Hitlerova soukromého života. Byl nejblíže tomu, co by se dalo nazvat Hitlerův přítel. Ačkoli se ve svých pamětech maximálně snažil distancovat od Hitlera a ubránit se sentimentu, jsem přesvědčen, že za svou slávu mu zůstal do smrti vděčný. I jeho prohlášení nakladateli Siedlerovi na jeho otázku: "Kdybyste měl možnost žít ještě jednou, byl byste raději hodným a ušlechtilým architektem v Heidelbergu, nebo zvolil svůj minulý osud?" odpovídá: "Prodělal bych to ještě jednou. Ještě jednou sláva a moc, ještě jednou potupná ostuda, ještě jednou zločin a ještě jednou cesta do dějin." ____ Z tohoto pohledu jasně vyplývá, že Speer považoval svoje temné slavné roky vyměněné za 20 let kriminálu, za dobrý obchod. A to nechci spekulovat, nakolik jde o sentiment nad zážitky z mládí, neomezených možností a ambic, nerealizovaných staveb. Ani na okamžik nepochybuji o tom, že pokud by se znovu setkal s Hitlerem, padl by mu do náruče bez mrknutí oka. Pojem „hodný“ nacista tak zůstává prázdným morálním symbolem, ale tolik nutným pro přežití zbytku válečné generace. ()

Reklama

gogo76 

všechny recenze uživatele

"Vy Rusi ste predsa taktiež čítali Hitlerov Main kamf, keďže vyšiel pred rokom 39, v dobe keď ste podpísali pakt o neútočení..." Film o najsympatickejšom a najrozumnejšom nacistovi, ktorý v Norimbergu ako jediný oľutoval svoju minulosť a bol pripravený za to niesť zodpovednosť ma lákal už dlho. Túto dokumentárne pojatú drámu som konečne mohol vidieť na STV2. Netušil som, že celý 3-dielny film je z Norimbergu a jeho mega procesu a iba prestrihmi a spomienkami sa vraciame v čase. Odhalíme Speerov rodinný život, jeho stretnutia s Hitlerom i jeho pobyt v Norimberskom väzení, kde je spolu s ostatnými nacistami a samozrejme je tu samotný súdny proces. Film je občas prerušený rozhovormi so Speerovými skutočnými deťmi, dnes už dôchodcami. Veľmi ma zaujalo, že jeho syn, rovnako s menom Alebert Speer je tiež architekt...To som nevedel. Film sa snaží byť hodnoverný a o postave A. Speera sa dozviete všetko podstatné. 80%. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Na první dojem jsem dal tomuhle hranému dokumentu tři hvězdičky, ale po důkladné úvaze jsem jednu musel slevit. Problém není ani tak v průměrném hereckém výkonu většiny zúčastněných, televizně nezáživné režii nebo hereckém obsazení, kdy se někteří herci evidentně svým historickým protějškům nepodobají, jako spíš v manipultivním vyznění, kdy hraná forma Speera až příliš zlidšťuje a emocionálně se staví na jeho stranu. Rozsáhlé výpovědi jeho dětí, takové ty lacině sentimentální historky a čtení korespondence, do profesionálního a nestranně se tvářícího dokumentu prostě nepatří. Vyznění je manipulativní v tom, že, byť nepřímo, ale nepřece jen přitakává Speerovi v jeho tvrzeních, že nevěděl, neznal, netušil a že jeho vina je pouze v tom, že teoreticky znát a vědět mohl. Protože ze své pozice a z hlediska historických faktů prostě znal, věděl a hlavně byl za mnohé odpovědný. Tenhle televizní pseudodokument přesně odpovídá snahám části německé veřejnosti hodit odpovědnost za hrůzy nacistického režimu na pár jednotlivců....Celkový dojem: 40 %. ()

filmharmony 

všechny recenze uživatele

...představit si celou mašinérii nacistů je asi velmi složité... od vůdce přes jeho kamarády, vojáky mrznoucí u Stalingradu až po výkonné síly, které musely dobíjet umírající v plynových komorách... pochopit vinu jedince v soukolí II. světové války je asi nemožné... v nějakou chvíli musel každý svou rekapitulaci udělat každý sám... seriál se snaží být objektivní, ale pro mě vyznívá naprázdno... genialita v moci Vůdce přerůstající ve vloastní velikost nějak mizela mezi jednotlivými záběry... ()

Galerie (13)

Reklama

Reklama