Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Když všechno jde špatně, tak to nejhorší teprve přijde. Úspěšný obchodník Edmond Burke prožívá den plný smůly, smutku a deprese. Už cestou z práce jej rozhodí jakýsi pocit zbytečnosti a odcizení uprostřed anonymní ulice velkoměsta, který později doslova korunují slova kartářky: „Nejste tam, kam patříte.“ To jakoby pak ovlivnilo jeho další jednání. Po příchodu domů se Edmond pohádá s manželkou, řekne jí, že ji nikdy nemiloval, a opustí ji. Také brzy zjistí, že odstřihnout se ode všeho a konečně si užívat, se snadněji řekne, než udělá. A tak se pokouší ponořit do světa obskurních peep show a pánských klubů. Se stoupajícím počtem hodin se také zvyšuje jeho obrovský vztek na život… Působivé, místy až sžíravé filmové drama, vzniklo podle scénáře, napsaného Davidem Mametem na základě jeho divadelní hry. Pod vedením režiséra Stuarta Gordona exceluje v hlavní roli známý hollywoodský herec William H. Macy (Oleanna, Fargo, Vrtěti psem, Smolař). (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (80)

Vaklaf 

všechny recenze uživatele

Je to trochu rozporuplný film. Na jednu stranu dobře zahranej (Macy) a promyšlenej. Myslím, že duševní onemocnění obvykle začíná ztrátou odstupu, tak jako tady. Ať už je to příčina, nebo důsledek. A ať už příčina toho je jakákoli. Prostě a jednoduše, když vám kartářka řekně, že "nejste tam, kam patříte", a vy cítíte, že je to pravda, tak v případě příčetnosti nejprve začnete přemýšlet, kde se stala chyba a jak z toho ven. Nepošlete hned manželku do prdele a nepůjdete za děvkama proto, že vám to řekl nějakej filosofovožrala v baru. A přesně takovej odstup hlavní postava postrádá. Ale je to obchodník a z businessu by se pomátnul kdekdo. Ten film je podle mě dobrej a realistickej. Ta realističnost je ale asi jeho největší problém. Divák chce prostě víc. Z toho důvodu přimhouřím oko a přikloním se k trochu lepšímu hodnocení, když už jsem na vážkách. PS: Happyend už mě dlouho takhle nepobavil. V souladu s finální filosofo-debatou, osud ho prostě dovlek tam, kam patří. Akorát ta mrtvá holka to holt odnesla. Ale když si tahá domu magory... Tak je vlastně asi taky tam, kam patří. ()

Pawlisman 

všechny recenze uživatele

Doslova šokuje mne zdejší níkzé hodnocení. Skvěle natočený, atmosferický a strhující film. Výborná muzika. Napětí po celou dobu filmu (lehký propad jen při předelové scéně chycení/vězení), ale závěr opět silný a duchaplný. K tomu všemu vynikající dialogy od kterých se prostě nedá odtrhnout. Prostě paráda a zdejšímu hodnocení teda vůůbec nevěřit, nepochopitelné. 8,5/10 ()

Reklama

gudaulin 

všechny recenze uživatele

William H. Macy je vynikající charakterní herec a je radost ho sledovat v každé roli, dokonce i v situaci, kdy mu scénář nedává moc prostoru nebo ho vede tam, kde by jiný herec zabloudil. Portrét šílenství je snímek, který stojí a padá s jeho výkonem, protože právě kvalita scénáře je ošemetná. Tvůrci se snažili o něco podobného, co filmoví diváci důvěrně znají z mnohem známějšího dramatu Volný pád, tedy popsat sestup do pekel muže, který si jednou v životě řekl, že už toho má dost. Jenže scénář ani režie toho o příčinách psychického kolapsu hlavního antihrdiny moc neprozrazují, jeho jednání je v podstatě nesmyslné a v některých momentech se přímo znásilňuje logika. Kladem může být ještě přítomnost několika známých hereček v hambatých rolích příslušnic nejstaršího řemesla, žádná z nich ale nedostává výraznější prostor, jsou ve filmu jen jako dekorace (což je v případě Denise Richards patrně jen dobře) a Julia Stiles figuruje navíc jako oběť. Celkový dojem: 45 %. V některých momentech u mě Portrét šílenství mimoděk fungoval jako komedie, a to tehdy, když obchodník Burke projevoval svou vyhraněnou lakotu a obchodnickou nedůvěřivost při své cestě za erotickými radovánkami. ()

lennyd 

všechny recenze uživatele

Edmond Burke (William H. Macy) se jednoho dne po cestě z práce zastaví v obchůdku z číslem 115 - u kartářky, která mu sdělí, že asi není na svém pravém místě. Edmond o tom začne přemýšlet, a při tom nastoupí na dráhu, které z výšin normálního života vede až do policejní cely 115 - přes návštěvy pánských klubů, podříznutí starého fěťáka až po vraždu mladé sympatické servírky (Julia Stiles)... Jen málokdo ví (snad jen Michael Douglas ve filmu Volný pád), jak strmý může být pád mezi spodinu společnosti. Ze strany Williama H. Macyho sice brilantně sehrané, ale samotný scénář nebyl nikterak zajímavý ani zábavný (a opět ve srovnání s výše zmíněným). Člověk se jen ptá - proč? Jakej smysl tento film měl? Pobavit? To se moc nepovedlo. Poučit ? Možná ano, děti, nezabíjejme servírky, jinak nás ve vězení ojede velkej černoch.. Ještě že to celé zachraňuje délka (spíš krátkost) filmu - těch necelých 80 minut to lze vydržet a Macy byl fakt dobrej... ()

k212 

všechny recenze uživatele

Asi tak dvě třetiny stopáže jsem měla za to, že koukám na hodně černou komedii, která se pohybuje ve škálách (anti)morality a satiry. Prostě mě přišlo docela zábavné sledovat politováníhodného lůzra, kterak smlouvá v baru, peepshow a bordelu o laciný sex, aby si dodal tu správnou odvahu až koupí pořádně velkého nože. No a pak ten nůž dojde užitku a hlavní chudinka je zatčen a ono se to nějak mění v rozvláčné vězeňské drama, škoda. 60%. ()

Galerie (16)

Zajímavosti (3)

  • Natáčení filmu probíhalo v Los Angeles. (Terva)
  • Lionel Mark Smith (Pimp) si stejnou roli zahrál i ve stejnojmenné divadelní hře roku 1982. (Terva)

Reklama

Reklama