Režie:
Spike LeeScénář:
Russell GewirtzKamera:
Matthew LibatiqueHudba:
Terence BlanchardHrají:
Denzel Washington, Clive Owen, Jodie Foster, Christopher Plummer, Willem Dafoe, Chiwetel Ejiofor, Kim Director, James Ransone, Peter Gerety, Daryl Mitchell (více)VOD (5)
Obsahy(1)
V čase nejrušnějšího chodu do banky přichází skupinka malířů. Netrvá dlouho a všechny důležité průmyslové kamery jsou vyřazeny z provozu a začátku velké bankovní loupeže už nic nebrání. Lupiči mají vše pečlivě naplánované. Z odposlechu je slyšet jakýsi podivný evropský jazyk a lupiči požadují dva autobusy a dopravní letadlo. Všechny rukojmí donutí převléknout se do stejných kombinéz, jaké mají na sobě, aby tak dokonale zmátli zásahové komando. K loupeži je přivolán rafinovaný a inteligentní policejní vyjednavač Keith Frazier, kterému postupně dochází, že se nejedná o obyčejné přepadení banky. Vzápětí se do hry vkládá i předseda představenstva banky Arthur Case, který má obavy z odhalení obsahu své trezorové schránky nacházející se právě v přepadené pobočce. Proto neváhá uplatnit svůj vliv a na místo činu poslat velmi ambiciózní a bezskrupulózní právničku Madeline Whiteovou. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (742)
Spike Lee jde do detailů. Jeho SPOJENEC je to nejlepší z jeho dílny, a v prostředí bankovní loupeže jako debutant má daleko promyšlenější obsah než Mametova Poslední loupež. Danzel Washington jako vždy výborný, Clive Owen skvělý, Jodie Foster přesvědčivě dostačující, soundtrack filmu stylový. Dlouho jsem váhal mezi 4, nebo 5 hvězdičkami, ale čekal jsem daleko rafinovanější konec, který by diváka přikoval k židli. Mně se líbí, že SPOJENEC nepotřebuje gigantické akční přestřelky, nebo výbuchy obchodních center a nejrůznějších budov, Spike Lee jde na to chytře, musíme přemýšlet, a proto nejsem schopen dát nižší hodnocení než 4 hvězdičky. ()
Nebýt první půl hodiny, která mě moc nebavila a obával jsem se přehajpovaného kousku, tak to pro mě byla jasná pětihvězdička. Třeba na druhé zhlédnutí. Spike Lee mě celkem dostal svou mnoho-vrstevností a zároveň netypického zakončení, které by bylo v každém jiném filmu, že zkrátka jeho režii tu musím vyzdvihnout. A stejně tak scénář a Denzela, který je v té herecké poloze, kterou máme nejradši a neskutečně válí a i z nižšího platebního stropu dokáže povodit ty lobbisty. ()
"YOU'RE TELLING ME THE FORMER PRESIDENT OF ALBANIA IS IN THERE ROBBING A BANK?" --------------- To by nebol Spike, aby do každého svojho filmu nepretlačil otravnú tému rasizmu. Väčšinou je úplne jedno, o čom film je. Nejakým zázračným spôsobom je ale aj o rasizme. Film o hudbe? Rasizmus! O basketbale? Rasizmus! Životopisný film? Rasizmus! Film o kriminálnikovi? Rasizmus! Druhá svetová vojna? Rasizmus! Muzikál? Rasizmus! Komédia? Rasizmus! Film o bankovej lúpeži? Uhádol si správne. Rasizmus! Je zložité nevšímať si to, nielen kvôli jeho frekventovanému zakomponovaniu, ale hlavne okatému zobrazovaniu. Brrrrrrr. Vďaka za druhého Oldboya, aspoň tam si dal Lee Joint pauzu, alebo minimálne dobre zakrýval. Naspäť ale v rýchlosti ku Spojencovi. Išlo sa okamžite na vec, bez zbytočných kecov a omáčok, hneď do akcie. Mimo tvorivej lúpeže sa na pozadí diala aj politicko-mocenská hra, bez ktorej by z toho film vyšiel možno omnoho lepšie. Majorita dier v scenári totiž siaha práve tam. Základom je však lúpež, ktorá môže sporadicky priniesť otázku, či je lepšia, než tá v Heat. Lepšia určite nie, kreatívnejšia rozhodne áno. Z hercov by jednoznačne vynikal Clive Owen, no veľa priestoru nedostal, tak to celé zostalo na krku Denzelovi a jeho oblekových variácií. Zahral už aj silnejšie a k jeho vrcholovým výkonom sa to neblíži ani trochu... (x) ()
Když vám lupič v bance řekne, že z ní vyjde předními dveřmi, věřte mu.. Heist filmů jsou natočeny mraky, ale jen úzká minorita z nich vás takhle vtáhne do hry. Elegantní forma, chytrý scénář, trefný humor a Leeho vytříbený smysl pro detail, etnickou problematiku a především jeho milovaný New York, asi už navěky trpící syndromem 11.září. V dnešní době je takřka neuvěřitelné, že se v rámci žánru autor spolehnul výhradně na herce pohánějící motor příběhu a akční scény zcela vynechal (když už se jedna objeví, je to vlastně jen vize policejní akce). Povznášející, vidět zase jednou v mainstreamu slovo ostřejší než meč.. Samozřejmě se najdou nesrovnalosti v logice (když se v bance zadržují lidé proti své vůli, je to kriminální čin - ať už se ztratí cokoliv a AK-47 jsou, achtung spoiler, sebeplastovější), nicméně Inside Man patří k tomu druhu zábavy, kterému leccos prominete. Kdybych se někdy rozhodl udělat banku, beru si do týmu postavu C.Owena, klauna Belmonda z Bezva finty a Kalouska. První by vymyslel plán, druhý by se staral o zábavu a třetí by mi poradil, jak s "vydělanými" penězi naložit, aby na mě nikdo nikdy nepřišel.. ()
Spomenúť niečo, čo sa ešte nenachádza v postrehoch down below by bolo obtiažne, preto sa o to pre tentoraz ani pokúšať nebudem a len zopakujem už zaznamenané. Spike Lee je svojimi činmi neukáznený, zručný a takisto priebojný zástanca práv/slobôd menšinových, rasovo utláčaných skupín. “Spojencom” dáva najavo, že mu nie sú ukradnuté ani následky zákernej zvrchovanosti bankových subjektov - ich špinavé ruky a syndróm 11/9, ktorý už asi navždy poznačil/zastrašil správanie väčšiny obyvateľov západnej pologule vôči odlišným kultúram. Zjavne mu na vykreslení tohto postihu záleží, kedže naň vytrvalo poukazuje a zdôrazňuje jeho neprimerané zovšeobecňovanie. Zostrojuje fiškálsky konštrukt, duel Washington-Owen v ňom zohráva prime, priehľadný účel svätí nesterotypné prostriedky a výsledné ozrejmenie obstojí v etikete poctivých heistov ešte dlhú dobu. ()
Galerie (69)
Zajímavosti (17)
- Jodie Foster (Madeleine White) ve francouzské verzi filmu nadabovala sama sebe. (Chevees)
- Ve filmu jsou dva odkazy na předešlý film režiséra Spikea Leeho Jednej správně (1989). Pizza, která se ve filmu objeví, je z pizzerie Sal's, a Keith Frazier (Denzel Washington) z filmu cituje. (don corleone)
- V kanceláři majitele banky Arthura Case (Christopher Plummer) visí obraz Paula Cézanna "Hráči karet". (don corleone)
Reklama