Režie:
Spike LeeScénář:
Russell GewirtzKamera:
Matthew LibatiqueHudba:
Terence BlanchardHrají:
Denzel Washington, Clive Owen, Jodie Foster, Christopher Plummer, Willem Dafoe, Chiwetel Ejiofor, Kim Director, James Ransone, Peter Gerety, Daryl Mitchell (více)VOD (5)
Obsahy(1)
V čase nejrušnějšího chodu do banky přichází skupinka malířů. Netrvá dlouho a všechny důležité průmyslové kamery jsou vyřazeny z provozu a začátku velké bankovní loupeže už nic nebrání. Lupiči mají vše pečlivě naplánované. Z odposlechu je slyšet jakýsi podivný evropský jazyk a lupiči požadují dva autobusy a dopravní letadlo. Všechny rukojmí donutí převléknout se do stejných kombinéz, jaké mají na sobě, aby tak dokonale zmátli zásahové komando. K loupeži je přivolán rafinovaný a inteligentní policejní vyjednavač Keith Frazier, kterému postupně dochází, že se nejedná o obyčejné přepadení banky. Vzápětí se do hry vkládá i předseda představenstva banky Arthur Case, který má obavy z odhalení obsahu své trezorové schránky nacházející se právě v přepadené pobočce. Proto neváhá uplatnit svůj vliv a na místo činu poslat velmi ambiciózní a bezskrupulózní právničku Madeline Whiteovou. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (742)
...jen chybí u filmu žánr "komedie." Že to bude takhle vtipné jsem vážně nečekal. Jinak si myslím totéž, co někteří ostatní - jako kdyby na kriminální komedii byl naroubován nějaký "vážnější podtoń." To už ty narážky na 11/09 byly funkčnější. Ohromně mě zaujala hudba, zato Jodie Foster nedostala mnoho prostoru. Ach jo... ()
Hvězdně obsazené a originálně pojaté heist krimi. Spojenec Spika Lee se řadí k trendu filmů, které postrádají vysloveně negativní postavu/filmového záporáka. Hlavní postava zloděje Dultona Russella představuje současně i vypravěče a průvodce celým filmem. Jen on je v tu chvíli vševědoucí a divák se motivace jednotlivých postav dozvídá spolu s postupujícím dějem. Narace se jeví i díky přestrojení všech rukojmích do totožného převleku jako omezená. Průběžnými prostřihy do "přítomnosti" divák postupně může přicházet na to, kdo z údajných obětí bankovní loupeže je Russellův komplic a kdo ne. Navrch přichází (ne)očekávaná pointa, která dodává loupeži i filmu punc dokonalosti. ()
Nemůžu si pomoct, ale Spike opět potvrzuje svoje tvůrčí tápání: koncept auteurství jako by se u něj svrknul na pár formálních štyků a vkládání rasových a post-11/9 referencí všude, kam se dá. Na jedné straně je gut, že dal únavně přechytralému, zvraty taženému scénáři vlastní senzitivitu a improvizaci, na druhou stranu tím pohřbívá naděje na subtilní, sevřenou žánrovku a nechává po sobě pro něj typickou spoušť. Sice místy velmi svěží, celkově ale neubalancovanou, bez těžiště v podobě pevného tvůrčího záměru. Žánrová šaráda (scénář) se tu potkává s dvojicí „pasáckých“ černých detektivů a zcizujícícmi společenskými komentáři (režisér), a to nemluvím o napůl fascinujícím, napůl nefungujícím pokusu o hold filmu noir (viz výborný basový soundtrack, „cizí“ elementy typu Fosterové femme fatale nebo nacistického motivu, dráždivé dialogy mezi ženou a muži, stylové vedení kamery, hrdinův klobouk). Podle mě je Leemu planeta malá a roste pro žánr sci-fi. Jen tam se odkazy sršící a společensky zodpovědný tvůrce může dostatečně vyřádit. Spike Trek! ()
Ve svém novém filmu se nám Spike Lee představuje v dost odlišném světle. Spojenec, ač bych tohle od Leeho patrně nikdy nečekal, je v podstatě čistý mainstream, oscilující mezi thrillerem a komedií (hodně mi to celé připomíná stylem Bandity). Sice je tu opět několik témat k zamyšlení, které přesahují rámec běžné nenáročné zábavy (řešení rasových problémů, "krvavé" kořeny USA), ale i vážnější témata jsou často podávány s humorným podtónem (v životě bych nevěřil, že budu padat smíchy do kolen díky turbanu). Nicméně, fakt, že není Spojenec tak k zamyšlení, jak bývá u Leeho zvykem, je vlastně jediná skutečná výtka, kterou k jeho novému filmu mám. Má výborné tempo, tradičně, jak se na filmy Leeho sluší, úderný soundtrack a promyšlený scénář, který nabízí patrně nejvychytanější filmovou loupež posledních deseti let. Trošku zamrzí, že postavy jsou pouze zručně navrženými typovými figurkami (čemuž odpovídá i trefné obsazení), ale Washington ještě pořád jako polda nenudí a Foster se na sebevědomou ambiciózní mrchu prostě hodí jako žádná jiná. Akorát ten Owen mi pořád připadá celkem bezvýrazný, ale Spojenec mu ani příliš prostoru nedává (víc jak polovinu filmu má masku na obličeji). Spike Lee vstupuje svým spojencem defakto do komerčních vod a jeho aktuální režijní vývin mi hodně připomíná Stevena Soderbergha. Jsem upřímně zvědavý, jakou cestou se dál Lee vydá. Jeho nový film mě nezklamal, naopak jsem se výborně bavil po celou dobu a nenudil se (i přes dlouhou stopáž). Akorát mám slabost pro ty detailně prokreslené charaktery, které Leeho filmy běžně provázejí a těch se mi tu nedostává. A právě proto "jen" 4 hvězdičky... ()
Dokonalé zblbnutí diváka. O loupež přece vůbec nejde. Lee boduje v pro něj typických vedlejších aspektech. Politická nekorektnost a spousty menších, či větších rasistických narážek ve všech možných podobách. Ať se potom tedy nikdo nediví, že je loupež, na první pohled tak lákavá a plná nápadů, ve finále neuvěřitelně jednoduchá. Nějakou kostru přece tahle tématická směska mít musela. Obsazení výtečné - především Washington a Plummer. V podstatě se tu nic závratného neřeší, ale dialogy jsou natolik úderné a aktuální, že se na to člověk podivá rád i znovu. Takhle se točí multitématický film bez pořádného tématu. ()
Galerie (69)
Zajímavosti (17)
- V kanceláři majitele banky Arthura Case (Christopher Plummer) visí obraz Paula Cézanna "Hráči karet". (don corleone)
- Vo filme sa objavia dve zmienky o snímkach s Al Pacinom - Psie popoludnie (1975) a Serpico (1973). Prvý zmienený tiež pojednáva o pokuse o vylúpenie banky a následnom vyjednávaní. (sad47)
- Dalton Russell (Clive Owen) má ve filmu zbraň Ruger GP100 ráže .357 Magnum. (dc125)
Reklama