Režie:
Spike LeeScénář:
Russell GewirtzKamera:
Matthew LibatiqueHudba:
Terence BlanchardHrají:
Denzel Washington, Clive Owen, Jodie Foster, Christopher Plummer, Willem Dafoe, Chiwetel Ejiofor, Kim Director, James Ransone, Peter Gerety, Daryl Mitchell (více)VOD (5)
Obsahy(1)
V čase nejrušnějšího chodu do banky přichází skupinka malířů. Netrvá dlouho a všechny důležité průmyslové kamery jsou vyřazeny z provozu a začátku velké bankovní loupeže už nic nebrání. Lupiči mají vše pečlivě naplánované. Z odposlechu je slyšet jakýsi podivný evropský jazyk a lupiči požadují dva autobusy a dopravní letadlo. Všechny rukojmí donutí převléknout se do stejných kombinéz, jaké mají na sobě, aby tak dokonale zmátli zásahové komando. K loupeži je přivolán rafinovaný a inteligentní policejní vyjednavač Keith Frazier, kterému postupně dochází, že se nejedná o obyčejné přepadení banky. Vzápětí se do hry vkládá i předseda představenstva banky Arthur Case, který má obavy z odhalení obsahu své trezorové schránky nacházející se právě v přepadené pobočce. Proto neváhá uplatnit svůj vliv a na místo činu poslat velmi ambiciózní a bezskrupulózní právničku Madeline Whiteovou. (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (742)
Hodně příjemné překvapení. Ze začátku se SPOJENEC tváří jako obyčejná vykrádačka banky, ale to by musel natočit někdo jiný než Spike Lee, aby to byla pravda. Ať si myslíte, že se stane cokoliv nebudete mít pravdu a v tom je kouzlo celého filmu, který je ještě podpořen vynikajícími hereckými výkony. Clive Owen je frajer i když má na tváři téměř celou stopáž masku a jeho pohodová, loudavá chůze mě celou dobu dostávala do kolen. Denzel Washington je takový příjemně civilní polda a Willem Dafoe zase jednou pro změnu není záporák. Prostě snímek plný překvapení. Příjemných překvapení. ()
Soundtrack Terence Blanchard: 1. Ten Thirty ,2. Thrown a Bone ,3. Stevie Switcharoo ,4. Dalton’s World ,5. 357 ,6. 392 ,7. 2nd Floor Window ,8. Defend Brooklyn ,9. Food Chain ,10. Above Your Pay Grade ,11. Everything Hunky Dory ,12. Frazier’s Tour ,13. Press Here To Play ,14. Nothing Yet ,15. Demands in Place ,16. Here Lies Peter Hammond ,17. Nazis Pay Too Well ,18. Nice Talking to You ,19. They Bugged Us ,20. Hostage Takedown ,21. Dr. Phil ,22. Photo Ops ,23. ESU Search ,24. Dalton’s Cell ,25. Follow the Ring ,26. Good and Ready ,27. Chaiyya Chaiyya Bollywood Joint - Written by A.R. Rahman, Gulzar, Panjabi MC - Performed by Sukhwinder Singh, ,Sapna Awasthi featuring Panjabi MC , ()
Spike Lee se v komerčních vodách naštěstí neutopil a dokázal natočit velmi příjemný a inteligentní snímek, do kterého něco ze svých předchozích děl také zakomponoval. Scénář má sice výborný nápad, o to více však překvapí, že nakonec vlastně právě tato složka je nejslabší stránkou snímku, jelikož nestačí na ty více jak dvě hodiny stopáže. Naštěstí to nijak v průběhu sledování do očí nebije, za což krom Spika může hlavně naprosto perfektní obsazení a velmi úspěšné balancování na hraně thilleru a komedie. Celkově hodně dobré, ale "králem" tohoto typu filmů pro mě zůstává i nadále Vyjednavač. ()
"DOKONALÁ loupež"? Ale kdeže. Spíše, co se týče logiky, DOKONALE haprující x-tá variace na bankovní loupež. Logicky děravá jak v pointě celé akce lupičů, jakkoliv je divácky efektní, tak i v jednání šéfa banky (ty kompromitující materiály si schovával pro strýčka Příhodu?). Chabou náplastí zůstává skutečnost, že Spike Lee opět zůstal svůj. Potěšily jeho jemné politické narážky, ačkoliv neměly zdaleka takovou sílu jako Nortonovo vyznání ve 25.hodině, potěšil jeho smysl pro černý humor, a přestože film svižně utíká a nenudí, od tvůrce tak zvučného jména jsem rozhodně čekal víc, než jen rádoby efektní a vykonstruovanou story. ()
Geniální film. To není jen obyčejná žánrová bravurně natočená strhující detektivka, ale spíše takový malý sociologický ponor do nálady současného New Yorku - bohaté, fungující, leč stále ještě hodně rozbolavělé západní megapole, města syndromu 11. září. Řekl bych ale, že hlavní motiv, proč Spike Lee natočil tenhle film, je vykreslit a poukázat na stereotypy v myšlení současných Newyorčanů a vůbec Američanů a možná i obecně příslušníků západní civilizace. Ten film je toho doslova plný a je jasné, že to musí mít nějaký jiný smysl, než jen zvýšení autenticity a dotvoření koloritu. Každý, kdo je jiný, jakkoliv se odlišuje, byť to nemusí být přímo cizinec, je potenciálně nebezpečný - uplatňující se převažující stereotyp v myšlení současné Ameriky (ostražitost policistů přeroste v agresi, když pod maskou rukojmího uvidí Araba - Sikka, albánská žena je zobrazena jako potencionální coura, Albánie je cosi ve střední Evropě (pro nás zvláště pikantní), na albánském konzulátu chtějí za rozhovor s policií peníze, při výslechu se táží muže, zda má albánské jméno, on říká, že arménské, policisté se otáží, jaký je v tom rozdíl...). Stejně bolavý je pro režiséra Leeho jeho osobní stresor, který akcentuje ve většině svých filmů (nelze nezmínit především snímek Malcolm X), problematiku rasové nerovnosti a postavení Afroameričanů ve společnosti. Malý černošský chlapec hraje v jedné z klíčových scén v sejfu banky počítačovou hru na gamepadu - obdobu GTA, kde virtuální hráč získává body za to, že porušuje zákon - prodává crack, zabíjí lidi a aktuálně brutálně zastřelí na ulici černocha - ,,negra" a poté mu strčí do pusy granát a odjistí ho. Rasismus je sice v současné Americe latentní, ale stále přežívá a modifikuje se (rozhovor detektiva Millera s bílým policistou, kterého postřelil 12letý černošský chlapec...). Tahle scéna nám odhalí i další významové roviny filmu - celé přepadení banky je do nejmenšího detailu pečlivě promyšlený konstrukt, který má navenek rysy trestného činu, ale ve skutečnosti je to spíše intelektuální výkon, svého druhu geniální šachová partie, motivovaná navíc etickými důvody (byť ekonomickými samozřejmě také). Tedy obrovský rozdíl oproti simulacím života pouličního gangu a vybíjení černochů. To je čistě patologický projev, zvláště u 12letého dítěte. Nebo proti jednání postav z třetího pólu trojúhelníku filmu - majitel banky s temnou minulostí a pro nejvyšší klientelu pracující právnička - zařizovatelka čehokoliv či newyorský starosta - všichni prohnilí a zkažení touhou po moci, postavení a penězích. Na závěr jsem čekal nějakou 25 hodinu, jak už bývá ve filmech Spike Leeho zvykem - a ona přišla a nepřišla. Závěrečná geniální pointa, osvětlující význam názvu, leč bez toho doslovného přesahu z předešlého brilantního režisérova filmu. Jinými slovy, 25 hodinu tentokrát Spike Lee nechal odbít již někdy v průběhu filmu... ()
Galerie (69)
Zajímavosti (17)
- Drama Spika Leeho se během prvního víkendu (24. – 26. 3. 2006) vyšplhalo na první místo amerického žebříčku návštěvnosti s tržbami 28,9 milionů amerických dolarů. Šlo o nejvyšší výdělek v Leeho kariéře. Celosvětové tržby filmu s rozpočtem 45 milionů dolarů byly 186 milionů dolarů. (imro)
- Jodie Foster (Madeleine White) natočila své scény za tři týdny. (imro)
- Snímek byl natočen za 39 dní. (don corleone)
Reklama