Reklama

Reklama

Parfém: Příběh vraha

  • USA Perfume: The Story of a Murderer (více)
Trailer

Obsahy(1)

Jean-Baptiste Grenouille (B. Whishaw) narozen v roce 1738 v Paříži byl obdařen velmi zvláštním darem. Jako nikdo dokázal díky svému dokonalému čichu rozpoznávat i ty nejjemnější tóny všech vůní a pachů, zcela neznámé obyčejným lidem. Nikoho neměl a ze sirotčince putoval na těžkou práci do koželužny. Čím byl starší, tím víc rozšiřoval spektrum svých známých vůní a byl váben vším, co se linulo z centra Paříže. Nečekal, že tu nejopojnější a nejúžasnější vůni pocítí z krásné mladé dívky, kterou však zcela smyslů zbavený nešťastně zabije. Tato událost v něm vyvolá touhu umět zachytit všechny pachy světa a jejich krásu uchovat tak, aniž by kdy vyprchala. Díky svým schopnostem udělá dojem na starého parfuméristu za zenitem Baldiniho (D. Hoffman) a ten jej zasvětí do tajů svého umění. Uchovat vůni něčeho, co pro obyčejného člověka žádnou vůni nemá, jako skla, mědi, či kočky, však Baldini nesvede, a tak od svého mistra Jean-Baptiste odchází do města Grasse, proslulého města parfumérů, aby uskutečnil svůj děsivý sen – vytvořit dokonalou vůni, tak dokonalou, že by se nebál zopakovat svůj hrůzný čin. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (1 254)

Renton 

všechny recenze uživatele

Scénář: Andrew Birkin, Bernd Eichinger, Tom Tykwer .. Neočekávaně sugestivní zážitek. Takový, jaký jen vůně mohou dát. Okolo předešlých filmů Toma Tykwera jsem doposud chodil se značnou nedůvěrou, protože jsem se u několika jeho filmů nemile popálil, avšak tentokrát mne konečně zasáhl plně svým talentem a téměř jsem pocítil dokonalost jeho vlastnoručního filmového parfému… Emocionálně strohá ústřední postava jde chladně a systematicky za svým vysněným cílem - zachytit dokonalou vůni - z esence ženy. Celý tohle putování jde rozdělit na několik podčástí, každá s jinou intenzitou, jiným nádechem a odlišným odérem. Úvodní naturalistická, smradlavá část v Paříži je hodně sevřená a hutná, vedle ní je prostřední venkovská velmi svěží, ale rozlehlejší a táhlejší po všech stránkách. Ty finální, odehrávající se na dvou náměstích vrátí film do magických výšin dokonalosti a nezaslouží si přílišného konkretizování - jsou překvapující, pudově otevřené, snové a úžasně reálné zároveň.. Film místy malinko zakulhá po scénáristické stránce, jenže ta je zase podřízena knižní předloze, takže těžko mít k adaptací nějaké extra připomínky. Naštěstí režie je výborná, vizuálně bohatá s vynikající kamerou v makro detailech i exteriérech. Perfekcionalisticky natočené a přímo stvořené pro temný kinosál, kde vás živočišně propracovaná atmosféra snímku dokáže totálně vtáhnout do děje a dodat toliko podnětů, že se nad nimi při cestě z kina ještě rádi zamyslíte. Prosím, zhluboka se nadechněte a vnímejte... ___ ☼ FILM ROKU ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Atak vjemů. Tykwer nabídl zraku místy až hororovou podmanivost neštítící se naturalismu, uši polaskal vznešeným hudebním doprovodem a nebohého diváka svou iluzí téměř přesvědčil, že může zapojit i tolik podceňovaný čich. Ta hmatatelná snaha dostat tam přesah a pokořit nezfilmovatelnost ale byla provázena marností banality a se závěrem zůstala na patře pachuť, při které mému otupělému já začal šestý smysl našeptávat, že ta třináctá esence je extrakt z podpaží Heleny Fibingerové (po pátém pokusu). A co je nejhorší, Rickman a Hoffman ještě nikdy nebyli tak průměrní.. ()

Reklama

tron 

všechny recenze uživatele

„Prvý zvuk, ktorý mu vyšiel z úst, poslal jeho matku na šibenicu.“ Spoilery. Monštrum film. Údajne nesfilmovateľnú knižku (o koľkých knižkách som už toto počul?) som nečítal, ale súdim, že nemecký režisér Tom Tykwer (LOLA BEŽÍ O ŽIVOT, NEBO) podcenil príbehovú stránku a niekedy sa až na vlastnú škodu príliš sústredil na vizuálnu a „čuchaciu“. Takže podcenil scenár, ktorý ráta automaticky s tým, že nám nebudú prekážať dosť kontroverzné veci (titulný hrdina je retardovaný sériový vrah). Ako keby si to uprostred nakrúcania uvedomil i samotný Tykwer a v druhej polovici nastáva zúfalý reštart, Grenouille sa nepochopiteľne stáva vedľajšou postavou a titulnými sa stávajú otec a dcéra (Alan Rickman a Rachel Hurd-Wood), aby sa to ku koncu ZASA zmenilo a všetko vrcholí čudným koncom (ani masová sexuálna scéna nie je taká dobrá, ako čakáte). Napriek mínusom pozoruhodný, veľkolepý a úchvatný projekt plný sexu, krvi a vône. DODATOK 22. 10. 2010: Tak som si knižku prečítal a s prekvapením musím uznať, že je dosť nanič, film sa mi páčil viac. ()

kleopatra 

všechny recenze uživatele

Tykwer mě dosud nechával v bohorovném klidu, takže jsem v rámci zabití načatého večera zvolila Příběh vraha s tím, že půjde o něco mezi Nebem a Lolou, možná víc hardcore. Překvapení je velmi ležérní pojmenování pro to, co mě čekalo. Od začátku jak v "Břiše Paříže" - na tržišti špína, smrad, čvachtání v odpadu všeho druhu po kotníky i ty ryby tam byly, chudoba, nemoce, zlost a do toho se narodí člověk a dere se o život vybaven extrémním smyslem - přesným a lačným čichem. Někdy je sluhou, jindy pánem, jednoznačně však supluje, co človíčkovi chybí. Často si stěžujeme na klišé, tak zde je velmi originální a sugestivně podaná, trochu drsná pohádka, jejíž uhrančivé výtvarno - ať jsou to kostýmy či dekorace - je nepopsatelné. Já, starý hnidopich, jsem u vytržení - na čem má sedět prach, na tom sedí, co se má lesknout, leskne se a z čeho se má zvedat žaludek, z toho se zvedá (jen tu vrcholnou vůni jsem si nedovedla navodit). Působivý příběh silně ovoněný vizuálnem .... a to už jedu znovu dokola ...... ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Co je nejdokonalejší vůní? Absolutní afrodisiakum. Vůně lásky. Pokud je ji člověk schopen cítit. Pakliže otupí, zcyničtí, přestane vnímat svoje city a možná je i ztratí docela, není pro něj ani absolutní vůně... To je ústřední myšlenka formálně dokonalého filmu německého režiséra Toma Tykwera. Co ho zdobí? Ta fascinace detailem, doslova střihové řetězení sekundových detailů vyvolává zvláštní dojem při percepci díla - vyvstane tak jednak jeho naturalismus a syrovost (popis rybího trhu jako nejsmradlavějšího místa Paříže s prostřihy zvracení, červů, vnitřností atd.) a jednak jeho mystika a tajemno (výřezy z detailů obličejů při chůzi tajemným městem). Úžasné a vycizelované střihové přechody (obvykle do zatmívaček, na základě podobných siluet, obrysů, scén záběrů...). Opsání a přiblížení skrze filmové médium nepřenositelných čichových počitků - vůně i zápach je tu vždy přiblížen skrze zprostředkování jinými smysly (opsání barvou, pohybem, zvukem...). Výtečná hudební složka. Skvělý scénář s leitmotivem vůně v tisíci variacích rámovaný rámcovou kompozicí příběhu Jean-Babtiste Grenouille - z místa, kde přišel za tak ohavných okolností na svět, se vrací znovu na totéž nehostinné místo determinující jeho osud a prokletí uzavřít svou nepředvídatelnou pouť. Symbolické vyznění - možná že tvůrce, jenž ztratí empatii a schopnost citu, nemůže vytvořit dokonalé umělecké dílo. I kdyby se na tom shodli všichni ostatní, nebude totiž dokonalé pro něj, pakliže ho nebude moci emočně vnímat a přijmout... ()

Galerie (110)

Zajímavosti (49)

  • S rozpočtem 50 milionů eur šlo v té době o nejdražší německý filmový projekt. Do amerických kin film dorazil už s mezinárodním výdělkem 100 milionů amerických dolarů. Polovinu tržeb mělo na svědomí Německo. V USA film debutoval s 37 079 dolary ve třech kinech. Celkový výdělek distributora Paramount se po měsíci promítání vyšplhal jen na 1,8 milionu. (imro)
  • Komponování hudby začalo netradičně už během psaní scénáře. Skladby byly přehrávány na place během natáčení jednotlivých scén. (imro)
  • Mnoho trikových scén sice experti pražského trikového studia UPP vytvořili v počítačích, jedna z nejpůsobivějších - zřícení Baldiniho (Dustin Hoffman) domu - ovšem byla iluze překvapivě praktická. Ředitel společnosti Vít Komrzý to popsal: "Kromě velikého modelu mostu, který měřil přes třináct metrů, jsme separátně postavili ještě dva menší modely domu. Tedy, menší - přes šest metrů vysoké. K tomu jsme přistavěli kousky fasád dvou sousedních domů, protože jsme na ně potřebovali mít návaznost. Natočená scéna se nakonec vyseparovala a zasadila do cílového modelu. Celá konstrukce uvnitř domu byla speciálně vymyšlená. Na ještěrce bylo zvednuto přibližně tunové závaží, které bylo přes kladky nastavené tak, že když jsme závaží spustili, mechanismus dům strhl a ten se rozpadl. Dům byl udělaný s opravdu velikými detaily, jen na jeho střechu bylo použito asi sedm tisíc individuálních tašek, které jsou ještě zvlášť poprášené prachem, aby se sypaly realisticky. Fasáda byla vyskládaná z tisíců malých cihel, které modeláři nechali odlít a nabarvili je. Uvnitř jsou dřevěné detaily interiéru i stovky kapslí s prachem. Natáčeli jsme z různých úhlů čtyřmi rychloběžnými kamerami, takže ve filmu mohlo být všechno ještě prostříhané. Režiséri i producenti byli nadšení a chválili nás i proto, že koproducentem a americkým distributorem filmu jsou DreamWorks a na jejich projekcích byl přítomný i Steven Spielberg. Tom Tykwer nám říkal, že tam tyhle záběry byly chváleny." (NIRO)

Související novinky

Navštivte lokace slavných filmových scén!

Navštivte lokace slavných filmových scén!

09.04.2022

Přemýšlíte, kam letos na dovolenou? Máme pro vás tip na tři destinace, které vám učarují stejně jako tvůrcům ikonických děl světové kinematografie. 1. Maroko - Středověké medíny, barvami hýřící… (více)

Vražedný Parfém v moderním pojetí

Vražedný Parfém v moderním pojetí

25.06.2018

Knižní bestseller Parfém: Příběh vraha, který v roce 2006 zadaptoval do filmu Tom Tykwer (Atlas mraků), se dočká moderního převyprávění od televizního režiséra Philippa Kadelbacha (Válečná generace,… (více)

Parfémový vrah montuje bouchačky pro Bonda

Parfémový vrah montuje bouchačky pro Bonda

26.11.2011

Produkce nové bondovky Skyfall konečně odtajnila, koho bude hrát dávno obsazený Ben Whishaw, jehož proslavila role Grenouilla v Parfému: Příběhu vraha. A je to docela překvapení: jde o roli Q,… (více)

Bond 23: Název, holka, písnička

Bond 23: Název, holka, písnička

11.10.2011

Prozatím jsou všechno pouze dohady. Natáčení ale začne zanedlouho (v Jižní Africe, která nahradila původně plánovanou Indii), takže jde o fámy blížící se pravdě. Název třiadvacáté regulérní bondovky… (více)

Reklama

Reklama