Reklama

Reklama

Temný rytíř

  • USA The Dark Knight (více)
Trailer 4
USA / Velká Británie, 2008, 152 min (Alternativní 146 min)

Předloha:

Bob Kane (komiks), Bill Finger (komiks)

Kamera:

Wally Pfister

Hrají:

Christian Bale, Heath Ledger, Aaron Eckhart, Michael Caine, Maggie Gyllenhaal, Gary Oldman, Morgan Freeman, Cillian Murphy, Eric Roberts, Ritchie Coster (více)
(další profese)

Další Batmanovo dobrodružství začíná. Jeho protivníkem je tentokrát záhadný psychopat Joker. Vítanou posilou by se Batmanovi mohl stát nový státní zástupce Harvey Dent, idealistický právník odhodlaný bojovat zejména proti mafiím ovládajícím podsvětí města. Dent chodí shodou okolností s Rachel, kterou Batman, alias milionář Bruce Wayne, také miluje. Čínský obchodník Lau, se kterým Wayne odmítne obchodovat, navrhne gothamským mafiánským skupinám pro jejich peníze bezpečný úkryt v Hongkongu, kam nesahá Dentova pravomoc. Do jednání nečekaně zasáhne Joker, který chce polovinu mafiánských peněz za likvidaci Batmana. Ti to odmítnou. Batman vzápětí Laua unese a dostane z něj jména mafiánů. Dent rozjede velkou akci, podaří se mu však dostat za mříže jen méně významné gangstery. Vzápětí Joker vyhlásí, že každý den zabije jednoho člověka, a bude to dělat tak dlouho, než Batman veřejně přizná svou identitu a nechá se zatknout... (TV Nova)

(více)

Videa (10)

Trailer 4

Recenze (3 885)

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Ty mě nezabiješ z nějakého pokřiveného smyslu pro spravedlnost a já tě nezabiju, protože na to je s tebou moc velká zábava." Nolan si svého Temného rytíře vymazlil do podoby, která uspokojí i přísně kritické oko. Já jsem netopýrovy eskapády nikdy moc neprožíval, ale tenhle příběh je příjemně promyšlený, skvěle zahraný a disponuje i dostatečným množstvím efektům, které musí uspokojit i diváka odmítajícího přemítat nad netriviálním dějem. Sice nevlastním řidičský průkaz na skupinu A, ale další projížďku na Batmanově nabušené motorce rozhodně nehodlám odmítnout. ()

Adrian 

všechny recenze uživatele

Ak sa Vam lubil Batman Begins, pri The Dark Knight budete takmer isto zazivat orgiasticke stavy. Nolan prinasa pokracovanie, ktore takmer kazdy aspekt prveho dielu posilnuje, zintenzivnuje a prekonava. Sice ma stale male medzery v akcnych sekvenciach (do buducnosti tu montaz poprosim este trosicka sprehladnit), avsak ich predohru komponuje majstrovsky. Vsetky emocie, motivacie, pohnutky (ne)konania postav vychadzajuce z (i)racionalneho popudu su presvedcive, hudobne patricne podkreslene a vyborne zahrate. Ano, najvacsim tromfovym esom, motorom a skutocnym Jokerom filmu je Heath Ledger, ktory tu podava (zial) zivotny vykon. Jeho charizma je pozehnanim pre divaka a nocnou morou pre Batmana - ako minimalne rovnocenneho a nebezpecneho protivnika, ktory viackrat samotneho netopiera zatienuje. I vdaka Jokerovi ako i uchu lahodiacim a do detailu vysperkovanym bonmotom, dialogom a preslovom je prva polovica filmu dokonala (speci vsuvka pre zvieratko ZA PLOTOM a Nathalie: vratane srdca chytlavych eye-candy zaberov na Hong Kong) a postupne vo mne vzbudlila vsetky palety emocii - od smiechu, cez nadsenie az po zimomriavky a napatie. V druhej polovici film predstavuje dalsieho "nepriatela" a zaroven spoznavame, ze hlavne o nom, o jeho vzostupe a pade cely film bol. Len skoda, ze si ho Nolan nenechal pre dalsi diel. Je sice vyborny, ovsem na tak malom priestore nemoze byt logicky naplno vyuzity (apropo nevyuzitost hercov - to vazne nemohol Michel Jai White predviest aspon jeden kop, ci uder? Jeho bojovy potencial je velky, vyuzitie v Dark Knight nulove). Ovsem i napriek tomuto malemu kazu a vseobecnej obozretnosti pri truseni "velkohubych" vyhlaseni si dovolujem tvrdit, ze Dark Knight v tohtorocnej comicsovej urode nema konkurenciu a je idealnym predstavitelom letneho hollywood blockbusteru, ktory ma telo i dusu a jeho datum upotrebenia rozhodne nekonci jednym pozretim. UPDATE: Po druhom pozreti je zazitok este intenzivnejsi, a film si podava ruky s terminom dokonalost. ()

Reklama

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Absolutně geniální dílo, které se významně otisklo do filmových análů a které opět posunulo kontinuálně (nikoliv zlomově, Temný rytíř nic „nového" nepřinesl) blockbusterové hranice. Několik poznámek na krabičkách od sirek: ____ 1, I když Joker, tematizující otázku sv. Augustýna „unde malum?“ („kdo do mne vložil zárodky zla?"), nemá minulost (tedy vlastnost, ze které se chce vymanit Batman odchodem ze scény), ani plány (vlastnost Harveyho, později relativizovanou), a tím oba soupeře převyšuje, jelikož se chce jen bavit, tak přesto je anarchistický Joker zasazen do striktně neanarchistického kauzálního filmu příčin a následků. Ale očividně mu to nevadí. A divákovi taktéž ne. Ale je to paradox. ____ 2, Temný rytíř ukazuje, že v dnešním mediálním světě hyperrealit tvoří samotné sledování filmu jen nepatrnou část zážitku. Stěžejní jsou akty před-filmem (development, trailery, virální reklama, utváření horizontu očekávání, načtení komiksů, znalost Batmanovských předobrazů) a po-filmu (čekání na Oscary, teoretické analýzy a kulturní glosy, sledování ratingu a umístění filmu na databázích). ____ 3, Zatímco se Nolanův předchozí film, Dokonalý trik, vyznačoval nespolehlivým vyprávěním a balamutil diváka, Temný rytíř díky komplikované fabuli (příběhu) musí poskytovat divákovi náskok a řadu vodítek, aby si mohl příběh v klidu poskládat. Kupříkladu tehdy, když na sebe Harvey bere podobu Batmana, nebo když Batman cestuje do Hongkongu (a divák „ví“, zatímco Lau „neví“). Takže ve výsledku je divák napřed před postavami, ale vypravěč (respektive film) má navrch před divákem. ____ 4, Styl , tj. zvuk, střih a kameru – co snímá (prostor před kamerou) a jak to snímá (švenk, zdvih, nájezd, podélná jízda, jeřáb, kombinovaný pohyb) – neopisuje Temný rytíř z módní bourneovské trilogie, nýbrž z trilogie matrixovské. Problémem jsou častá narušení oněch neviditelných procesů, jimiž je film utvářen, a vytrhnutí diváka z příběhu přechody mezi scénami, což sice místy zachraňuje hudba (protože hudba ve filmech sceluje dva sousedící záběry), ale ve většině případů Nolan striktně vyklene závěr (akční) scény a ihned poté střihne na dialog nebo ptačím pohledem na Gotham vše utne. To je jedna z výzev kinematografie do budoucna: jak točit filmy skutečně kontinuálně a beze švů a nesekat děj mezi akci a dialogy. Jeden ze způsobů tkví v paralelních vyprávěních, jak ukazuje Speed Racer, a koneckonců i Temný rytíř v řadě sekvencích (pochopitelně to vyžaduje mistrovský scénář a storyboardy) – za (i) kolem Jokera ve vězení a dvou unesených či za (ii) na konci, kdy se přestříhává mezi budovou a tankery. Na druhou stranu je akce neředěná, realistická (jen jedna zpomalovačka) a mistrovsky natočená a ozvučená. ____ 5, Kamera nabízí několik výborných kompozic. Za (i) na začátku při loupeži couvá a sleduje klauna A, poté ji do záběru vběhne klaun B, jenže ten scénu opustí a kamera se navrací (vše v jednom záběru) ke klaunovi A. Nebo (ii) spousty decentralizovaných záběrů, kdy akce uhýbá doleva a kamera jde doprava. Kupříkladu helikoptéra je ve středu, poté se namotá do lan a směřuje doleva, ovšem (dokumentaristické) kameře trvá zhruba jednu sekundu, než si toho všimne. Nebo (iii) rozhovor kolem Nataši. Kamera se zde střídavě pohybuje po a proti pohybu hodin a krouží kolem čtyř hovořících, záběry do obličeje (konvenční formule záběr-protizáběr) používá až u konce. ____ 6, V Hollywoodu se mluví o zrychlování střihu, jenže už třeba film Až na krev si vyloženě liboval v dlouhých a nepřerušovaných záběrech, a stejně tak Nolan, který stříhá jen tehdy, když je potřeba, a to i v akčních scénách. Vyložený opak epileptiků jako Bay (který potřebuje v Transformers na vzlet stíhačky 20 záběrů) nebo T. Scott, kteří ale za klipařinu často schovávají neschopnost vyprávět, respektive horší scénář. Z jejich filmů se tudíž často stávají pouhé atrakce. ____ 7, Mizogynie Temného rytíře je až zarážející. V Hollywoodu obvykle platí, že část příběhu slouží mužům a část ženám. Ne tak tady, kde vše je zúženo na chlapský boj a se ženami se mluvit odmítá (mafián Salvatore Maroni na diskotéce), zabíjejí se, jsou mláceny (Ramirézová na konci), je jim vyhrožováno (Rachel na party), slouží jen jako pouhý katalyzátor citového vydírání (Barbara). ____ 8, Temný rytíř nabídne zhruba deset vtípků, ovšem žádný z nich netlačí na pilu a je chytře umístěny, a dokonce i patetické scény jsou za (i) pozvednuty důvtipnou kompozicí (Barbaru sledující Batman, kterého sleduje zase syn Gordona), nebo (ii) přehlušeny kompozicí audivizuální (závěr, kdy je vysvětlována synovi úloha Batmana). ____ 9, Filmové herectví náleží k těm prozatím nepříliš důkladně prozkoumaným oblastem kinematografii a vyloženě argumentovaný rozbor hereckých výkonů přesahující vágní dojmy a výkřiky lze nalézt obtížně. Přesto jistá definice existuje: Čím více vnímáte fiktivní postavu a čím méně osobu herce, tím lepší výkon je podáván. Chci tím říct, že za celých 152 minut jsem ani jednou neviděl Heatha Ledgera a ani jednou na něj nepomyslel a vnímal pouze stanislavského, non-brechtovského Jokera, před kterým se musí sklonit i metonymický Javier Bardem aka Anton Chigurh z opusu Coenů, jemuž splácí dluh mince si oblíbivší Harvey Dent. ____ 10, Dále je třeba vyzdvihnout nečernobílou psychologii a propojení ústřední trojice v ekosystému Gothamu, do kterého umístil scénárista Nolan mazaně všemožný paradigmata současnosti (sociologický nominalismus, terorismus, logoterapii, město jako soubor znaků). ____ 11, Ačkoliv celý film pracuje s kompletní hloubkou pole (ostré je to vzadu i to vpředu), v několika případech izoluje obraz snímané herce od prostředí, ve kterém se nalézají, a to pomocí minimální hloubky ostrosti. Jako by herci vystupovali z obrazu (nepodstatného „prostředí") a stávali se klíčovým bodem. Toto nastane za (i) při rozhovoru Batmana s mafiánem poté, co ho hodí z výšky, nebo za (ii) u dialogu Two-Face s psychopatickým schizofrenikem, který chtěl spolu s Jokerem zabít starostu. ____ 12, A v neposlední řadě dává Temný rytíř hlasitě najevo, že je načase odhodit stereotypní představu o Hollywoodu coby maligním západním imperialistickém hegemonovi a přežitý dvojí metr komerce / art zavřít definitivně do almary. Protože Nolan a kol. nezrealizovali nic jiného než nejdražší umělecký film všech dob. () (méně) (více)

Radek99 

všechny recenze uživatele

Tak to ano... Nemám tyhle blockbusterové trháky právě v oblibě, neboť umný hype zpravidla udělá i ze silně podprůměrných věcí kasovní trháky, ale Temný rytíř je skutečně něco jiného. Je výjimečný. Jak Nolan dokázal udělat z mrtvého batmanovského tématu živé (a nadčasové!) drama, to je ohromující. Stejně jako formální stránka celého snímku. Skutečně dokonale natočená a zahraná akce. (Nutno však uznat, že tenhle film ocení především mužský divák, neboť je natočen víceméně jen pro onoho kluka v něm...) Byl jsem kvalitou zpracování až zaskočen. Takže jediné, co mi vadilo, byla neúměrná délka a s tím související strukturální disbalance (dva dějové vrcholy, přičemž po prvním přichází mírný útlum) a mírná rozvleklost. Být ten film o půl hodiny kratší, byla by to nejlepší komiksová adaptace, kterou jsem kdy měl tu čest vidět... ()

Lima 

všechny recenze uživatele

Učinit z komiksové adaptace osudové drama téměř antických rozměrů? To asi umí jenom Mistr Nolan. Za nejproblematičtější část příběhu bych viděl snad jenom začátek (za což nemůže ani tak film samotný, jako má nepřipravenost na to, co za jízdu člověka čeká), kdy je divák nucen skočit šipku a chvíli se „plácat“ v nahuštěném ději, který se valí jako tsunami vpřed, ale jakmile se naladíte na tu správnou nejvyšší vlnu, čeká vás slastný zážitek. Největším plusem Nolanova filmu je skutečnost, že je dění na plátně vždy o krok dopředu před vašimi očekáváními a představami, jinými slovy - že neustále a neustále překvapuje (Jokerovy kousky, vyústění dilematu na trajektech atd.). A Joker? Kdykoliv se objevil, sral jsem blahem malé netopýry (z jeho dialogu s batmanem na policejní stanici bych si udělal večerníček). Heathe……And Oscar goes to……. ()

Galerie (481)

Zajímavosti (264)

  • Michael Jai White (vo filme hrá postavu zločinca Gambola) v rozhovore pre Collider Live odmietol tvrdenie, že by hranie Jokera malo na Heatha Ledgera vplyv a spôsobilo trvalejšie následky, ktoré viedli k jeho smrti. Pri nakrúcaní vraj neustále vtipkoval a po scéne sa pýtal ostatných na ich názor. Spomenul tiež, že Heath stihol nakrútiť ešte film The Imaginarium of Doctor Parnassus (2009), po ktorom došlo k tragickému predávkovaniu liekmi. (Sunwheel)
  • Na začátku filmu, když se parkoviště hemží nepravými Batmany, má každý z nich zbraň. Už v prvním komiksovém čísle "Batmana" bylo vysvětleno, že pravý gothamský hrdina nikdy nebude viděn se zbraní v ruce, aby se lišil od už tak podobného dalšiho komiksového hrdiny "The Shadow." (cihlenka)

Související novinky

Batman se blíží k půlmiliardě

Batman se blíží k půlmiliardě

14.03.2022

Druhý týden v kinech a chválený komiksový snímek The Batman už se pomalu ale jistě blíží k půlmiliardě dolarů z celého světa. Film o druhém víkendu zaznamenal jen 42% propady, díky čemuž si v… (více)

Nový Batman bude rekordně dlouhý

Nový Batman bude rekordně dlouhý

21.01.2022

Těšíte se na chystaný snímek The Batman od režiséra Matta Reevese (Válka o planetu opic)? Pak vás možná potěší zpráva, že si pro vás tvůrce vydupal u studia zatraceně tučný kus stopáže. Snímek totiž… (více)

Willem Dafoe jako Joker?

Willem Dafoe jako Joker?

19.01.2022

Herec Willem Dafoe (Spider-Man: Bez domova, Maják, Vražda v Orient expresu) dlouhé roky poslouchá ze všech stran, že by byl perfektní volbou na postavu Jokera. Batmanův arcizáporák a jedna z… (více)

Tvůrce Westworlu natočí pilot Falloutu

Tvůrce Westworlu natočí pilot Falloutu

09.01.2022

Jonathan Nolan, bratr slavnějšího Christophera Nolana a zároveň zkušený televizní veterán, jenž má na kontě věci typu Lovci zločinců nebo v titulku zmiňovaný Westworld a rovněž pomáhal psát scénáře k… (více)

Reklama

Reklama