Reklama

Reklama

Death Note - Zápisník smrti

(seriál)
  • Česko Zápisník smrti (více)
Trailer
Animovaný / Drama / Krimi / Mysteriózní / Psychologický / Thriller
Japonsko, (2006–2007), 14 h 11 min (Minutáž: 23 min)

Předloha:

Takeši Obata (komiks), Cugumi Óba (komiks)

Kamera:

Kazuhiro Jamada

Hrají:

Mamoru Mijano, Aja Hirano, Kazuja Nakai, Šidó Nakamura, Akeno Watanabe, Maaja Sakamoto, Nozomu Sasaki, Hiroši Ótake, Ken'iči Macujama, Keidži Fudžiwara (více)
(další profese)

Epizody(37)

Japonský středoškolák dostane do rukou mystický zápisník, který zabije každého, jehož jméno do něj napíše. (Netflix)

Videa (1)

Trailer

Recenze (459)

Naslund 

všechny recenze uživatele

Dle doporučení jsem shlédl pouze prvních 25 dílů... vícekrát. Seriál je jak pro lidi vychovanými anime, tak pro jeho neznalce. To proto, že nezáleží na úrovni grafické stránky, která je mimochodem většinou sice statická, ale příjemně stylizovaná. Tím hlavním tahounem je geniální scénář a charaktery jednotlivých postav. Já jsem se shlédl v L :) ()

SonGokussj 

všechny recenze uživatele

Velmi kvalitní kousek, který však narazil. Dost narazil v druhé polovině a to jmenovitě po 24. dílu, pokud si dobře vzpomínám. Za první část: 5* za druhou část 2*, celkově tedy silnější 3* 65%. (Kdyby seriál skončil po 24. episodě, dávám mu opravdu 90%) ()

Reklama

Tuxedo 

všechny recenze uživatele

Neskonale temná a přitom energická anime série, která vám rozproudí krev tím správným způsobem a v každém díle do vás nasolí takovou dávku briskně sesumírovaných informací a stále vyhrocenější zápletky, jež nadměrným vytěžením svého nesmírného potenciálu rovněž získala seriálu pár rekordů, až se vám z toho protočí panenky. Bohužel, vinou toho je Death Note jen jednorázovou záležitostí „Raketový vzestup, náhlý pád“, která je s přibývajícími díly, kdy se na sebe jen vrší stále neuvěřitelnější hlavolamy a dva mozky s velkým M na sebe šijí jednu boudu složitější než druhou (jejich předpoklady navíc mnohdy nevycházejí ani z toho, co ví oni, jako spíš z toho, co ví pouze divák – kam se hrabe The Mentalist), čím dál průhlednější. Postupem času, kdy se už nelze jen nechat unášet rychlým spádem děje, ale tvořit si komplexní představu, vyplouvají na povrch dříve opomíjené malichernosti a scenáristická bezradnost jak ve skládání vytvořených dílků příběhového puzzle, tak v od počátku nastolených trademarků (např. neustálé dovysvětlování motivů skrze monology postav, jenž bohužel namísto záměru jen potvrzuje jednorozměrnost postav a slaboduchost scénáře v detailech, které přímo nesouvisí s hlavní linkou). Při případném sledování doporučuji zhustit seriál do prvních 10-15 dílů, pak je to za čistých 5*, v dalších se pouze prohlubuje zklamání z vyvěrajících chyb a pramalých posunů v ději, potažmo v celkové skladbě na povrchu excelentního, v jádru omezovaného anime. 7/10 ()

Tsuki 

všechny recenze uživatele

Tak jsem se konečně po přečtení mangy a zhlédnutí všech hraných filmů dostala i k tomu vidět seriál. A skutečně uznávám, že onomu pocitu "dokonalosti", který jsem měla po přečtení komiksu, se nevyrovnal ani film, ani seriál. Na seriálu se mi líbilo, že byl (oproti filmu) naprosto věrný ději, tak jak je v manze, takže jsem si mohla celý děj "vychutnat" znovu. Malým problémem však bylo to, že ne všechny scény byly zobrazeny tak, jak bych si je podle komiksu představovala, a také mi chyběla ona komiksová "prokreslenost" (animace už nikdy nebude tak dokonalá jako kresba v komisku). To všechno by se dalo ještě přejít, a i tak bych seriál hodnotila jako skvělé pětihvězdičkové dílo, které převedlo mou oblíbenou mangu do anime, a to dokonce s úžasnou hudbou. Co však totálně srazilo mé hodnocení na čtyři hvězdy, bylo naprosto špatné zobrazení charakteru mé oblíbené postavy - L. Manga vystihovala L-a jako trochu potrhlého génia, který přestože zemře, je stále hrdina. Takhle se podařilo L-a vystihnout jakž takž i ve filmu. Anime mě však v tomhle ohledu hluboce zklamalo, protože jsem konečně pochopila, proč si spousta lidí o této postavě myslí, že je pitomec. Jeho zobrazení je oproti manze úplně vedle, a tak jeho charakter nevyznívá ani tak geniálně, jako spíš přitrouble. Z L-a se tak místo mírně potrhlého génia stal mírně potrhlý blbeček a i jeho smrt, místo aby říkala "umřel statečně a dělal co mohl", říká "umřel, protože nebyl dost chytrý, aby případ rozřešil". Tohle mě zkrátka hodně zklamalo, protože tak špatně znázorněný charakter si L nezasloužil. ~(4,2)~ ()

Subjektiv 

všechny recenze uživatele

Nápad udělat napínavý detektivní seriál, ve kterém geniální student toužící po společnosti bez zločinu dostane do ruky vraždící nástroj nebývalé moci, není špatný. Povolat proti němu nejschopnějšího detektiva světa je jen logické. V dobrém nápadu ale číhají mnohá úskalí, na která jeho tvůrci skutečně narazili. První je už v samotném faktu, že zápisník smrti vlastní génius. Těžko si představíme, jak by se mohl takový machr se zápisníkem nechat chytit, či jen upadnout v podezření. Scénář si ovšem jeho upadnutí v podezření žádá, a tak nezbývá, než aby génius učinil několik školáckých chyb, přičemž způsob jejich provedení má překomplikovaně naplánován. V seriálu rovněž se také objevují, uznávám že mnohdy nutné, velmi nepravděpodobné náhody, které dle potřeby hodí jedné z hlavních postav pod nohy klacek či jí naopak zametou cestičku. Scénář se rovněž opakovaně dopouští jednoho z provinění proti desateru pátera Knoxe, které říká, čeho by se dobrá detektivka neměla dopustit. Oním hříchem je zatajení klíčových informací, jež má detektiv, divákovi. Tyto informace jsou odhaleny až ve chvíli, kdy jsou použity, dlouho po jejich odhalení. Pozitivním výsledkem je větší napětí, negativním pocit, že je s divákem hrána nečistá hra. Seriál rovněž selhává v psychologii postav. Motivace a minulost detektivova - to v detektivkách málokdy hraje roli, už od dob Sherlocka Holmese, Poirota či Nero Wolfa - obvykle se očekává, že detektiv nasadí všechny síly k vypátrání zločince a bude lehce excentrický. Z tohoto hlediska je L bezchybný a je nepochybně ve svém žánru a ranku zajímavou postavou. Motiv zločincův, ten na druhou stranu tvoří, či měl by, jeden z ústředních prvků dobré detektivky. A zde už jsem byl spokojen méně. Vlastníci zápisníku ve mně vyvolávali pocit, že mít u sebe zápisník, je jako být posednut ďáblem, i.e. nebýt pánem vlastního jednání. Nejvíce mě v tomto ohledu iritovaly Kirovy řeči o jeho božství. Tím bohužel byl zabit jeden z možných zajímavých aspektů seriálu: morální dilema, zda-li je Kira dobrý či špatný. Bůhvíproč byl Kira příliš jednoznačně a rychle onálepkován jako špatný. Škoda. Všechny vady, které jsem během sledování cítil a znechuceně kvůli nim pomlaskával, však nepřeváží fakt, že Death Note je plný napětí, infarktových zvratů a situací, překvapivých odhalení a činů... A je takový snad s výjimkou posledních deseti dílů, které, byť stále koukatelné, už prostě nejsou to "ono". Prosté ****. ()

Galerie (1 196)

Zajímavosti (46)

  • V seriálu v mnohých pasážích Kirovi zčervenají vlasy a jeho úhlavnímu protivníkovi naopak zmodrají. Je to symbolika, která má zpodobnit fakt, že mezi sebou svádí boj dobro se zlem. (P. J. D.)
  • Ryuk Lightovi na začátku seriálu řekne, že „uživatel zápisníku nemůže po smrti jít do pekla ani do ráje“, což si mnoho fanoušků vyložilo tak, že se z Lighta po smrti také stal smrtonoš. Tato teorie byla i podpořena ve filmu Death Note Relight (2008), kde na konci Ryuka navštíví smrtonoš nápadně podobný Lightovi. Nicméně v manga si Light těsně před svou smrtí vzpomene na to, že mu Ryuk po svém výroku o nebi a peklu ještě sdělil, že si vlastně jen dělal legraci a žádné nebe a peklo nejsou, přičemž všichni lidé, ať už uživatelé zápisníku nebo ne, po smrti jdou na místo zvané Mu (無), což znamená „nicota“. (vojtaruzek)
  • Autor mangy často čerpal z náboženských motivů a to především z křesťanství. To je patrné i ze seriálu, v němž je to mnohdy naznačeno. Ať už openingem či hudbou. (P. J. D.)

Reklama

Reklama